• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Herr  Scott Elcykel Sub Cross Eride 30 Herr

Scott Elcykel Sub Cross Eride 30 Herr

Scott Elcykel Sub Cross Eride 30 Herr
Beskrivning

Pålitlig äventyrshoj med smidig eldrift och högklassig framkomlighet

Användningsområdet på äventyrliga Scott Sub Cross eRIDE 30 Men är verkligen horisontbrett. Den här mångsidiga elcykeln kommer garanterat ge dig ett leende på läpparna och den trivs på allt från kuperade skogsstigar och böljande grusvägar till knagglig kullersten. Så letar du efter en robust elektrisk hybrid eller en snabb pendlare med pålitliga komponenter som tar sig fram på alla typer av underlag, ja då har du hittat helt rätt! 

Nyckel till framgång!

  • Kvalitativ aluminiumram (Sub eRIDE 6061 Alloy) med modern formgivning
  • Dämpad framgaffel från SR Suntour (NVX NLO DS) med 63mm slaglängd
  • Elmotor från Bosch (Active Line) och elegant integrerat batteri (400Wh) PowerTube 
  • Pålitlig 1x-drivlina med 9 växlar från Shimano (Alivio)
  • Effektiva skivbromsar från Shimano (M200) som ställer upp i alla väder
  • Greppsäkra 29-tummare från Schwalbe (Smart Sam) med 2.25" i bredd
  • Ergonomisk kvalitetssadel med från Selle Royal (Essenza)

Skulptural aluminiumram som ger dig en komfortabel position i sadeln

Det nästan skulpturala chassit utgörs ev en stabil aluminiumram med praktisk intern kabeldragning och en komfortabel geometri som levererar smidig funktion samt en position som ger dig bra uppsikt på allt som händer runt omkring dig i trafiken. Kombinerat med en smart justerbar styrstam som ser till att du alltid kan hitta en position i sadeln som levererar den perfekta balansen mellan komfort och effektivitet.

Miljövänlig tysk drivlina med massor av kraft och lång räckvidd

Hjärta och lungor utgörs av en kvalitativ motor från Bosch (Active Line) med massor av kraft kombinerat med ett elegant integrerat batteri. Vi pratar mer än 400Wh av miljövänlig kraft som ger dig en lång räckvidd med massor av extra krut i benen. Du har full kontroll via en tydlig display som i realtid visar allt du behöver veta och lite till - kan det bli bättre? Motorn samarbetar dessutom med en pålitlig drivlina med 9 pålitliga växlar från Shimano (Alivio) och allt sker med nästan sömlös harmoni, och dessutom precis så där underbart tyst som man önskar.

Dämpad framgaffel och robusta 28-tummarna med riktigt bra rull

Dämpningen hanteras av en framgaffel från SR Suntour (NVX NLO DS) som har en slaglängd på 63 mm. Tack vare kombinationen av en dämpad framgaffel samt breda kvalitetsdäck med generös luftvolym från Schwalbe (Smart Sam) så har du alltid tillgång till hög komfort. Trots en bredd på 2.25 så har dessa robusta 29-tummare imponerande bra rull samt, vilket blir extra tydligt när du nästan friktionsfritt flyger fram på milslånga raksträckor.

Imponerande mångsidig äventyrare med effektiva hydrauliska skivbromsar 

En imponerande mångsidig hoj som ser till att du med gott samvete kan lämna bilen hemma och som gärna hänger med på nya äventyr! Eftersom den trivs när det går undan har den effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (M200) vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. 

Även taggad i

Egenskaper
EAN-kod: 7615523334247
Artikelnummer: 00684730722A6
Varumärke:SCOTT
Tillverkarens artikelnummer:286581006
Knytnummer:0068473
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Scott Sub Cross eRIDE 30 Men
Modellserie:Scott Sub Cross eRIDE
Kön:Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Dark Grey
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):23,7
Hemsida tillverkare:www.scott-sports.com/se/en/products/bike-bikes
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
160-170cm
Passar Längd (cm):160-165, 165-170
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

9-växlad (1 x 9)
Modellserie:Scott Sub Cross eRIDE
Ramset
Ramstorlek:s
Ram:Sub eRIDE 6061 Alloy
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:SUNTOUR NVX 30 NLO DS QR 700C STEEL TAPERED
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

63 mm
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Shimano HBMT200B 32H QR CL
Baknav:Shimano FHMT200B 32H QR CL
Ekrar:BLACK spokes * F: 14G/ R: 13G
Fälgar:Cross X17 Disc 32h
Framdäck:Schwalbe Smart Sam 29x2.25
Bakdäck:Schwalbe Smart Sam 29x2.25
Drivlina
Växelreglage:Shimano Alivio 3100 9 Speed
Bakväxel:Shimano Alivio 3100 9 Speed
Kassett:Shimano CS HG400 11-36
Komponenter
Frambroms:Shimano BR-M200 Disc
Styrlager:GW semi integrated
Styre:Syncros UC3.0 680mm / 10° bend
Styrstam:Syncros UC 3.0 adjustable
Sadelstolpe:Syncros 3.0 / 31.6mm / 350mm
Pedaler:VPE-506
Motor
Motor:Bosch Active
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:400Wh PowerTube Battery
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Batterikapacitet (Wh):400
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Bosch Standard Charger 2A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Purion
Gåassistans:Ja
Utrustning
Stöd:Ursus Mooi Central
Övrigt:ABUS Battery Lock / Ursus Mooi Central kickstand
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan