Stäng
  • Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Upp till 36 mån delbetalning med Klarna
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Dam  Scott Elcykel Dam Sub Active Eride Lady

Scott Elcykel Dam Sub Active Eride Lady

Scott Elcykel Dam Sub Active Eride Lady
Beskrivning

Här har vi en komplett och mycket komfortabel kvalitetsmodell från Scott. Utrustad med det pålitliga Active-elmotorsystem från marknadsledande Bosch, där elassistansen sitter i vevpartiet istället för i framhjulet och batteriet är snyggt helintegrerat i ramen.

  • Fördelen är en mycket naturlig och mjuk cykelkänsla helt utan ryck, plus att vikten blir bättre centrerad. Med flera sensorer* får du precis den kraft du behöver för stunden.
  • Är mycket fint utrustad och allt är också mycket snyggt integrerat och hela ekipaget är helt körklart.
  • Med dämpad framgaffel, skärmar, godkänt ramlås, bra belysning, kraftigt stöd, kedjeskydd och stabil pakethållare. Allt är dessutom snyggt färgmatchat.
  • Med 9 utanpåliggande Shimanoväxlar som ger elcykeln ett bredare register.
  • Har även en styrstam som är justerbar, vilket gör att du kan välja en komfortabel sittställning som passar just dig.
  • Ett plus för de breda däcken som slukar ojämnheter och ger extra komfort i cyklingen. Däcken har bra punkteringsskydd, samt med mycket synlig reflexsida.
  • På styret sitter en smart färddator, där du ser cykeldata som fart, distans mm, men också batteristatus och du trycker på en knapp för belysningen av/på - smidigt! I displayen väljer du enkelt hur mycket hjälp av elmotorn du vill ha. Du kan ju t.o.m. stänga av eldriften om du vi cykla vanligt.
  • Upp till 145 km körsträcka per laddning beroende på terräng, kyla och hur mycket assistans man väljer att använda. Batteriet kan du också låsa fast i ramen. 

Om ert hushåll funderar på nya eller fler transportlösningar borde en elcykel vara ett högintressant alternativ till bil eller busskort. Den är snabb, miljövänlig, rolig, ger motion och är både lättskött och kostnadseffektiv (ca. 25 öre/mil). Och ska ni investera, varför inte satsa på en komplett utrustad kvalitetshoj från Scott?
En automatisk hjälpmotor ger en härlig känsla av ständig nerförsbacke och passar utmärkt för dig som; tycker att det är lite för långt till jobbet, inte vill komma fram svettig, har mycket backar eller ofta cyklar med tung last.

*Systemet har sensorer som mäter kraft, pedalfrekvens och fart, och skickar 1000 signaler i sekunden till 32-bit processorn. Allt för att du ska få en så cykellik upplevelse som möjligt.

 

 

Även taggad i

Egenskaper
Artikelnummer: 0051770
Varumärke:SCOTT
Size:-
Produkttyp:Bike
Modellserie:Scott Sub Active eRIDE
Produktserie:Scott Sub Active eRIDE Lady
Disciplin:commute
Kön:Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Färg:GREY
Din längd:-
Elcykel:Ja
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:https://www.scott-sports.com/se/en/products/bike-bikes
Växelreglageserie:Shimano Alivio
Bakväxelserie:Shimano Alivio
Elsystem:Bosch
Vikt (enligt tillverkaren):26.4
Övrigt:Battery LockCurana wide extruded fenders, Ursus Mooi Central kickstand
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

9-växlad (1 x 9)
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Sub eRIDE 6061 Alloy
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:SUNTOUR NEX-E25 DS QR 700C STEEL TAPERED / 63mm Travel
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

63 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

ej låsbar
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Hjulstorlek:28"
Däckdimension:622-50
Bakdäck:Schwalbe Energizer Active Plus 700x50c
Framdäck:Schwalbe Energizer Active Plus 700x50c
Baknav:Shimano FHMT200B 32H QR CL
Framnav:Shimano HBMT200B 32H QR CL
Fälgar:Cross X17 Disc 32h
Ekrar:BLACK spokes * F: 14G/ R: 13G
Drivlina
Växelreglage:Shimano Alivio 3100 9 Speed
Bakväxel:Shimano Alivio 3100 9 Speed
Vevparti:5mm, Miranda 172
Kedja:KMC E9s NPBK
Kassett:Shimano CS HG400 11-36
Komponenter
Frambroms:Shimano BR-M200 Disc
Bakbroms:Shimano BR-M200 Disc
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Styrlager:GW semi integrated
Styre:Syncros UC3.0 680mm / Rise 12mm/ backsweep 15°
Styrstam:Syncros UC 3.0 adjustable
Sadel:Selle Royal Essenza
Sadelstolpe:Syncros 3.0 / 31.6mm / 350mm
Pedaler:Syncros SP-828
Motor
Motor:Bosch Active
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
40 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
70 km
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

90 Km
Batteri
Batteri:PowerTube 400Wh
Batteriplacering:Invändigt
Batterityp:Litium-jon
Laddningstid:6h 30 m
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):400
Batterikapacitet (Ah):11
Spänning:36
Batteriladdare:Bosch Compact
Display
Gåassistans:Ja
Utrustning
SSF-Godkänt lås:Ja
Storlekstabell
storleksguide

Liknande Produkter

STORSÄLJARE
Kronan Elcykel Dam Rapp 7-Växlad
  • Klassisk design & komfort
  • Klockren för pendling!
16 990 kr
19 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • 49
Frappe Elcykel Dam Fsd M1200i Lady
22 990 kr
28 890 kr
Kampanj
Finns i lager
  • 44
  • 49
  • 54cm
Scott Elcykel Dam Sub Active Eride Lady
  • Komplett utrustad
  • Motor: Bosch Active
28 471 kr
31 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
Winther Elcykel Superbe 1
14 621 kr
16 800 kr
Kampanj
Finns i lager
  • 46
Merida Elcykel Espresso L 300 Se Eq (418 Wh)
Finns i lager
  • XS
  • S
  • M
  • L
Trek Damcykel Verve 2EQ Lowstep RAGE RED
9 069 kr
10 190 kr
Kampanj
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • S
  • M
  • L
  • XL
Trek Elcykel District+ 6 Lowstep 500Wh
fr. 33 811 kr
37 990 kr
Kampanj
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • S
  • M
  • L
  • XL

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan