Stäng
  • Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Upp till 36 mån delbetalning med Klarna
Elcyklar  El MTB  TREK RAIL 7 SLX/XT

TREK RAIL 7 SLX/XT

TREK RAIL 7 SLX/XT
Beskrivning

Extremt underhållande kraftpaket som öppnar dörren till en helt ny värld!

Det underhållande kraftpaketet Trek Rail 7 med elassistans ger dig allt som du redan älskar med mountainbiking, bara väldigt mycket mer av det goda. Högre hastigheter, mera kraft, längre körsträckor och mer terräng. En elcykel för hårdsatsande stigfantaster med gott om slaglängd och högklassig teknik som hjälper till i de tuffaste partierna. Med Rail får du allt det här och mer därtill, du får en eMTB som förenklar och fördjupar din relation till terrängen. Rails imponerande 1x-drivlina och kraftfulla tyska elsystem ger lång räckvidd, upp till 80 km eller 5 timmars oavbruten assistans. Den här versionen har dessutom uppdaterad gaffel, drivlina, batteri osv. plus det nya kraftfulla drivsystemet från Bosch som är som att ha en privat lift. Med all den terränganpassade extrakraften kan du klara av en hel veckas cykling på en enda dag. Ge järnet i tuff terräng, sätt dina utförslöpor och vänd sedan direkt tillbaka upp till toppen för ännu ett varv. 

Nyckeln till framgång!

  • Lika levnadsglad som varianten utan elassistans, med den skillnaden att du får hjälpkraft upp till toppen 
  • Högklassiga dämpare från RockShox (Domain RC/Deluxe Select+) med hela 160/150mm i slaglängder
  • Potent Bosch (Performance Line CX) elmotor som passar lika bra för intensiv pendlingen som intensiva turer i terrängen
  • Intelligent eMTB-läge som automatiskt ger rätt assistans i förhållande till den aktuella terrängen
  • Det större batteriet (625Wh) innebär betydligt mer äventyr mellan laddningarna
  • Samma stryktåliga ramteknik som på Remedy (Mino Link, Straight Shot-diagonalrör och Active Braking Pivot)
  • Treks RIB-system har en integrerad design där batteriet skyddas av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (XT/SLX) som ser till så att du alltid kan hitta den idealiska kadensen 
  • Hydrauliska skivbromsar med 4 kolvar från Shimano (MT6120) ger dig kraftfull bromskraft och trygg kontroll oavsett förhållanden
  • Knock Block - Styrlager som effektivt hindrar styret ifrån att snurra runt om du skulle råka krascha
  • Robusta 29-tumshjul med lättstyrda men ändå greppsäkra 2,5"-tumsdäck från Bontrager (XR5 Team Issue TLR)
  • Med en sänkbar sadelstolpe kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du forsar nedför

Heldämpad aluminiumram med robusta egenskaper och smarta detaljer

Stommen utgörs av en avancerad aluminiumram (Alpha Platinum Aluminium) med en imponerande vridstyvhet och ett imponerande pivotlänkage. Smarta Mino Link ser till att du kan reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel och vevlagrets höjd, och du reglerar det enkelt via en mutter. Ramen är fullproppad med massor av smarta finesser (Mino Link-geometri, Straight Shot-diagonalrör för extra styvhet och Active Braking Pivot) som gör dig till en bättre cyklist, medan den invändiga kabledragningen (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger hojen rätt utseende. En annan smart funktion är ramens Knock Block styrlager som hindrar styret ifrån att snurra runt om du kraschar, vilket i sin tur skyddar kablarna från att ryckas loss och reglagen från att slå i ramens överrör.

Dräpande dämparkonfiguration som ger dig imponerande kontroll i spåren 

Framtill sitter en luftgaffel från RockShox (Domain RC) med en slaglängd på 160 mm och även baktill hittar du en dämpare från RockShox (Deluxe Select+) med en slaglängd på 150 mm. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och de är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Låsningen ger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller när du vill klättra effektivt. Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot (ABP) har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Den här hojen har dessutom en Dropper post med 100/150 mm slaglängd (beroende på ramstorlek) som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer på i utförslöporna.

Atletisk kvalitetsmotor som levererar galet bra stuns och dynamisk känsla

Kraften kommer från en atletisk kvalitetsmotor från Bosch (Performance Line CX) med ett vridmoment på hela 85Nm. Den potenta elmotorn drivs av ett extra kraftfullt batteripaket på 625 Wh som har en väl skyddad placering i diagonalröret och det levererar högvis av miljövänlig kraft, vilket ger dig imponerande mängder av extra krut i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h. Den helt nya motorn är lättare, mindre och tystare än föregående versioner, vilket i praktiken innebär naturligare integration och smidigare manövrering. Den är även mer effektiv och säkerställer du kan köra längre på en enskild batteriladdning.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design och är mycket användarvänligt: batteriet skyddas helt av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg, och du får till och med plats med ett flaskställ. De har dessutom ett inbyggt handtag som smidigt och enkelt kan avlägsnas och återmonteras i ramen utan användning av verktyg.

Elsystemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Det beror till stor del på de tre högklassiga kraftsensorerna och i praktiken innebär det att när du trampar lugnt och varsamt så får du en mjuka och lugn assistans. Men trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans. Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha för stunden. Du kan även använd det intelligenta eMTB-läget för att automatiskt anpassa assistansens effektivitet efter terrängen. Det är ett läge som levererar precis lagom med kraft så att du kan njuta av att cykla. Slå på läget och trampa... svårare ska det inte behöva vara.

Motorn samarbetar med 12 extremt slagkraftiga och näst intill problemfria växlarna från Shimano (XT/SLX) och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Och eftersom både batteriet och elmotorn är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga ute i terrängen. Lägg därtill en tydlig Purion Display med 5 olika driftslägen (Eco, Tour, eMTB, Turbo, Off) som ger dig full kontroll och visar nästan allt du behöver veta. 

Stabilt hjulset som alltid är klart för drabbning och kraftfulla skivbromsar

Allt rullar på ett par extremt robusta 29-tummmare som består av fälgar i aluminium och slanglösa kvalitetsgummin från Bontrager (XR5 Team Issue) med 2,5" bredd som är klara för drabbning och som briljerar på de flesta typer av underlag. Dessa greppsäkra däck med lågt rullmotstånd levererar den perfekta kombinationen av framkomlighet, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt besvärlig terräng.

Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par 27.5-tummare, men med alla andra fördelar som ett större däck besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. När det slutligen blir dags att slå av på farten så handläggs inbromsningen av ett par imponerande effektiva hydrauliska skivbromsar med stora 203 mm skivor och 4 kolvar från Shimano (MT6120) vilket ser till att du alltid har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0069240
Varumärke:TREK
Size:-
Variant:-
Produkttyp:-
Modellserie:-
Produktserie:Trek Rail 7
Disciplin:-
Kön:-
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Färg:-
Tillverkarens färg:-
Din längd:-
Elcykel:Ja
Årsmodell:-
Hemsida tillverkare:-
Elsystem:-
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

-
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:-
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

-
Framgaffel:-
Gaffeltyp:-
Hjul
Hjulstorlek:-
Däckdimension:-
Bakdäck:-
Framdäck:-
Drivlina
Växelreglage:-
Bakväxel:-
Kassett:-
Komponenter
Frambroms:-
Bakbroms:-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

-
Styre:-
Styrstam:-
Handtag/Styrlinda:-
Sadelstolpe:-
Motor
Motor:-
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
-
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
-
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
-
Sensorer:-
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
-
Batteri
Batteri:-
Batteriplacering:-
Batterityp:-
Kan laddas på cykeln:Ja
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):-
Spänning:-
Batteri ingår?:Ja
Display
Display:-
Gåassistans:Ja
Storlekstabell
storleksguide

Liknande Produkter

TREK RAIL 7 SLX/XT
63 990 kr
71 090 kr
Kampanj
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • S
  • M
  • L
  • XL
Specialized Turbo Levo Sl Comp Carbon BLACK
Finns i lager
  • M
  • L
Trek El MTB Powerflysport 4 Eq
37 460 kr
42 090 kr
Kampanj
Finns i lager
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
Trek Mtb Top Fuel 9.8 Xt
fr. 64 516 kr
72 490 kr
Kampanj
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • S
  • M
  • M-L
  • L
  • XL
Trek Rail 5 Deore 625W
47 990 kr
59 090 kr
Kampanj
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • S
  • M
  • L
  • XL
Merida Mtb One-Twenty 400
20 990 kr
24 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL
MERIDA ONE-TWENTY 600
25 990 kr
31 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL
Merida Ninety-Six Rc Xt
42 990 kr
59 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan