• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  Cannondale Topstonecrb 2 Lefty 28 Laguna Yellow

Cannondale Topstonecrb 2 Lefty 28 Laguna Yellow

SE PRISET
Cannondale Topstonecrb 2 Lefty 28 Laguna Yellow
Beskrivning

Kraftfull kolfiberhoj för kräsna fartdårar med aptit på körglädje och äventyr

Är du en äventyrlig fartdåre som både vill kunna pendla, träna och korsa kontinenter på en och samma hoj så är Cannondale Topstone Carbon 2 Lefty ett nästan självskrivet alternativ. Letar du efter en rapp kolfiberhoj som både är mångsidigare, pålitligare och snabbare än grannens snordyra italienare så är du inne på helt rätt spår. Det här är ett vasst fartbygge med en slagkraftig specifikation där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort på riktigt tuffa underlag. Det här är en kvick best som besitter högvis med körglädje, helt perfekt hoj för dig som vill ha en potent grusspecialist som levererar imponerande framkomlighet och rätt hastighet på de flesta typer av underlag. 

Nyckel till framgång!

  • Stomme helt i kolfiber (BallisTec Carbon) med integrerad Kingpin Suspension
  • Dämpad luftgaffel (Lefty Oliver) med 30mm slaglängd som är fullt anpassad för gravel
  • Kingpin Suspension - Medger hela 30mm dämpning utan komplexa länkage eller dämpare
  • Dialed Endurance Fit - Välbalanserad position med fokus på både komfort och effektivitet
  • SmartSense Ready - Förberedd för intelligent belysning och radar (framtagen i samarbete med Garmin)
  • OutFront Steering Geometry - Ser till att styrningen upplevs som både lätt, smidig och riktigt stabil
  • Direct Line Cable Routing - Skyddar vajrarna och ger ett eleganta utseende
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 22 växlar från Shimano (GRX 800) med imponerande bred utväxling 
  • Kraftfulla hydruliska skivbromsar från Shimano (GRX 800) med effektiv bromsverkan oavsett förhållanden
  • Robust hjulset med 44 mm breda däck från WTB (Riddler Comp TCS Light) med grym framkomlighet
  • Speed Release stickaxlar både framtill och baktill vilket ger ett styvare hjul och ökad kontroll 
  • Connected - Integrerad hjulsensor som hjälper dig att hålla kollen via Cannondale´s egna gratis app
  • Sadel från Fizik (Terra Argo X5) och både styre och styrstam från Cannondale i Aluminium
  • Utrustad med DownLow Dropper Post - En höj-/sänkbar sadelstolpe (27.2 mm)

Dämpad stomme i kolfiber och en geometri som skapar ökat självförtroende 

Stommen utgörs av en högklassig ram helt i kolfiber (BallisTec Carbon) som försetts med en smått revolutionerande och ultralätt Kingpin Suspension. Det handlar mycket enkelt förklarat om att den bakre triangeln har en konstruktion som medger hela 30mm dämpning, utan att du behöver släpa på ett komplext länkage eller externa dämpare. I praktiken innebär det både mer kontroll, bättre grepp och högre komfort utan att du behöver riskera haverier eller addera en massa onödig vikt. Den imponerande vridstyva ramen har en modern gravelgeometri som ser till att framhjulet har en något framskjuten position, vilket skapar stabilitet och ökat förtroende när underlaget blir lite grövre. 

Ramens minst sagt övertygande egenskaper tillsammans med en välbalanserad sittställning skapar en föredömligt behaglig position, vilket ser till att du klarar av långa rundor med bibehållet hög komfort utan att tumma på effektiviteten. Den har förstås en elegant invändig kabeldragning, vilket effektivt skyddar vajrarna samt bidrar till dess eleganta utseende. Och eftersom den inte backar för stökig terräng så är den utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe, en annan praktisk detalj är den utan större problem kan utrustas med tillbehören som förvandlar den till en praktisk packåsna som klarar alla typer av väder.

Den unika Lefty Oliver ger ökat grepp, högre komfort och bättre kontroll

Framtill sitter en vass dämpad luftgaffel (Lefty Oliver) vilket borgar för ökat grepp, högre komfort och mer kontroll oavsett underlag. Den är framtagen för just gravel och har en helt unik design med endast ett gaffelben samt en slaglängd på 30 mm. Trots en lite mindre diameter är den imponerande vrisdtyv och speciellt anpassad för just 27.5-tummare med hög volym (650b) och 53 mm bredd, vilket ökar förmåga i terräng och ökar komfort på vägen.

Slagkraftig 11-växlad drivlina som kan hantera alla former av tempon

Under motorhuven sitter en potent 1x-drivlina med 11 slagkraftiga växlar från kvalitetssäkra Shimano (GRX 800/600) och den har en utväxling (40Tx11-42T) som levererar mer än tillräckliga fartresurser för att även riktigt ambitiösa äventyrare ska kunna hänga med i alla former av tempon. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (GRX 800), vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. 

Högklassigt hjulset som ger bra grepp i kurvorna och grym framkomlighet

Hela bygget rullar på ett imponerande hjulset med aluminiumfälgar från KOM (Light i23 TCS) som är bestyckade med ett par 44 mm breda kvalitetsdäck från WTB (Raddler TCS), vilket är perfekt för dig som prioriterar maximal framkomlighet, rätt grepp i kurvorna och pålitlig kursstabilitet. Men cykeln medger att du kan montera däck med bredder ända upp till 45 mm bredd (den klarar ända upp till 2,1" bredd om du skulle välja att köra med 27.5-tummare), vilket skapar klassledande framkomlighet och ser till att du obekymrat kan trampa vidare oavsett vilket underlag som gäller för stunden.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0078642-I675
Varumärke:CANNONDALE
Variant:Laguna Yellow
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0078642
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Cannondale Topstone Carbon 2
Modellserie:Cannondale Topstone
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Laguna Yellow
Årsmodell:2022
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
Växelreglageserie:Shimano GRX
Modellserie:Cannondale Topstone
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Topstone Carbon, Kingpin suspension system, SmartSense compatible, 12x142mm thru-axle, 27.2 dropper post ready, BSA 68mm threaded BB, DirectLine internal cable routing, removable fender bridge, multiple gear/bottle mounts
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Lefty Oliver, 30mm travel, lockout, Chamber Damper w/ All-Over tune, ISO High-Ride air spring, tapered steerer, 700c, 55mm offset
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:(F) Lefty SL, 6-Bolt / (R) Formula cartridge bearing, 6-Bolt, 12x142mm
Baknav:(F) Lefty SL, 6-Bolt / (R) Formula cartridge bearing, 6-Bolt, 12x142mm
Ekrar:Stainless Steel, 14g
Fälgar:WTB KOM Light i23 TCS, 700c, 28h, tubeless ready
Framdäck:WTB Raddler TCS Light, 700 x 44c, tubeless ready
Bakdäck:WTB Raddler TCS Light, 700 x 44c, tubeless ready
Däckdimension:44-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano GRX 800, 11-speed
Bakväxel:Shimano GRX 810, Shadow RD+
Vevlager:Shimano BSA 68
Kassett:Shimano SLX, 11-42, 11-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano GRX 800 hydraulic disc, 160/160mm RT76 rotors
Bakbroms:Shimano GRX 800 hydraulic disc, 160/160mm RT76 rotors
Styrlager:Integrated, Carbon, 1-1/8^ - 1-1/2^
Styre:Cannondale 2 ShortDrop, 7050 alloy, 12 deg flare drop
Styrstam:Cannondale 2, 6061 Alloy, 31.8, 7°
Sadelstolpe:Cannondale DownLow Dropper Post, 27.2, 60/80/100mm travel, shifter-integrated lever
Pedaler:Not included
Handtag/Styrlinda:Fizik Solocush Soft, 3mm
Utrustning
Övrigt:StrapRack toolholder
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan