• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Scott El MTB Strike Eride 940

Scott El MTB Strike Eride 940

Scott El MTB Strike Eride 940
Beskrivning

Atletisk eMTB med kraftfull eldrift och helt makalös manöverförmåga

Letar du efter den där härliga känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Vill du kunna hålla en tight linje och trivs du som allra bäst i lite mer tekniskt utmanade terräng? Vill du samtidigt ha Hulken´s benmuskler i form av en kraftfull elektronisk motor? Då du ska du definitivt ta en titt på Scott Strike eRIDE 940, en vansinnigt rolig berg-och-dal-bane-maskin för dig som föredrar snabb avkastning i form av adrenalinstinna utförslöpor snarare än riksbankens månatliga ränterapporter. Underhållande hoj med djärva attityd och en glupskt terrängslukande aptit som ser till att du kan testa gränserna på en rad olika typer av underlag och lutningar.

Nyckeln till framgång!

  • Kvalitativ aluminiumram med potent geometri och kinematik i toppklass
  • Reglerbara dämpare med generösa slaglängder (140/140mm) 
  • Kraftfull elmotor från Bosch (Performance Line CX) med 75Nm och upp till 340% i assistansnivå 
  • Helt integrerat batteri Bosch (PowerTube) som levererar 500Wh och ger en imponerande räckvidd
  • Slagkraftig drivlina med 12 växlar från SRAM (NX-SX Eagle) som ger ett imponerande brett register
  • Kraftfulla skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (MT420) som fungerar under alla vädergörhållanden
  • Greppsäkra kvalitetsgummin från Maxxis (Rekon 29x2.6) som ger högklassig framkomlighet i spåren
  • Hjulset med fälgar från Syncros (MD30) och en föredömligt överskådlig cockpit från Syncros
  • Höj/sänkbar sadelstolpe från Syncros (Duncan Dropper Post 2.5) som ger ökad rörelsefrihet i sadeln
  • Kablar för framtida belysning installerade redan från start

Välbalanserad ram med potent geometri och beprövad kinematik

Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en tålig ram med både huvudtriangel och baksving i högkvalitativ aluminium. Modern geometri med hög komfort kombineras med kinematik i toppklass, främst tack vare en smart 4-länks design som levererar både flexibilitet, kvick respons och generös slaglängd. Strike eRIDE 940 är extremt välbalanserad och trivs ypperligt i lite tuffare terräng, dessutom oavsett om det går uppför eller nedför. 

Vassa dämpare med rätt slaglängder som skapar massor av valmöjligheter

Slaglängder på 140 mm levereras av en Marzocchi (Z2 Air) framtill, och av en X-Fusion (NUDE Trunnion) baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 3-fasta lägen (Lockout - Traction Control - Descend) som smidigt regleras från styret via ett lätthanterligt reglage (TwinLoc Suspension System), vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post från Syncros (Duncan Dropper Post 2.5) som har en slaglängd på 100-170mm beroende på vilken ramstorlek du väljer. 

Kraftfull tysk eldrift och en driftsäker japansk drivlina med hög prestanda

Motorn levereras av tyska Bosch, den kraftfulla Performance Line CX (Gen 4) levererar imponerande 75 Newtonmeter (Nm) vilket kombinerat med ett elegant integrerat batteri på 500 Wh levererar många timmars extra hjälp på traven (och adderar du en Range Booster så kan du nå upp till 1000 Wh). Elsystemet består av en kompakt, effektiv och väl skyddad elmotor med låg ljudnivå och massor av pålitlig kraft fördelat över 5 olika driftslägen (Off, Eco, Tour, eMTB, Turbo).

Systemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är motorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Det beror till stor del på de högklassiga kraftsensorerna och i praktiken innebär det att när du trampar lugnt och varsamt så får du en mjuka och lugn assistans. Men trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans. Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha för stunden. Elsystemet innefattar även en tydlig Purion Display som med sina olika driftslägen ger dig full kontroll och visar allt du behöver veta - kan det bli bättre?

Utöver den imponerande elmotorn så är den utrustad med en slagkraftig drivlina med 12 växlar från SRAM (NX-SX Eagle) som levererar pålitlig prestanda och en modern utväxling (34Tx11-50T). Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd.

Flexibel hjulstorlek och skivbromsar med 4-kolvsok som ger effektiv hejdning

Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (MT420) sköter om inbromsningen, vilket ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Hur är det då med mångsidigheten? Till skillnad från nästan alla konkurrenter så ger dig  Strike eRIDE 940 möjligheten köra på både 27,5-tummare och 29-tummare! Och det bästa av allt är att du varken behöver krångla med byta av framgaffel eller plocka fram MIG-svetsen. Allt du behöver göra är en enkel vridning av den asymmetriska brickan på länkaget, byta hjulen och ge dig ut i spåren! 

Vad blir då slutresultatet i praktiken?

Du får en makalös manöverförmåga och frikostig slaglängd på en heldämpad elcykel som är klättringsvilligare än spindelmannen och som droppar snabbare än ett skållat troll i branterna! Med all dess terränganpassade extrakraft kan du ge järnet i stökig terräng, sätt dina utförslöpor och sedan vända tillbaka upp till toppen för ännu ett varv.... igen, och igen, och igen!

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0068417-0722
Varumärke:SCOTT
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0068417
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Scott Strike eRIDE 940
Modellserie:Scott Strike eRIDE
Kön:Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Stellar Blue
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):23,9
Hemsida tillverkare:www.scott-sports.com/se/en/products/bike-bikes
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Modellserie:Scott Strike eRIDE
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alloy Frame / Virtual 4 link kinematic VLK 27.5" and 29" compatible / geo adj. / Boost 148x12mm 140mm travel / Bosch Gen4 / Integr. removable Battery Tapered Headtube E2, Central Kickstand Mount Range Booster Ready
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Marzocchi Z2 Air / eMTB+ Rail 3 / 3-Modes / 15x110mm QR axle / tapered steerer 44mm offset / Reb. Adj. / Lockout / 140mm travel
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

140 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakdämpare:X-Fusion NUDE Trunnion SCOTT custom w. travel / geo adj. 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend Reb. Adj. Travel 140-90-Lockout / 185x50mm
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

140 mm
Hjul
Framnav:Formula CL-811 / 15x110mm
Baknav:Formula CL-148S / Boost 148x12mm
Ekrar:Stainless Black
Fälgar:Syncros MD30 / 32H / 30mm / Pin Joint Tubeless ready
Framdäck:Maxxis Rekon / 29x2.6" / 60TPI Wire Bead, EXO, Dual
Bakdäck:Maxxis Rekon / 29x2.6" / 60TPI Wire Bead EXO Dual
Drivlina
Växelreglage:SRAM SX Eagle Single Click
Bakväxel:SRAM NX Eagle / 12 Speed
Kassett:SRAM PG1210 / 11-50 T
Komponenter
Frambroms:Shimano BR-MT420 4 Piston
Styrlager:Syncros ER2.0 Press Fit E2 / Tapered 1.5"-1 1/8" OD 52/62mm / ID 44/56mm
Styre:Syncros Hixon 2.0 Rise / Alloy 6061D.B. 20mm rise / 8° / 760mm Syncros Comfort lock-on grips
Styrstam:Syncros FL2.0 / 6061 Alloy L-Shape Spacer & Top Cap / 31.8mm / 6° / 1 1/8"
Sadelstolpe:Syncros Duncan Dropper Post 2.5 31.6mm / S size 100mm / M size 125mm / L size 150mm / XL size 170mm
Handtag/Styrlinda:Syncros Comfort lock-on grips
Motor
Motor:Bosch Performance CX
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:PowerTube 500Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Batterikapacitet (Wh):500
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Bosch Standard Charger 4A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Purion
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Bosch Light Cable pre-installed F&R /
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Liknande Produkter

BRA PRIS
Trek Heldämpad MTB Rail 7 SLX/XT
I lager
Merida Eone-Sixty 8000
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
BRA PRIS
Rock Machine El MTB Blizzard Int E30-29
I lager. Leveranstid: 10–14 dagar
Merida Eone-Forty 500
I lager
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan