• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Trek El Mtb Powerfly Fs 4 Gen 3 Lava/ Trek Black

Trek El Mtb Powerfly Fs 4 Gen 3 Lava/ Trek Black

TREKFEST
Trek El Mtb Powerfly Fs 4 Gen 3 Lava/ Trek Black
Beskrivning

Helt rätt hoj för dig som letar efter en bekväm, effektiv och snabb eMTB

Söker du utmanande upplevelser i terrängen? Har du slutligen insett att en heldämpad el-mountainbike med användarvänlig teknik erbjuder rätt nycklar? Det kraftfulla elektriska drivsystemet från Bosch gör att du kan flyga uppför varje klättring som ligger i din väg och cykla längre än någonsin i din jakt på äventyr. Den terränganpassade Trek Powerfly FS 4 Gen 3 helt rätt för dig som letar efter en bekväm, effektiv och snabb eMTB som är anpassad för användning på ojämnt underlag. Den mjuka dämpningen ”jämnar ut” knölig terräng, medan det kraftfulla elektriska drivsystemet från Bosch ökar din kapacitet, så att du kan flyga uppför långa och branta backar och beta av långa sträckor singletrack. Den nya LED-kontrollen och Kiox-displayen parkopplas med eBike Flow-appen för att ge aktivitetsspårning, navigering och Bluetooth-anslutning. Ett extremt användarvänligt, löstagbart batteri som är snyggt integrerat i den robusta aluminiumramen, en imponerande elmotor från Bosch som ger kraftfull assistans upp till 25 km/h som hjälper dig att sväva uppför branta backar och gör att du kan ge dig ut på längre, tuffare rundor. Du får dessutom greppsäkra däck, kraftfulla hydrauliska skivbromsar, droppersadelstolpe och en slagkraftig 1x10-drivlina från Shimano som ger dig smidig växlingar. Med Trek Powerfly FS 4 Gen 3 flyttar du gränserna mot platser som du aldrig trodde att du skulle kunna nå på en heldämpad mountainbike. 

Nyckeln till framgång!

  • Stomme i Alpha Platinum Aluminum med invändig kabeldragning som ger skydd och ett eleganta utseende
  • Ramen har ett böjt överrör som ger en lämpligare höjd över marken och skapar ökad manöverförmåga
  • Dämparkonfiguration med reglerbar fjädring och 120/100 mm slaglängd som alltid är redo att rocka loss
  • Dess högpresterande stötdämpning gör att du kan cykla effektivt och smidigt på ojämnt och skumpigt underlag
  • Drivsystem från Bosch (Performance Line CX) som passar lika bra för pendlingen till jobbet som för häftiga turer i terrängen
  • Batteriet på 625 Wh ger dig mer kräm per laddning, vilket är lika med fler rundor och mer kul
  • Treks RIB-system - Attraktiv integrerad design där batteriet skyddas av ramen samtidigt som det är enkelt att ta loss 
  • Intuvia 100-displayen visar cykeldata, ansluter dig till dina Bluetooth-enheter och har ett inbyggt stöldskydd
  • Boschs LED-fjärrkontroll gör det enkelt att byta assistansläge, aktivera Walk Assist när du vill leda cykeln eller tända lampor
  • Den nya eBike Flow-appen gör din cykling till en personligt skräddarsydd upplevelse via lätthanterlig anpassning
  • Intelligent eMTB-funktion som automatiskt ger rätt assistans i förhållande till den aktuella terrängen
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 10 växlar från kvalitetssäkra Shimano (Deore) med imponerande bred utväxling 
  • Hydrauliska skivbromsar från Tektro (HD-M275) ger dig kraftfull bromskraft och trygg kontroll i alla väder
  • Hjulset med aluminiumfälgar (Alex MD35) och greppvilliga gummin från Bontrager (XR3 Comp) med 2,3" bredd
  • Hjulstorlek som är anpassad efter för ramens storlek (29"-hjul på större ramar och 27,5"-hjul på mindre)
  • Med sänkbar sadelstolpe kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du forsar nedför utförslöporna
  • Du kan göra den ännu mer användbar genom att montera praktiska tillbehören som förenklar din vardag

Högteknologisk heldämpad aluminiumram som gör dig till en bättre cyklist

Stommen utgörs av en förstklassig lättviktsram i Alpha Platinum Aluminum kontinuerligt kallextruderat och reducerat på flera punkter i kombination med en väl balanserad geometri. Den mäktigt vridstyva ramen har ett beprövar pivotlänkage i magnesium och är dessutom hydroformad, vilket medger mer avancerade rörformer samt ger hög styrka och minimal vikt. Denna heldämpade stomme är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan Boost 148-navbredden baktill ger dig kortare kedjestag och spänstig manöverförmåga. En annan smarta detalj är den invändig vajerdragning (till både växlar och bromsar) samt praktiska monteringsfästen för både pakethållare och cykelstöd.

Den moderna geometrin skapar en underbart väl balanserad körkänsla och dessutom riktigt kvick manöverförmåga. Resultatet blir pålitlig markkontakt med följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, cykeln svarar med snabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du kan hantera knepiga spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt.

Dynamisk kvalitetsmotor i samarbete med en slagkraftig 1x-drivlina

Kraften kommer från en dynamisk kvalitetsmotor med central placering från tyska Bosch (Performance Line CX) som presterar ett vridmoment på hela 85 Nm och ett intelligent läge med Extended Boost som automatiskt justerar assistansnivån utifrån terrängen. Den atletiska elmotorn drivs av ett kraftfullt batteripaket på 625 Wh som har en väl skyddad placering i diagonalröret och det levererar högvis av miljövänlig kraft, vilket ger dig imponerande mängder av extra krut i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h. 

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design och är mycket användarvänligt: batteriet skyddas helt av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg, och du får till och med plats med ett flaskställ. De har dessutom ett inbyggt handtag som smidigt och enkelt kan avlägsnas och återmonteras i ramen utan användning av verktyg. Och eftersom både batteriet och elmotorn är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga ute i terrängen.

Elsystemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Det beror till stor del på de tre högklassiga kraftsensorerna och i praktiken innebär det att när du trampar lugnt och varsamt så får du en mjuka och lugn assistans. Men trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans. Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha för stunden. Den har dessutom ett lätt men ändå kraftigt motorskydd vilket skyddar den från stenar, grenar och annat som kan komma flygande.

Den tydliga Intuvia 100-displayen visar cykeldata, ansluter dig till dina Bluetooth-enheter och har ett inbyggt stöldskydd. Boschs smarta system med LED-fjärrkontroll gör det enkelt att byta assistansläge, aktivera Walk Assist när du vill leda cykeln eller tända lampor (tillval). De tydliga LED-lamporna kan ses i alla ljusförhållanden och det behövs bara ett ögonkast för att kolla batteriladdning och assistansläge.

Den nya eBike Flow-appen gör din cykling till en personligt anpassad upplevelse. Använd den för att anpassa motorns assistansnivåer, hålla koll på cykelstatistiken och integrera din information med appar som Strava och Apple Health. Det ingår till och med praktiska funktioner som navigering och servicemeddelanden.

Slagkraftigt 1x-drivlina samt skivbromsar anpassade för höga hastigheter

Den slagkraftiga växelsystemet är hämtad från Shimano (Deore) och består av ett 36-tandat vevparti från FSA samt en 10-delad kassett (11-46T), vilket ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Växlarna funktion är i princip krångelfria och eftersom de bara inkluderar ett reglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av effektiva hydrauliska skivbromsar från Tektro (HD-M275) vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Dämparkonfiguration som ger dig ökad trampeffektivitet & grym kontroll 

Framtill sitter en gaffel från SR Suntour (XCR 34 LO R) med en slaglängd på 120 mm (på ramstorlek XS och S är slaglängden dock 100 mm) och baktill sitter en vass dämpare från SR Suntour (Edge R) som har en slaglängd på 100 mm. Dämparna kan optimeras efter körstil samt är utrustade med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Denna smarta låsning ger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller klättra effektivt. 

Med Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Lägg därtill en praktiskt ställbar sadelstolpe från TranzX (JD-YSP18) som ser till att du blixtsnabbt kan sänka/höja sadeln i farten och som du dessutom styr via ett lätthanterligt reglage.

Högklassigt hjulset med aluminiumfälgar samt optimal storleksanpassning

Hjulstorlek är anpassad efter ramens storlek (29"-hjul på större ramar och 27,5"-hjul på mindre) vilket ger dig den perfekta kombinationen av hög hastighet, kvick manöverförmåga och maximal kontroll. Det slitstarka hjulsetet har aluminiumfälgar (Alex MD35) och greppsäkra kvalitetsgummin från Bontrager (XR3 Comp) som briljerar på allt från hårdpackade grusvägar till betydligt lösare underlag. Du kan göra din Powerfly FS ännu mer användbar genom att montera en pakethållare och skärmar, dessutom gör de invändigt dragna ledningarna det enkelt att montera lampor som drivs av elmotorns batteri.

Vad säger då den internationella pressen?

  • E-Mountainbine Magazine - ”Powerfly FS är en blandning av sportig manövrering, effektiv trampning och långfärdskomfort i ett enda harmoniskt koncept. En ren glädje att cykla! ”
  • Design and innovation Award - "Juryn var hänförda över den upprätta och bekväma åkställningen på långa turer medan cykeln också briljerar på medelsvår terräng tack vare att den är rolig att cykla på och intuitiv att hantera.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0103802-L446
Varumärke:TREK
Variant:Lava/ Trek Black
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0103802
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

-
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Trek Powerfly
Modellserie:Trek Powerfly
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:LAVA/ TREK BLACK
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):M - 25.23 kg
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36997
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Oväxlad
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Modellserie:Trek Powerfly
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alpha Platinum Aluminum, RIB-batteri (avtagbart integrerat batteri), koniskt styrhuvud, invändigt kablage, motorskyddet Motor Armor, pivotlänkage, pakethållar- och skärmfästen, ABP, Boost148, 100 mm slaglängd
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:-
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

-
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:SR Suntour Edge R, 190 x 45 mm
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

100 mm
Hjul
Framnav:Bontrager kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
Baknav:Bontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fälgar:Alex MD35, Tubeless Ready, 32 hål, 35 mm bredd, Presta-ventil
Framdäck:-
Bakdäck:-
Däckdimension:-
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore M4100, 10-delad
Bakväxel:Shimano Deore M5120, lång arm
Kassett:Shimano Deore M4100 11–46, 10-delad
Komponenter
Frambroms:Tektro HD-M275 hydraulisk skivbroms
Bakbroms:Tektro HD-M275 hydraulisk skivbroms
Styrlager:FSA IS-2
Styre:Bontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 720 mm bredd
Styrstam:-
Sadelstolpe:-
Pedaler:Wellgo VPE-536
Handtag/Styrlinda:Bontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
Motor
Motor:Bosch Performance Line CX
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:Bosch PowerTube 625 Wh, smart system
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:internal
Batterikapacitet (Wh):625
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Bosch standard 2 A, 230 V, smart system
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Intuvia 100
Displayplacering:Centrum
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Trek Powerfly

Liknande Produkter

Nyhet
Orbea El Mtb Rise M20 Chameleon Goblin Green Gloss/Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Nyhet
Orbea El Mtb Rise M20 Cabon Raw-Shark Grey Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Nyhet
Orbea El Mtb Rise M10 Chameleon Goblin Green Gloss/Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Nyhet
Orbea El Mtb Rise M10 Cabon Raw-Shark Grey Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan