• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Herr  Ecoride Elcykel Flexer Hs H-9 Yellow

Ecoride Elcykel Flexer Hs H-9 Yellow

Ecoride Elcykel Flexer Hs H-9 Yellow
Beskrivning

Smidig liten cykel med lätthanterlig eldrift och massor av smarta funktioner

Låt inte det kompakta cityformatet lura dig, det här är en smart hoj med tydligt urbana vibbar som är skapad för att vara både lätthanterlig, ändamålsenlig och rolig. Den snabba, smidiga och snygga EcoRide Flexer HS H-9 20 är fullproppad med genuin cykelglädje och har dessutom massor av praktiska funktioner. Men det stannar inte där då den här graciösa allkonstnären är även något av en packåsna, framtill sitter robust korg med gott om utrymme och baktill hittar du en nätt sidoväskhållare som klarar dubbla sidoväskor, perfekt för dig som citypendlar och vill ha möjligheten att kunna få med dig alla dina prylar. 

Nyckeln till framgång!

  • Smidig och kompakt liten elcykel som passar för alla typer av uppdrag
  • Elcykel anpassad för stadspendling eller andra tillfällen då utrymme kanske är en bristvara
  • Smidig eldrift med bakhjulsmotor (R5) i kombination med ett kraftfullt batteri (576 Wh)
  • 9 välsmorda och lätthanterliga växlar från kvalitetssäkra Shimano (Sora)
  • Robusta 20-tumshjul med feta däck samt ett lågt insteg gör den otroligt smidig och lätthanterlig
  • Skivbromsar med kraftfull bromsverkan oavsett vilka förhållanden som råder för dagen
  • Modulär AVS-plattform framtill samt stilren sidoväskhållare baktill säkerställer lastförmågan
  • Generös utrustningsnivå som gör livet i sadeln betydligt mycket enklare

Stabil stomme i aluminium

Den stabila stommen i aluminium har ett formspråk som flirtar med minicyklarna från det glada 70-talet, men här i en robustare version med en stabilitet som verkligen fungerar i praktiken. Den smidiga ramen levererar en förvånansvärt bekväm körställning med riktigt bra uppsikt på det som händer runt omkring dig i trafiken.

Användarvänlig eldrift som gör cykeln föredömligt lätthanterlig

Kraften kommer från en pålitlig navmonterad bakhjulsmotor (Ecoride Drive System R5) samt ett kraftfullt batteri (Powerpack 576 Wh) som är placerat mellan sadelstolpen och själva bakhjulet. Den här smarta placeringen skapar en central och föredömligt låg tyngdpunkt, vilket i sin tur ger ökad stabilitet i cyklingen. Kortfattat handlar det om skön miljövänlig elkraft som ger dig imponerande krut i både ben och lungor i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h, det går givetvis att cykla ännu snabbare men då får du göra jobbet själv. Med motorn i baknavet uppnås visserligen inte riktigt samma dynamisk känsla som med en mittmotor och räckvidden är heller inte riktigt lika lång, men prisnivån är avsevärt mycket lägre.

Elmotorn samarbetar fint med de 9 utanpåliggande och sportiga växlarna från Shimano (Sora) och partnerskapet sker smidigt, effektivt och det levererar trots allt en räckvidd på upp till 85 km (men körsträckan beror på många faktorer såsom vägförhållanden, assistansläge, passagerarvikt, lufttryck etc) vilket troligen räcker gott för de allra flesta.

När lätthanterlig teknologier ger dig en känslan av nästan gränslös kraft

Trots all den moderna teknologin så är cykeln imponerande lätthanterlig, du väljer helt enkelt en av de fem assistansnivåerna (Off, Low, Mid, High och Power) och sedan är det bara att trampa på… eftersom det intelligenta systemet helt på egen hand sköter resten. Du kan dessutom nyttja det så kallade ”walk assist” läget, vilket innebär att du kan använda elmotorn även när du promenerar bredvid din elcykel (upp till max 6km/h). På styret sitter en tydlig LCD-display med färgskärm som visar både hastighet, distans, batteristatus och serviceinfo. 

Kraftfulla skivbromsar med pålitlig bromsverkan oavsett vilka förhållanden

Med hjälp av eldriften trampar du utan ansträngning fram i riktigt höga hastigheter, både i sega uppförsbackar och bland ilskna rödljus. Vilket är den främsta anledningen till att cykeln är försedd med effektiva hydrauliska skivbromsar som ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt

En skyhög utrustningsnivå som gör livet i sadeln betydligt enklare

Den övriga utrustningsnivån är minst sagt generös, eller vad sägs om belysning som ser till att du syns ordentligt, robusta stänkskärmar som ser till att du kan cykla oavsett väderlek och kombinationen av en praktisk AVS-plattform framtill samt en stilren sidoväskhållare baktill löser enkelt lastbehoven. Lägg därtill ett reglerbart stöd, ett roterande kedjeskydd, robusta 20-tumshjul med extra breda däck (62 mm) samt pålitligt punkteringsskydd och en inbyggd reflexrand och ett godkänt ramlås som dramatiskt ökar chanserna att du får ha din cykel i fred.

Även taggad i

Egenskaper
EAN-kod: 7333288010328
Artikelnummer: 0053824014520
Varumärke:ECORIDE
Variant:Gul
Tillverkarens artikelnummer:101E-368-YL10
Knytnummer:0053824
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

20"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Ecoride Flexer
Modellserie:EcoRide Flexer
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):24 kg inklusive batteri
Hemsida tillverkare:www.ecoride.se/elcykel/alla-modeller/flexer/flexer-hs-h-9-20/
Elcykel:Ja
Elsystem:Ecoride Drive System
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
155-185cm
Passar Längd (cm):155-160, 160-165, 165-170, 170-175, 175-180, 180-185
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

9-växlad (1 x 9)
Växelreglageserie:Shimano Alivio
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Sora
Modellserie:EcoRide Flexer
Ramset
Ramstorlek:One-Size
Ram:Kompakt ram
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Stel
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Shimano fram cykelnav, för centerlock bromsskiva
Baknav:Ecoride Drive System R5 elcykel bakhjulsmotor, 250W, med smart kontakt för lätt avtagning av hjul
Fälgar:Buchel dynamic, dubbelbottnad aluminiumfälg
Framdäck:Schwalbe, Super Moto-X, 62-406 (20×2.40), med punkteringsskydd och reflexrand
Bakdäck:Schwalbe, Super Moto-X, 62-406 (20×2.40), med punkteringsskydd och reflexrand
Däckdimension:62-406
Drivlina
Växelreglage:Shimano Alivio
Bakväxel:Shimano Sora, bakväxel, 9 växlar
Vevlager:Vevlager för elcyklar med Ecoride Drive System
Kassett:Shimano kassett 9 växlar, 11-12-14-16-18-21-24-28-32 kuggar
Komponenter
Frambroms:Shimano hydraulisk skivbroms, MT-200
Bakbroms:Shimano hydraulisk skivbroms, MT-200
Styre:Sport
Styrstam:Quill styrstam, vinkeln inte inställningsbar
Sadelstolpe:Fällbart sadelstolpe (Vilket gör det möjligt att kunna ta av batteriet)
Pedaler:Sport pedaler
Handtag/Styrlinda:Herrmans, låsningsbar handtag, DD37BL
Motor
Motor:Ecoride Drive System R5
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Bakhjul
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Sensorer:Hastighet
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

85 km
Batteri
Batteri:Ecoride Drive System Batteri powerpack 576 Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Sadelrör
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:3 h
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Ecoride Drive System 4A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Ecoride Drive C3
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Vänster
Laddport:Nej
Assistansnivåer:5
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Ja, går på huvudbatteriet, sätts på via displayen
Skärmar:Ja, fram och bak, SKS
Stöd:Ja, höjd inställningsbart
Korg:Ja, AVS front platform (inkluderad). (Möjligt att klicka på en mängd olika korgar och lådor (dom ingår inte))
Lås:Yes, Abus 5850 shield
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
Övrigt:Ringklocka
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan