Tävlingsklar XC-missil och racehojen som alla andra jämför sig med
Den nyutvecklade Scott Spark RC Team Issue AXS är en raceoptimerad XC-missil som ser till att du kan forcera fram med full kontroll på alla typer av banor i samma hastighet som Nino Schurter och hans stallkamrater. Tack vare en helt unik konstruktion med en fullt integrerad dämpare och 120/120 mm slaglängder så suddar hojen ut gränserna mellan traditionell XC och Trail, helt perfekt för oss som älskar att forcera fram på snabba skogsrepor med maximalt flow. Det här är en makalöst snabb skogsmaskin för oss som dyrkar speed och som kräver att hojen ska kunna bibehålla farten även när spåren blir lite mer tekniskt utmanande. Helt integrerad dämpare? Effektiv singlepivot upphängning med klassledande kinematik? Cockpit med fullt Integrerad kabeldragning? Plats för två vattenflaskor i den främre triangeln? Check, check, check och givetvis check!
Nyckeln till framgång!
- Uppdaterad version av XC-racern som plockat hem flera VM- och OS-medaljer än någon annan cykel
- Makalöst snabb skogsmaskin som levererar både uppför, utför och och nere på platten
- Heldämpad kolfiberramen (Spark RC Carbon HMF) med helt integrerad dämpare och singlepivot länkage
- Klassens lättaste heldämpade ram med 120/120mm slaglängd (2.150 gram ink dämpare)
- Högklassiga luftdämpare från RockShox och FOX som styrs via Scott´s egna TwinLock
- Medger bibehållet enkel åtkomst för injustering av både lufttryck, retur, kompression & SAG av dämparen
- Slagkraftig elektronisk 1x-drivlina med 12 växlar från SRAM (GX Eagle AXS)
- Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT M8100) som är fullt anpassade efter fartresurserna
- Mästerligt hjulset från Syncros (Silverton 2.0 TR) som tål en hel del och lite till
- Tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Rekon Race 29x2.4") som är Tubeless Ready
- Högklassiga komponenter från Syncros redan från start
Mästerverk i kolfiber med singlepivot länkage och tävlingsklar geometri
Utan att bli det minsta stöddig lutar sig denna rappa skogsmaskin självsäkert mot en stomme i högkvalitativ kolfiber (HMF) som väger in på låga 2.150 gram inklusive dämparen. Konstruktionen med en kraftfull undre stomme (stiffness zone) där fokus ligger på styrka och vridstyvhet i kombination med en övre stomme (lightweight zone) där fokus ligger på att minimera vikten utan att riskera stommens strukturell styrka har redan visat sig vara ett vägvinnande koncept. Och det kanske inte är så konstigt när den här helt nya stommen har hämtat inspiration från en föregångare med en geometri som plockat hem flera VM- och OS-medaljer än någon annan XC-cykel i världshistorien.
Den bakre triangel saknar pivotupphängning vid navinfästningen vilket sparar massor av vikt och de övre kedjestaget flexar max 7 mm även när dämpningen jobbar för fullt. Kombinationen av grymt effektiv kinematik med singlepivot och väl balanserade slaglängder skapar smidig manöverförmåga, klassledande kraftöverföring och gör dig kvick även i riktigt utmanade terräng. Grundpelarna i den framgångsrika geometrin bygger på en främre gaffelvinkel på strax över 67° i kombination med en vinkel på sadelstolpen runt 76° och kedjestag med 43.75 cm i längd. En smart detalj är att du kan justera gaffelvinkeln med 0.6 grader utan att du behöver montera av styre, styrlager, gaffel etc.
Högklassig dämpning som ser till att du alltid är klar för drabbning
Framtill sitter en vass luftgaffel från RockShox (SID Select RL3 Air) och baktill hanteras dämpningen av FOX (NUDE 5 RL3 Trunnion), dämparna har 120/120 mm slaglängd och du kan enkelt justera både lufttryck, retur, kompression och SAG. Båda dämparna styrs via Scott´s smarta TwinLock, vilket enkelt förklarat är en multifunktionell spak ger dig samtidig kontroll över båda dämparna via ett och samma reglage. Du väljer helt enkelt bara ett av de tre fasta lägena (Lockout - Traction Control - Descend) vilket ger dig ett bredare användningsområde samt möjligheten att kunna åka lika fort på stökiga skogsstigar som på hårdpackade grusvägar. Ett extremt smidigt system som gör cykeln imponerande lätthanterlig och blixtsnabbt anpassningsbar efter de förutsättningar som gäller på banans olika partier.
Integrerad dämpare som ger dig en rad olika fördelar
Den bakre dämparen är elegant integrerad i ramen, det ger såklart en otroligt clean design men det skapar även låg tyngdpunkt och det ser dessutom till dämparen i princip aldrig behöver blir smutsig. Integreringen medger även att cykelns vevpartiet kan göras styvare och därmed ge effektivare kraftöverföring. Och att Scott lyckats göra det med bibehållet enkel åtkomst till dämparen (så att du enkelt kan justera både lufttryck, retur, kompression) tycker vi är en ganska hyfsad bonus. Addera dessutom en yttre indikator för inställning av dämparens SAG (enkel åtkomst via separat lucka med täcklock av gummi) och du har en given vinnare!
Slagkraftig elektronisk 1x-drivlina med näst intill problemfri funktion
Utöver en helt unik dämpning och en klassledande kolfiberram så har den en potent elektronisk drivlina med 12 växlar från SRAM (GX Eagle AXS) som levererar driftsäker prestanda i form av en modern 1x-drivlina med problemfri funktion och ett galet brett register (32Tx10-52T). Drivlinan styrs från en extremt slimmad cockpit från Syncros (Fraser 1.5 XC), både styre och styrstam med helt integrerad kabeldragning och imponerande hög kompatibilitet med olika tillbehör från Syncros, Garmin och GrPro (datorer, GPS:er, lampor, kameror etc). Drivlinans kedjelinje på 55 mm medger dels att du kan köra med extremt breda däck men även att du kan montera ett 40-tandat framtill (om nu någon utom Nino fixar att nyttja den utväxlingen). Det är riktigt hög klass även på övriga komponenter och cykeln har en välbalanserad mix av prylar som hämtats direkt från de översta hyllorna hos både RockShox, FOX, Shimano och Syncros.
Vasst hjulset med tempostarka gummin samt kraftfulla skivbromsar
Vasst hjulset från Syncros (Silverton 2.0 TR) som rullar på tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Rekon Race), dessa raska 29-tummare med 2.4" bredd kännetecknas av en nästa hysterisk fartglädje och ett imponerande grepp i kurvorna. Och eftersom Spark RC älskar höga hastigheter så har den begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT M8100) som matchar fartresurserna och ser till att du har effektiv bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Värdesätter du slagkraftig dämpning, effektiv kraftöverföring och hög precision så är du inne på helt rätt spår. Har du dessutom höga ambitioner och siktar på att alltid kunna dra på ledartröjan, ja då är det här den perfekta XC-hojen för dig.