• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  MTB trail  Trek Trail MTB Fuel Ex 8 XT

Trek Trail MTB Fuel Ex 8 XT

TREKFEST
Trek Trail MTB Fuel Ex 8 XT
Beskrivning

Mäter du kvalitet i prestanda per investerad krona så hittar du inget bättre!

Den mytomspunna Trek Fuel EX 8 är både greppsäker, reaktionssnabb, grymt kapabel och ser till att du bibehåller full kontroll i de mest skiftande typer av terräng. Tack vare kombinationen av en modern trailgeometri och en perfekt balanserade dämpning ger den dig rätt mod inför utförslöpor och massor av kraft i klättringarna, på allt ifrån episka långfärdsrepor i Järvsö till vilda kvällsrundor med stallkamraterna. En imponerande mångsidig stigcykel med högklassig specifikation och mer än tillräckligt med slaglängd för att du ska kunna att ge dig i kast med riktigt häftiga grejer ute på stigarna. Nope, det är inte flaggskeppet i serien, men den här cykeln har potenta komponenter som ser till att du kan bibehålla höga farter även i den stökigaste terräng. Den här populära versionen levererar effektiv cykling med Shimano´s legendariska 1x12-drivlina (XT) med ett enastående växelomfång samt även Treks unika RE:aktiv-dämpare som ger fast stöd för trampningen utan att kompromissa med den mjuka följsamheten. Vi är generellt sätt emot att du ska behöva välja en enda mountainbike, men om du nu måste - välj den här!

Nyckeln till framgång

  • Vass stigcykel som får dig att susa fram genom kurvorna, krossa stenpartierna och kasta dig nedför backarna
  • Slagkraftig aluminiumram (Alpha Platinum Aluminium) med vass geometri för oss som kör både uppför och utför
  • Högklassig dämparkonfiguration från Fox med 140/130mm slaglängd som alltid är redo att rocka loss
  • Smidigt reglerbar luftfjädring som är lätt att ställa in efter cyklistens vikt och dessutom är lättare än fjäderdämpare
  • Active Braking Pivot - Nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och skapa ökad kontroll när det verkligen behövs
  • RE:aktiv - Dämpare som ger fast stöd för trampningen utan att kompromissa med den mjuka följsamheten
  • Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (XT) med ett enda växelreglage att hålla reda på
  • Kraftfulla skivbromsar från Shimano (MT420) med 4-kolvsok som levererar problemfri funktion i alla typer av förhållanden
  • Tack vare Mino Link går det snabbt och lätt att göra små justeringar av geometrin utan negativ inverkan på dämpningen
  • Straight Shot diagonalrör - Ger en extra styvhet och responsiv manöverförmåga utan att addera onödig vikt
  • Smarta Knock Block är ett styrlager hindrar styret ifrån att snurra runt om du skulle krascha
  • Dropper post från Bontrager ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer utför
  • Hjulstorleken är fullt anpassad efter ramens storlek (XS = 27,5", S = välja mellan 27,5/29" och M till XL = 29")
  • Om du mäter kvalitet i prestanda per krona hittar du troligen inget bättre än Trek Fuel EX 8

Slagkraftig aluminiumram med ett minst sagt imponerande pivotlänkage

Stommen utgörs av en avancerad aluminiumram (Alpha Platinum) med en imponerande vridstyvhet och ett övertygande pivotlänkage i magnesium. Ramen är fullproppad med massor av finesser som gör dig till en betydligt bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabeldragnining (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Smarta Mino Link ser till att du kan reglera ramens geometri utan att skapa någon negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel med 1/2 ° och vevlagrets höjd med upp till 10 mm, och du reglerar det enkelt via en helt vanlig mutter. Straight Shot diagonalrör som ger ramen ökad styvhet utan att addera någon vikt och en annan smart funktion är Knock Block styrlager som hindrar styret ifrån att snurra runt om du kraschar, vilket i sin tur skyddar kablarna från att ryckas loss och reglagen från att slå i ramens överrör.

De mindre ramstorlekarna (XS och S) har ett överrör som böjs nedåt mot sadelröret och skapar en lägre höjd på överröret, vilket är perfekt för kortare cyklister eftersom det gör det lättare att stå grensle över cykeln och skapar mer manöverutrymme. Medan de större ramarna (från storlek M och uppåt) har ett helt rakt överrör, eftersom längre cyklister med långa ben oftast inte har samma problem med höjden överröret.

Imponerande dämparkonfiguration som ger dig övertygande kontroll 

Framtill sitter en vass luftgaffel från Fox (Rhythm 34 Float EVOL) med en slaglängd på 140 mm och baktill sitter en vass dämpare från FOX (Performance Float EVOL) som har en slaglängd på 130 mm. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och de är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Låsningen ger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller när du vill klättra effektivt. Den här versionen har dessutom RE:aktiv 3-lägesdämpare som ger ordentligt stöd för effektiv trampning, men så snart underlaget blir skumpigt ger dämpningen efter, så att cykeln smidigt och säkert håller kvar kontakten med underlaget.

Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Den här versionen har dessutom en Dropper post med 100/150 mm slaglängd (beroende på ramstorlek) som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer på i utförslöporna.

Extremt slagkraftig 1x-drivlina och bromsar anpassade för höga hastigheter 

Den slagkraftiga 1x-drivlinan är hämtad från kvalitetssäkra Shimano (XT) och består av en singelklinga samt en 12-delad kassett (34Tx10-51T), vilket sammantaget ger ett imponerande växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Drivlinans funktion är i princip bombsäker och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av ett par högklassiga hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (MT420) som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Robust hjulset med kvalitetsgummin som klarar besvärlig terräng

Det robusta hjulsetet från Bontrager (Line Comp 30) består av breda aluminiumfälgar (Tubeless Ready) som försetts med vassa kvalitetsgummin från Bontrager (XR4 Team Issue) med rejäl bredd som är klart för drabbning och som briljerar på allt från grusvägar till lös lervälling. Dessa däck har ett imponerande lågt rullmotstånd, bra punkteringsskydd och levererar den perfekta kombinationen av grepp, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare i alla typer av besvärlig terräng. 

Dess breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som en mindre hjulstorlek, men som samtidigt besitter alla fördelar som ett större hjul besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. Hjulstorleken är dessutom fullt anpassad efter ramens storlek (29"-hjul på större ramar och 27,5"-hjul på de mindre ramarna) vilket ser till att du kör med den storlek som ger den perfekta kombinationen av hög hastighet, kvick manöverförmåga och maximal kontroll.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0066271
Varumärke:TREK
Variant:Alpine Blue/Deep Dark Blue
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

-
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Trek Fuel EX
Modellserie:Trek Fuel EX
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Alpine Blue/Deep Dark Blue
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):13,86 kg (M)
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano XT
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XT
Modellserie:Trek Fuel EX
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alpha Platinum Aluminum, koniskt styrhuvud, Knock Block, invändigt Control Freak-kablage, diagonalrörsskydd, ISCG 05, pivotlänkage i magnesium, Mino Link, ABP, Boost148, 130 mm slaglängd
Framgaffel:Fox Rhythm 34, Float EVOL-luftfjädring, GRIP-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-axel, 140 mm slaglängd
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

-
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:-
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

-
Hjul
Framnav:Bontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
Baknav:Bontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Shimano Micro Spline-frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
Ekrar:DT Swiss Champion, J-Bend, Black
Fälgar:Bontrager Line 30, TLR, 28-håls, Presta-ventil
Framdäck:-
Bakdäck:-
Drivlina
Växelreglage:Shimano XT M8100, 12-växlat
Bakväxel:Shimano XT M8100, lång arm, max. 51T
Vevlager:Shimano MT500, 92 mm, presspassat
Kassett:Shimano XT M8100, 10 - 51, 12-delad
Komponenter
Frambroms:Shimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar, MT4100-handtag, MT420-bromsok
Bakbroms:Shimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar, MT4100-handtag, MT420-bromsok
Styrlager:Knock Block Integrated, cartridge bearing, 1-1/8"" top, 1.5"
Styre:Bontrager Line, aluminium, 35 mm, 27,5 mm rise, 750 mm bredd
Styrstam:Bontrager Line, 35 mm, Knock Block, 0 grader, 40 mm längd
Sadelstolpe:Bontrager Line styrjusterbar, 100 mm slaglängd, invändig vajerdragning, 31,6 mm, 345 mm längd
Handtag/Styrlinda:Bontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Andra produkter i serien Trek Fuel EX

TREKFEST
Trek MTB Fuel Ex 5 Grey/Yellow
I lager
TREKFEST
Trek Heldämpad Mtb Fuel Ex 9.7 Gen 6 Mercury
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
TREKFEST
Trek Heldämpad Mtb Fuel Ex 8 Gen 6 Galactic Grey To Black Fade
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar

Liknande Produkter

TREKFEST
Trek Roscoe 8
18 019 kr
I lager
Orbea MTB Laufey H30 Rawaluminium
I lager. Leveranstid: 8–13 dagar
SE PRISET
Merida Big Trail 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Big Trail 600
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan