• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Dam  Skeppshult Elcykel Nova Sport El 7-Växlad Flash Blue

Skeppshult Elcykel Nova Sport El 7-Växlad Flash Blue

Skeppshult Elcykel Nova Sport El 7-Växlad Flash Blue
Beskrivning

Tidlös elcykel som borde få nobelpriset i både elegans, form och funktion

Vi vill nog påstå att elcykeln Skeppshult Nova Sport EL verkligen förkroppsligar uttrycket "tidlös design"... ett gediget hantverk som levererar harmonisk cykelkänsla ända ut i handtagen. Ett smäckert fartbygge med en kraftfull japansk elmotor och en robust stålram som andas gedigen svensk yrkesskicklighet kombinerat pålitlig mix av högkvalitativa komponenter från välrenommerade tillverkare. En påkostad helhet som stolt flyger fram med sträckt rygg... om vi fick bestämma så skulle Nova Sport EL få nobelpriset i både elegans, form och funktion.

Nyckeln till framgång!

  • Elassisterad sporthoj med småländsk kvalitetskänsla i både själ, hjärta och lungor
  • Sofistikerad stomme i höghållfast legering från svenska SSAB (betydligt lättare än traditionellt stål)
  • Sportigt bekväma former med flexibel körställning och bra uppsikt över omgivningen
  • Imponerande kraftfull elmotor från Shimano (STePS E6110)
  • Robust drivlina med 7 näst intill underhållsfria navväxlar (Nexus)
  • Lätthanterliga bromsar som ger effektiv bromsförmåga oavsett årstid
  • Generöst välutrustad med lyxiga kvalitetskomponenter

Sportig stomme i en höghållfast legering med småländsk kvalitetskänsla

Stommen utgörs av en ram i en högkvalitativ legering från svenska SSAB som ger en balanserat nätt känsla men som samtidigt ger dig stålets imponerande flexibilitet, fantastiska åkkomfort och enorma slitstyrka. Ramens geometri lutar åt det sportiga hållet men den ger fortfarande en bekväm körställning som ser till att du har riktigt bra uppsikt över omgivningen. Och du, tvärt emot gängse uppfattning så är Skeppshults stålramar faktiskt inte mycket tyngre än konkurrenternas motsvarigheter i aluminium.

Potenta elmotor med miljövänlig kraft och underbart tryck i pedalerna

Eldriften levereras av kvalitetssäkra Shimano och består av en imponerande kraftfull elmotor och ett uppladdningsbart batteri (418Wh) som dessutom är praktiskt avtagbart. Den potenta elmotorn (STePS E6110) levererar hela 60nm av miljövänlig kraft, vilket ger dig mängder av extra tryck i pedalerna. Tack vare motorns centrala placering uppnås rätt viktfördelning och en fin balans, men det kanske bäst av allt är att det ger även en underbart dynamisk känsla i cyklingen. Vilket i praktiken innebär att när du trampar du lugnt och varsamt så får du mjuk och lugn assistans, men trampar du istället snabbare, och kanske framförallt intensivare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans vilket såklart även skapar högre hastigheter (dock max 25 km/h). Den kraftfulla motorn samarbetar nästan helt sömlöst med de 7 inkapslade och näst intill underhållsfria navväxlarna från Shimano (Nexus) som hanteras via ett lättmanövrerat vridreglage, vilket sammantaget ger dig potent cykelglädje av absolut högsta klass. Partnerskapet sker effektivt, tyst och det levererar en räckvidd på upp till hela 150 km (i läge eco) med helt rätt fartresurser.

Generös utrustningsnivå med lyxiga kvalitetskomponenter 

Modellen har en pålitlig mix av noga utvalda kvalitetskomponenter och den här versionen är verkligen fullsmetad med det mesta du kan tänkas behöva - eller vad sägs om , en fotbroms baktill, en hydraulisk skivbroms framtill, en robust korg, en pakethållare med AVS-funktion, stabila skärmar, kedjeskydd, stöd, en vattenresistent sadel med mjuk stoppning och ett godkänt ramlås. Men den här varianten har faktiskt mer än så! Du får dessutom en ställbar styrstam för att enkelt och smidigt kunna anpassa din körställning från sportig till bekväm, och du får dessutom en LED-belysning som ser till att du alltid syns på bästa sätt!

Kanske är det här världens bästa ovanligt vanliga elcykel?

Nu för tiden, när precis allt ska kategoriseras, så utgör Nova Sport EL ett lysande undantag. Det här är elcykeln som nästan ber om att användas varje dag. Och då inte för något speciellt ändamål, utan den funkar nästan överallt och när som helst. Det här ett utmärkt val för dig som vill ha en kraftfull, smidig och praktisk "brukscykel" med skön premiumkänsla. Det här är en snabb, praktisk, och imponernade välutrustad cykel som du ofta, länge och gärna kan cykla på... dessutom i vilket väder som helst.

Effektiv skivbroms som matchar fartresurserna oavsett förhållandena

Eftersom hojen trivs i höga hastigheter är den utrustad med en traditionell fotbroms baktill och en effektiv och lätthanterlig skivbroms framtill, en kombination som ser till att du alltid har imponerande bromskraft, oavsett årstid eller väderförhållanden. Du kan med tillförsikt se fram emot högvis med bekymmerslös cykling från ytterdörren till kontoret, till snabbköpet eller bara ner till stranden... och den har dessutom potential att bli din trognaste följeslagare under flera decennier framåt. Så letar du efter en snabb, följsam och lyxig elcykel för vardagsbruk som både är snygg, funktionell och som ska rulla under flera decennier framåt, ja då är det här förmodligen helt rätt modell för dig.

Även taggad i

Egenskaper
EAN-kod: 7350006729478
Artikelnummer: 0065797A18953
Varumärke:SKEPPSHULT
Variant:Flash Blue
Tillverkarens artikelnummer:2812-0749-2209-25
Knytnummer:0065797
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Skeppshult Nova Sport El
Modellserie:Skeppshult Nova
Kön:Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Tillverkarens färg:Smultron Matt
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):25,5 kg inkl. korg
Hemsida tillverkare:www.skeppshult.se/sv/cyklarna/dam/nova-sport-el-7-Växlad -rambatteri-fotbroms/
Elcykel:Ja
Elsystem:Shimano
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
160-180cm
Passar Längd (cm):160-165, 165-170, 170-175, 175-180
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

7-växlad (navväxel)
Växelreglageserie:Shimano Nexus
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Nexus
Modellserie:Skeppshult Nova
Ramset
Ramstorlek:53
Ram:Ram i höghållfast stål från SSAB, pulverlackerad i Skeppshult.
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Stål
Framgaffel:Stål
Framgaffelmaterial:Stål
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Ekrar:DT Swiss extra förstärkta.
Fälgar:Aluminium dubbelvägg.
Framdäck:Schwalbe 28* (37-622) med 3 mm punkteringsskydd och reflexsida.
Bakdäck:Schwalbe 28* (37-622) med 3 mm punkteringsskydd och reflexsida.
Däckdimension:37-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Nexus
Bakväxel:Shimano® Nexus 7 växlar, vridreglage.
Komponenter
Frambroms:Shimano® hydraulisk skivbroms fram/fotbroms bak.
Bakbroms:Shimano® hydraulisk skivbroms fram/fotbroms bak.
Styre:Humpert aluminiumstyre godkänt för elcykel
Styrstam:aluminium ställbar styrstam.
Sadelstolpe:Humpert Aluminium 27.2 x 300 mm.
Pedaler:Anti-slip pedal, aluminium, med reflex.
Motor
Motor:Shimano STePS DU-E6110
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
50 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
100 km
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

150 km
Batteri
Batteri:SHIMANO STEPS , 36V, 11.6Ah, 418Wh, lithiumjonbatteri.
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Pakethållare
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:4 h
Batterikapacitet (Wh):418
Batterikapacitet (Ah):11.6
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:yes
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Shimano SC-E6000
Avtagbar display:Ja
Displayplacering:Centrum
Laddport:Nej
Assistansnivåer:Eco, High, Normal, Off
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Shimano® LED-lampa fram, drivs av drivenheten. Batteribelysning LED bak.
Skärmar:SKS® skärmar av plast.
Stöd:AtranVelo aluminium, extra förstärkt med större fot, godkänd för elcykel.
Korg:Korg, pulverlackerad i Skeppshult.
Lås:ABUS ramlås 5650 Shield, Plug-In, godkänt för cykel.
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
Övrigt:Ringklocka aluminium.
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan