• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar Elcykel standard Elcykel Unisex Trek Elcykel District+ 2 Stagger 400Wh Nautical Navy And Slate

Trek Elcykel District+ 2 Stagger 400Wh Nautical Navy And Slate

Trek Elcykel District+ 2 Stagger 400Wh Nautical Navy And Slate
Beskrivning

Smidig och lätthanterlig elcykel med tillbehören som förenklar din vardag

Letar du efter en pålitlig och kraftfull elcykel som har plats för allt du behöver ha med på dina rundor genom staden? Vill att din elcykel ska ha ett minimalt underhållsbehov och den ska ha alla tillbehören som förenklar din vardag? Den smidiga Trek District+ 2 Stagger är en pålitlig och extremt lätthanterlig el-stadscykel som är som gjord för att kunna hantera ett omfattande transportbehov. På den här hojen är det superskoj och enkelt att ta sig fram bland gator, torg och gränder. Den har ett näst intill bombsäkert växelsystem med minimalt underhållsbehov, en pålitlig elektrisk motor från Bosch och effektiva hydrauliska skivbromsar som funkar i alla typer av väder. Den är byggd för att klara tung last och levereras redan från start med all utrustning som behövs för att du ska kunna uträtta massor av ärenden per dag.

Nyckel till framgång!

  • Eldriven stadscykel som erbjuder problemfri och underhållande transport i stadsmiljö
  • Lågt insteg och bekvämt upprätt åkställning som verkligen låter dig hinna njuta av omgivningen
  • Robust aluminiumram med invändig kabeldragning som ger skydd och ett eleganta utseende
  • Bosch Active Line-motor (250 W, 40 Nm) som stöder hastigheter upp till 25 km/h
  • Walk Assist-funktion perfekt när du leder ut din cykel från branta parkeringsgarage eller cykelförråd
  • Näst intill underhållsfri inbyggd drivlina med 7-växlar från Shimano (Nexus 7)
  • Robusta hjulset med greppvänliga gummin från Schwalbe (Big Apple)
  • Kraftfulla skivbromsar som ser till att din cykeltur aldrig ska behöva hindras av lite dåligt väder
  • Klarar ordentligt med last och levereras från start med dubbla pakethållare
  • Hydrauliska skivbromsar ger dig kraftfull bromskraft och trygg kontroll i alla väder
  • Redan från start utrustad med alla de praktiska tillbehören som förenklar din vardag

Robust aluminiumram som sätter både komfort och funktion i fullt fokus

Stommen utgörs av en robust ram i aluminium (Alpha Smooth Aluminium) med elegant invändig kabeldragning, vilket både ger ett prydligare utseende och ökar skyddet mot både väta, slask och smuts. Ramen har lågt insteg och en komfortabel geometri som sätter smidig manöverförmåga, god uppsikt och effektiv framkomlighet i fokus. Med andra ord har den en bekvämt upprätt åkställning som verkligen låter dig njuta av omgivningen när du smärtfritt trampar fram i den egen takt.

På ramen hittar du redan från start alla de tillbehören som förenklar din vardag. Eller vad sägs om en bakre pakethållare som är godkänd för barnsits och tung last, en robust främre pakethållare, robusta skärmar, kraftfull belysning och en gemensam nyckel som passar till både batteriet och det medföljande U-låset. Lägg därtill ett stadigt dubbelt cykelstöd och ett praktiskt styrlås som ser till att din cykel inte välter även fast du har massor av tung packning och du har en vinnare!

Kraftfull drivlina med en underbart dynamisk känsla i kraftöverföringen

Kraften kommer från en dynamisk kvalitetsmotor från Bosch (Active Line) kombinerat med ett semi-integrerat batteri som kortfattat levererar mer än 400 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger gott om kraft för massor av behaglig cykling med imponerande räckvidd och massor av extra krut i både ben och lungor.

Den kraftfulla elmotorn jobbar tillsammans med en tillförlitlig drivlina från Shimano med 7 helt inkapslade och näst intill bergsäkra växlar och den levererar felfri funktion, ett brett växelomfång och kräver nästan inget underhåll alls. Växlarna hanteras dessutom via ett lättmanövrerade vridreglage som ger dig möjligheten att skifta mellan växlarna utan att det känns det minsta ansträngt. Detta intuitiva växelsystem låter dig dessutom växla även när du inte trampar, vilket är perfekt i stadstrafiken med alla sina ständiga stopp. Det är ett föredömligt smidigt och lätthanterligt system som dessutom hjälper till att skydda cykelns viktiga delar mot vägsmuts och vädrets makter.

Eftersom hela drivpaketet och det semi-integrerade batteriet är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga och en naturligt välbalanserad känsla i cyklingen. Hela paketet har imponerande låg ljudnivå och levererar en dynamisk känsla i kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och med hög effektivitet. Lägg därtill en tydlig Purion Display med 5 olika driftslägen (Eco, Trail, Sport, Turbo, Off) som har en bakgrundsbelyst hastighetsmätare och indikatorer för serviceintervall och batteriladdning. Den genomtänkta designen gör det lätt för cyklisten att bläddra bland funktionerna eller välja rätt assistansnivå utan att behöva släppa taget om styret... både tryggt, lätthanterligt och säkert!

Robusta hjulset med skön känsla samt hejdare med effektiv bromsförmåga

Det robusta hjulsetet består av aluminiumfälgar som försetts med greppvänliga gummin från Schwalbe (Big Apple) som utan minsta problem hanterar allt från slät asfalt och kullersten till betydligt ojämnare underlag. Dessa med 50mm breda kvalitetsdäck ger en perfekt kombinationen av komfort, stabilitet och lågt rullmotstånd vilket i praktiken innebär ökad trygghet och skönare cykling på de underlag du normalt sett hittar i staden och alla dess närområden. Inbromsningen handläggs av kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ser till att du har effektiva bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt underlag för dagen.

Framtid utan trista bilköer, illaluktande busskurer och fullproppad T-bana

Det här är en robust stadscykel som väcker habegär och som ser till att du kan planera för en framtid utan långsamma bilköer, trånga tunnelbanevagnar och illaluktande busskurer. En District+ ger dig rätt förutsättningar för att kunna förändra invanda gamla resemönster och låta miljöboven stå kvar nere i garaget, dessutom alla dagar i veckan. Varken last eller branta uppförsbackar utgör något större problem för det är bara att växla ner, vrida upp assistansnivån och bibehålla tempot så når du smärtfritt även de brantaste backarnas krön.

Det här är verkligen det optimalt transportmedlet för dig som vill ha lite extra hjälp i uppförsbackarna (perfekt när flåset börjar tryta, men viljan finns kvar) eller för dig som effektiv och snabbt vill kunna ta dig till jobbet utan att du ens behöver packa ner ett ombyte i väskan. Ett miljövänligt, lätthanterligt, underhållande och imponerande bekvämt transportmedel som tack vare modern teknik förflyttar dig dit du vill på ett effektivt sätt. 

Även taggad i

Egenskaper
Artikelnummer: 0053170-E282
Varumärke:TREK
Variant:Nautical Navy And Slate
Leverantörens Artikelnummer:-
Specifikation
Personalisering:Pendling
Modellserie:Trek District+
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):M - 23,85 kg (utan batteri)
Elcykel:Ja
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Tillverkarens färg:Nautical Navy and Slate
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alpha Smooth Aluminum med invändigt kablage, remkompatibel
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
Framnav:Shimano TX505, centerlock
Baknav:Shimano Nexus, 7-växlat
Framdäck:Schwalbe Big Apple, 700x50c
Bakdäck:Schwalbe Big Apple, 700x50c
Däckdimension:50-622
Fälgar:Alex-fälgar DP23, aluminium, 36-håls, Presta-ventil
Drivlina
Växelreglage:Shimano Nexus Revo, 7-växlat växelreglage
Bakväxel:Shimano Nexus, 7-växlat
Kassett:18T
Komponenter
Frambroms:Shimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bakbroms:Shimano MT200 hydraulisk skivbroms
Styrlager:Halvintegrerat A-head med styrrörslås
Styre:Aluminium komfort
Styrstam:Bontrager justerbar, Blendr-teknikkompatibel
Sadelstolpe:Bontrager aluminium
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

7-växlad (1 x 7)
Växelreglageserie:Shimano Nexus
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Nexus
Motor
Motor:Bosch Active Line
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
40 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Elsystem:Bosch
Batteri
Batteri:Bosch Powerpack 400Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):400
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:yes
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Purion
Displayplacering:Vänster
Assistansnivåer:Eco, Off, Sport, Tour, Turbo
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Fram: Spanninga Axendo, Bak: Spanninga SOLO för elcykel
Skärmar:Ja
Stöd:Ja, center
Lås:Ja, styrlås och ramlås
Handtag/Styrlinda:Bontrager Satellite Plus ergonomiska
Pedaler:VP, Svart, reflexer
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Liknande Produkter

Rock Machine Elcykel Crossride Int E425
I lager. Leveranstid: 10–14 dagar
  • L
Sänkt pris
-9%
Rock Machine Elcykel Crossride Int E400
I lager
  • M
  • L
Merida Elcykel Unisex Espresso City 300 EQ Silver/Black
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
  • XS
  • S
  • M
  • L

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan