• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar Elcykel standard Elcykel Unisex Ecoride Elcykel Ambassador Axs M-5 E6 Black

Ecoride Elcykel Ambassador Axs M-5 E6 Black

Ecoride Elcykel Ambassador Axs M-5 E6 Black
Beskrivning

Komfortabel och lätthanterlig elcykel med en underbart dynamisk känsla

Den atletiska skönheten Ecoride Ambassador 28 AXS M-8 E6 har pålitliga svenska gener och är skapad utifrån nästan 15 års erfarenhet av att bygga högkvalitativa elcyklar som är anpassade för vårt strama nordiska klimat. Det här är en robust brukscykel med lågt insteg som säkerställer att du dagligen kan tillryggalägga långa distanser utan att du blir det minsta trött, andfådd eller sliten. Stora mängder last utgör inga större problem, framtill sitter en robust cykelkorg och i kombination med den anpassningsbara AVS-plattformen (pakethållaren) så kan cykeln hantera dina skiftande transportbehov med en packåsnas imponerande effektivitet. Ambassador kommer se till att du smidigt kan ta dig fram under alla fyra årstider och kanske nog så viktigt... den lutar sig mot en kombination av vackra kulörer och moderna former, vilket gör den till en riktigt godbit för ögat. Och som du säkert listat ut vid det här laget så är det ingen slump att den här lättkörda och prisvärda klassikern tillhör en av våra absolut mest sålda modeller. 

Nyckeln till framgång!

  • Bekväm, stabil, säker och lätthanterlig elcykel med praktiskt lågt insteget 
  • Kraftfull eldrift med underbart dynamisk känsla i kombination med en bombsäker 8-växlad drivlina 
  • Drivlinans centrerade tyngdpunkt ger föredömligt välbalanserad och säker cykling
  • Behagligt upprätt körställning som ger dig bra uppsikt över vad som händer där framme!
  • Korg framtill och en modulär AVS-plattform baktill löser effektivt dina dagliga transportbehov
  • Effektiva bromsar med smidig hantering och pålitlig funktion året runt
  • Säker och trygg montering av barnstolen är inga problem på dessa elcyklar
  • Hög utrustningsnivå med pålitliga kvalitetskomponenter som är anpassade för nordiska förhållanden
  • Robusta 28-tummare med greppvänliga däck som har både punkteringsskydd och en reflexrand 

Välskapt stomme med ett praktiskt låg insteg och trygg stabilitet 

Den robusta ramen är inte bara välskapt utan har en gedigen konstruktion som skapar massor av trygg stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med flexibilitet för att göra din åktur bekväm när underlaget blir lite sämre. Tack vare breda däck med generös volym så är komforten alltid mjukt behaglig, däcken ger dessutom pålitligt grepp i kurvorna samt även bra rull och pigg acceleration, vilket du kommer märka när du blåser fram på raksträckorna och drar iväg vid rödlysena. Lägg därtill en bred komfortsadel som effektivt skyddar dina mjukdelar samt en praktiskt ställbar styrstam gör det enkelt att hitta den vinkel som passar just dig. Kort sagt - En flexibel helhet som ser till att du enkelt kan hitta en bekvämt upprätt körställning, vilket både ger en avslappnad position och ser till att du har bra koll på vad som händer runt omkring dig ute i trafiken.

Kraftfull eldrift kombinerat med en helt inkapslad drivlina med 8 växlar

Kraften levereras av Shimano (STePS E6100) och består av en kraftfull mittmonterad motor med atletiska egenskaper samt ett kompakt batteri (501Wh) som är elegant integrerat i diagonalröret, och som dessutom både avtagbart samt låsbart. Batteriet smarta placeringen innebär en låg och centrerad tyngdpunkt vilket ger ökad stabilitet i cyklingen, samtidigt som det ser till att du utan problem kan fästa barnstolar med ramfäste på röret som sadelstolpen sitter i. Den kraftfulla elmotorn (60Nm) har en underbart följsam känsla och levererar kortfattat massor av miljövänlig urkraft och ger dig högvis av extra krut i både ben och lungor. Den är dessutom både lättare, mindre samt betydligt tystare än sin populära föregångare. Med en centralt monterad mittmotor uppnås bäst balans och en tydligt dynamisk känsla i cyklingen, trampar du lugnt och varsamt så får du mjuk och lugn assistans. Trampar du istället snabbare, och kanske framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans vilket såklart även skapar högre hastigheter (dock max 25 km/h). Motorn samarbetar sömlöst med de 8 helt inkapslade och näst intill underhållsfria navväxlarna från Shimano (Nexus). Allt sker dessutom effektivt, underbart tyst och ger dig en minst sagt imponerande räckvidd (upp till hela 185 km) med helt rätt fartresurser.

När lätthanterlig teknologier ger dig den där sköna känslan av gränslös kraft

Trots all den moderna teknologin så är cykeln verkligen föredömligt lätthanterlig, du väljer en av det fyra assistansnivåerna (Off, Low, Mid, High) och sedan är det bara att välja rätt växel och trampa på… eftersom det intelligenta systemet helt på egen hand sköter resten. På styret sitter en tydlig display som visar både hastighetsmätare, trippmätare, odometer, batteristatus, serviceinfo, belysning på/av samt klocka (den kan även anslutas till andra enheter via ANT och Blåtand). Du kan dessutom nyttja ett femte läge som kallas ”walk assist läge”, vilket innebär att du kan använda elmotorn även när du går bredvid cykeln (dock max upp till 6km/h). Med hjälp av eldriften tar du dig fram i höga hastigheter utan minsta ansträngning, både i uppförsbackarna på landet och bland de ilskna rödljusen inne i stan. Och eftersom hojen trivs när det går undan är den försedd med både en traditionell fotbroms baktill och en hydrauliska skivbroms framtill, en kombination som borgar för pålitlig bromsverkan oavsett vilka förhållanden som råder för dagen… med prioritet på kvalitet och säkerhet, javisst!

Skyhög utrustningsnivå med pålitliga kvalitetskomponenter redan från start

Utrustningsnivån är minst sagt generös, eller vad sägs om både en rejäl korg och stabil AVS-pakethållare som ger dig massor av utrymmen för packningen. En kvalitativ belysning som ser till att du syns ordentligt, robusta stänkskärmar som ser till att du kan cykla oavsett väderlek och ett väl täckande kedjeskydd som ser till att du slipper trasiga eller smutsiga byxor. Lägg därtill ett reglerbart stöd, robusta kvalitetsdäck med punkteringsskydd och inbyggd reflexrand samt ett godkänt ramlås som förhoppningsvis ser till att du får ha din nya Ambassador i fred.

Egenskaper
EAN-kod: 7333288010144
Artikelnummer: 0053819011928
Varumärke:ECORIDE
Variant:Svart
Leverantörens Artikelnummer:101E-141-BK10
Specifikation
Personalisering:Pendling
Modellserie:EcoRide Ambassador
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):23 kg inklusive batteri
Hemsida tillverkare:www.ecoride.se/elcykel/alla-modeller/ambassador/ambassador-axs-m-8-e6/
Elcykel:Ja
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
165-195cm
Passar Längd (cm):165-170, 170-175, 175-180, 180-185, 185-190, 190-195
Ramset
Ramstorlek:One-Size
Ram:Lågt insteg ram
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Stel
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
Framnav:Shimano fram cykelnav, för centerlock bromsskiva
Baknav:Shimano Nexus, inkapslat växelnav 5 växlar, fotbroms
Framdäck:Impac, BIGPAC, TwinSkin, 50-622 (28 x 2,00), med punkteringsskydd och reflexrand
Bakdäck:Impac, BIGPAC, TwinSkin, 50-622 (28 x 2,00), med punkteringsskydd och reflexrand
Däckdimension:50-622
Fälgar:Buchel dynamic, dubbelbottnad aluminiumfälg
Drivlina
Växelreglage:Shimano Nexus vridreglage (revoshift)
Bakväxel:Shimano Nexus, inkapslat växelnav 5 växlar, fotbroms
Vevlager:Integrerat i Shimano steps motorsystem
Kedja:KMC, kvalitetskedja
Kassett:Shimano bakdrev 20 kuggar
Komponenter
Frambroms:Shimano hydraulisk skivbroms, MT-200
Bakbroms:Fotbroms (bromsa genom att trampa bakåt)
Styre:Komfort
Styrstam:Quill styrstam, vinkeln inställningsbar
Sadelstolpe:Standard sadelstolpe
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Fotbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

5-växlad (navväxel)
Växelreglageserie:Shimano Nexus
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Nexus
Motor
Motor:Shimano STePS DU-E6100
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
60 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

185 km
Elsystem:Shimano
Batteri
Batteri:Shimano Steps batteri 504 Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:5 h
Batterikapacitet (Ah):14
Spänning:-
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Shimano 2A
Kan laddas på cykeln:Ja
Laddare ingår?:Shimano 2A
Display
Display:Shimano SC-E5000
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Vänster
Laddport:Nej
Assistansnivåer:5
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Ja, går på huvudbatteriet, sätts på via displayen
Skärmar:Ja, fram och bak, SKS
Stöd:Ja, höjd inställningsbart
Pakethållare:Ja, med AVS
Korg:Ja, Ecoride standard korg. Kvalitets korg gjord av robust aluminium rör, en smart plast bottenskål som motverkar att små ting faller ur korgen, är inkluderad.
Lås:Yes, Abus 5850 shield
Handtag/Styrlinda:Herrmans, låsningsbar handtag, DD37BL
Pedaler:Komfort pedaler
Sadel:Selle Royal, Freeway CITY, med royal gel
Övrigt:Ringklocka
Lås
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Rock Machine Elcykel Crossride Int E425
I lager. Leveranstid: 10–14 dagar
  • L
Sänkt pris
-9%
Rock Machine Elcykel Crossride Int E400
I lager
  • M
  • L
Merida Elcykel Unisex Espresso City 300 EQ Silver/Black
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
  • XS
  • S
  • M
  • L

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan