• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Merida El MTB Eone-Sixty 700 Metallic Teal/Dark Silver

Merida El MTB Eone-Sixty 700 Metallic Teal/Dark Silver

Merida El MTB Eone-Sixty 700 Metallic Teal/Dark Silver
Beskrivning

Vass endurohoj med potent eldrift och glupsk terrängslukande aptit

Den kompetenta Merida eONE-SIXTY 700 levererar högvis av lekfullhet, överlägsen framkomlighet och inspirerande rundor i alla typer av terräng, och när det blir stökigt i utförslöporna kommer den verkligen till sin rätt. En elassisterad heldämpad endurohoj som tack sin design ser till att du kan tackla de tuffaste utmaningar tack vare en extremt generös fjädringsväg på 160/150mm. När du väl greppat handtagen och slagit på eldriften så kommer du njuta hela vägen upp till toppen för att sedan med glädje kasta dig nedför, om, och om, och om igen. Samma kvalitetsram i aluminium, samma geometri, samma kraftfulla Shimano EP8-motor och mix av 29" och 27.5" hjul som sina dyrare syskon. Modellen liknar såklart motsvarande serie utan elassistans, men med skillnaden att du har hela 85Nm extra tryck i påkarna och det ger sannerligen ytterligare dimensioner i åkningen. Det är en underhållande och hjälpsam hoj som funkar utmärkt för långarundor tack vare kombinationen av en högklassig 1x-drivlina, vassa kvalitetsdämpare samt ett imponerande stort batteri.

Nyckeln till framgång!

  • Stomme med aluminiumram (eONE-SIXTY LITE III) som har en aggressiv endurospecifik geometri
  • Potent eldrift via Shimano´s flaggskepp STePS EP8 med hela 85Nm i vridmoment
  • Elegant integrerat batteri (630Wh*) som ger dig en imponerande räckvidd 
  • Dräpande dämparkonfiguration från Marzocchi och FOX med 160/150mm i slaglängd
  • Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 näst intill bergsäkra växlar från Shimano (XT/Deore)
  • Kraftfullla skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (SLX) med riktigt feta bromsskivor
  • Hjulset med 29x2.5" framtill 27.5x 2.5" baktill - Ger både precision, lekfullhet och rätt grepp
  • Greppsäkra gummin från Maxxis (Assegai/DHR II) med 2,5/2,6" bredd som är klara för drabbning
  • Internal Block - Hindrar gaffelkronorna ifrån att slå i ramen vid en eventuell krasch
  • Snyggt integrerad och smidig belysning samt små skärmar ingår redan från start

Imponerande aluminiumram med en aggressivt endurospecifik geometri

Stommen utgörs av en dubbelreducerad aluminiumram (Racelite 61) med en extremt prydlig integrering av hela elsystemet. En aggressiv endurospecifik geometri med riktigt korta kedjestag, låg och slak profil ger dig smidiga, kvicka och riktigt lekfulla egenskaper... att kalla den välbalanserad är troligen årets "understatment". Den hydroformade ramen har såklart invändig kabeldragning men framför allt ger den åkaren maximal smidighet och kvick responsen tack vare en föredömligt låg tyngdpunkt. Det genomtänkta länkaget skapar känslan av nästan bottenlös dämpning, vilket ser till att du enkelt kan hantera alla typer av stökiga överraskningar ute i spåren. Men det kanske mest imponerande av allt, den gör det med full trampeffektivitet och den svarar alltid villigt när du känner för att öka på takten. 

Klassledande elmotor med dynamisk känsla och pålitlig 1x-drivlina

Hjärtat utgörs av Shimano´s kraftfullaste elsystem (EP8) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en brutalt effektiv centermotor med låg ljudnivå samt övertygande kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med grymt tryck i pedalerna. Den potenta motorn har hela 85 nm och drivs av ett elegant integrerat batteri (630 Wh) som ger dig en imponerande räckvidd och en dynamiks körupplevelse som inte liknar något annat.

Utöver den klassledande elmotorn så får du en extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (XT/Deore) som levererar högklassig prestanda i form av en användarvänlig utväxling (34Tx10-51T) och supersmidig funktion. En tydlig display visar inte bara vilken av assistanslägena du använder, utan även bland annat hastighet, räckvidd och batteriets resterande kapacitet. Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt, underbart tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd.

Dräpande dämparkonfiguration som ger dig imponerande kontroll 

Dämpning hanteras av Marzocchi och FOX  så du är extremt väl omhändertagen, framtill sitter en Z1 Ebike+ Air samt baktill en Float DPX2 Performance och tack vare dess generösa slaglängder (160/150mm) så sväljer de glupskt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när lutningen börjar bli riktigt skäggig. Dämparna kan såklart optimeras efter din vikt och körstil, vilket både ger ökad trampeffektivitet och ser till att du kan stå på för fullt oavsett vilket underlag eller lutnings som gäller för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt och självklart så är även eONE-SIXTY utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start.

Dynamisk hjulkombination och kraftfulla skivbromsar med 4-kolvsok 

Det robusta hjulsetet utgörs av en dynamisk kombination med en 29-tummare framtill och en 27.5-tummare baktill. Dess stabila aluminiumfälgar (Tubeless Ready) har försetts med kvalitetsgummin från Maxxis (Assegai/DHR II) med 2,5/2,6" bredd (men klar bredd upp till 2.8") som är klart för drabbning och som briljerar på allt från hårdpack till lös lervälling. Däcken levererar greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt stökig terräng. Och eftersom cykeln gillar höga hastigheter så är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok och feta bromsskivor, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.

*= I ramstorlek XS har ett något mindre batteri (504Wh) vilket även påverkar dess räckvidd

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0101539-M463
Varumärke:MERIDA
Variant:METALLIC TEAL/DARK SILVER
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0101539
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

27.5"
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Merida eONE-SIXTY
Modellserie:Merida eONE-SIXTY
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Metallic Teal/Dark Silver
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:www.merida-bikes.com/en
Elcykel:Ja
Elsystem:Shimano
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Deore
Modellserie:Merida eONE-SIXTY
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:eONE-SIXTY LITE III aluminium
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Marzocchi Z1 Ebike+ Air 160 mm travel
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

160 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:FOX Float DPX2 Performance platform
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Hjul
Framnav:Shimano SLX/ 110x15 mm/ 32 H/ Centerlock
Baknav:Shimano SLX/ 148x12 mm/ 36 H/ Centerlock
Fälgar:MERIDA EXPERT TR/ 29 mm width/ aluminium/ Tubeless ready (tape and valves not incl)
Framdäck:Maxxis Assegai 29x2.5 *
Bakdäck:Maxxis DHR II 27.5x2.6 *
Däckdimension:66-584
Drivlina
Växelreglage:Shimano DEORE M6100 12
Bakväxel:Shimano XT RDM8100 Shadow+ 12
Kassett:Shimano M6100/ 10-51 T/ 12-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano SLX
Bakbroms:Shimano SLX
Styre:MERIDA EXPERT eTR/ 780 mm/ 20 mm rise
Styrstam:MERIDA EXPERT eTR II/ aluminium/ 35 mm/ 0 °/ Supernova mount
Sadelstolpe:MERIDA EXPERT TR/ 30.9 mm/ 0 mm setback/ Travel:125mm(S)/150mm(M/L)/170mm(XL)
Pedaler:VP VPE-527
Motor
Motor:Shimano EP8
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:Shimano E8036, 630 Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):630
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Shimano EC-E8004
Display
Display:Shimano SC-E7000
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Vänster
Laddport:Nej
Gåassistans:Ja
Utrustning
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Merida eONE-SIXTY

Liknande Produkter

El MTB Scott Strike eRIDE 930 grå
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar
El MTB Scott Strike eRIDE 930 blå
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar
Superior EXR 6030 Lady Touring
I lager. Leveranstid: 8–13 dagar
ROCK MACHINE EL MTBBLIZZ INT E40-29
I lager. Leveranstid: 10–14 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan