• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar Elcykel standard Elcykel Dam Frappé Elcykel Dam Fsd M1200I

Frappé Elcykel Dam Fsd M1200I

Frappé Elcykel Dam Fsd M1200I
Beskrivning

Mångsidig touringhoj med en atletisk drivlina och sportigt urban känsla 

Den mångsidiga Frappé FSD M1200i Lady har en tydligt urban känsla och dess atletisk drivlina levererar högvis med kraft samt genuin körglädje, helt oavsett hur många watt du råkar har kvar i benen. Den perfekta cykeln för dig som vill ha en smidig elcykel med praktisk funktion och massor av skönt tryck i pedalerna. Modellen är definitivt inte begränsad till jämna cykelvägar utan mångsidigheten är en av dess absolut främsta egenskaper. Tack vare robusta hjul med rejäl volym och en dämpad framgaffel tar den sig problemfritt fram över både stock och kantsten, den trivs faktiskt precis lika bra inne i betongdjungeln som ute på de slingriga grusvägarna. Dess moderna formgivning med ett extra lågt insteg ligger i absoluta framkant och den är fullt anpassad för att möta all de krav som kräsna cyklister ställer på en tidsenlig design.

Nyckeln till framgång!

  • Skulptural aluminiumram (Alloy 6061) med riktigt lågt insteg och en sportig körställning
  • Smidig elmotor från Sport Drive (MD250S) med massor av kraftfullt vridmoment (60Nm)
  • Kraftfullt batteri (500Wh) som är elegant integrerat i ramens diagonalrör och ger generös räckvidd 
  • Motorns och batteriets centrala placering ger föredömligt välbalanserad och säker cykling
  • Slagkraftig 10-växlad drivlina från kvalitetssäkra Shimano (Deore) med bred utväxling
  • Framgaffel från SR Suntour som säkerställer underbar dämpad komfort
  • Reglerbar styrstam ser till att du kan hitta en optimal position i den bekväma sadeln
  • Robusta 28-tummare som rullar på 50 mm breda kvalitetsdäck från CST (Mondano) 
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) som fungerar i alla väder
  • Den stabila pakethållare med smart AVS-funktion gör cykeln till en smidigt flexibel liten packåsna
  • Utrustad med både skärmar, kedjeskydd, stöd, godkänt ramlås samt en högklassig belysning 

Skulpturalt aluminiumchassi med lågt insteg och en sportig geometri 

Det skulpturala chassit utgörs av en högklassig ram i aluminium (Alloy 6061) med raka linjer och ett batteri som är fullt integrerat i diagonalröret, praktisk intern kabeldragning och en välbalanserad geometri som både är komfortabel och samtidigt ger dig full uppsikt på allt som händer runt omkring dig i trafiken. Dess tydligt utmejslade ramform med extra lågt insteg är praktiskt funktionell och väcker en svårhanterlig känsla av ett glupskt habegär. Ramen är inte bara elegant utan har en robust konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men ramen har samtidigt tillräckligt med flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur även på riktigt dåliga underlag. 

Kraftfull eldrift i kombination med en slagkraftig 10-växlad drivlina 

Hjärtat utgörs av ett pålitligt drivsystem från Sport Drive (MD250S) som kombinerar en centralt placerad mittmotor med ett elegant integrerat batteri som levererar 500 Wh av miljövänlig kraft. Kortfattat handlar det om generösa mängder av miljövänlig elkraft som ger dig massor av extra krut i både ben och lungor. Den skjuter på i upp till en hastighet av maximalt 25 km/h, visst går det att cykla ännu snabbare men resten av jobbet får du då göra med hjälp av klassisk muskelkraft. 

Tack vare motorns och batteriets centrala placering så uppnås en låg tyngdpunkt, vilket skapar kvickare manöverförmåga och en underbart välbalanserad känsla i cyklingen. Vilket i praktiken innebär att när du trampar du lugnt och varsamt så får du mjuk och lugn assistans, men trampar du istället snabbare, och kanske framförallt intensivare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans vilket såklart även skapar högre hastigheter.

Den kraftfulla mittmotorn jobbar tillsammans med en slagkraftig drivlina från Shimano (Deore) med 10 växlar och den levererar både pålitlig funktion, ett brett växelomfång samt givetvis fartresurser av rang. Växlarna hanteras dessutom via ett lättmanövrerat reglage som ger dig möjligheten att skifta mellan växlarna utan att det känns det minsta ansträngt. Hela paketet har imponerande låg ljudnivå och levererar en dynamisk känsla i kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och med hög effektivitet. 

Modern teknologi som skapar en trygg känsla av pålitlig hjälpsamhet

Trots all dess moderna teknologi så upplevs cykeln som föredömligt lätthanterlig, via den tydliga displayen väljer du ett av de tre olika driftslägena och sedan är det bara att trampa på, då motorns högklassiga sensorer och en kompetent programvara tar hand om resten. Du kan dessutom nyttja det så kallade ”walk mode” läget, vilket innebär att du kan använda elmotorn även när du promenerar bredvid din cykel.

Robust hjulset, dämpad framgaffel och kraftfulla skivbromsar 

Tack vare kombinationen av en dämpad framgaffel, en bekväm sadel och kvalitetsdäck från CST (Mondano) med bred profil (50 mm) så kommer cykelturer på lite sämre underlag att upplevas som underbart komfortabla. Med hjälp av eldriften tar du dig friktionsfritt fram i höga hastigheter utan ansträngning, och det fungerar precis lika effektivt i branta uppförsbackar som när du snabbt vill komma upp i fart igen efter att du vart tvungen att stanna vid rödljuset. När det väl blir dags att sakta ner farten så har du tillgång till ett par effektiva, lätthanterliga och näst intill underhållsfria hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) som ger kraftfull bromsförmåga oavsett vilka förhållanden som råder för dagen och dessutom året runt. 

Smidig elcykel med underbar komfort och skyhög utrustningsnivå

Den elassisterade Frappe FSD M1200i ser till att du både hinner lämna ungarna och fixa alla viktiga ärenden innan du anländer till jobbet, dessutom utan att du blir det minsta svettig eller andfådd. Att cykeln dessutom är utrustad med det mesta du kan tänkas behöva redan från start skulle vi vilja kalla för extra bonus, eller vad sägs om både justerbar styrstam, robusta stänkskärmar, en stabil pakethållare med AVS-funktion, stöd, kedjeskydd, belysning samt ett godkänt ramlås som förhoppningsvis sätter skräck i klåfingriga cykeltjuvar och ser till att du får ha din eleganta Frappe i fred.

Egenskaper
Artikelnummer: 0053790
Varumärke:Frappé
Variant:Matte Grey
Leverantörens Artikelnummer:-
Specifikation
Personalisering:Pendling
Modellserie:Frappé E-City Comfort
Kön:Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:frappecycles.eu/en
Elcykel:Ja
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Tillverkarens färg:Matte Grey
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:alloy Al-6061
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Suntour suspension
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

63 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
Framnav:HB-TX505, alloy
Baknav:FH-TX505, 11-34T
Framdäck:CST Mondano 50-622, med punkteringsskydd
Bakdäck:CST Mondano 50-622, med punkteringsskydd
Däckdimension:50-622
Fälgar:alloy, double wall
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore 10 speed
Bakväxel:Shimano Deore 10 speed
Kassett:FH-TX505, 11-34T
Komponenter
Frambroms:Shimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bakbroms:Shimano MT200 hydraulisk skivbroms
Styre:alloy, 620 mm
Styrstam:adjustable, alloy
Sadelstolpe:rigid, alloy
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
Växelreglageserie:microSHIFT
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
microSHIFT
Motor
Motor:Sport Drive Mittplacerad motor M250S
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
60 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Elsystem:Sport Drive
Batteri
Batteri:500Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:7h
Batterikapacitet (Ah):13.8
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:SPORT DRIVE Color
Laddport:Nej
Assistansnivåer:1, 2, 3
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:AXA Blueline 30 lux
Stöd:Atran rear kickstand
Lås:AXA Victory with cable plug in option
Handtag/Styrlinda:Herrmans ergonomic and adjustable
Pedaler:Marwi SP-823
Lås
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Rock Machine Elcykel Crossride Int E425
I lager. Leveranstid: 10–14 dagar
  • L
Sänkt pris
-2 000 KR
Rock Machine Elcykel Crossride Int E400
I lager
  • M
  • L
Merida Esilex 400
I lager
  • L
  • XL
Merida Elcykel Unisex Espresso City 300 EQ Silver/Black
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
  • XS
  • S
  • M
  • L

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan