• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Hybridcykel el  Merida Espeeder 400Eq

Merida Espeeder 400Eq

Merida Espeeder 400Eq
Beskrivning

Slimmat stjärnskott som är ett självskrivet alternativ för förnuftiga fartdårar

Har du någon gång önskat att vägen hem från jobbet vore lite mindre ansträngande eller att de sista tre uppförsbackarna på kvällsrundan med kompisarna vore nedförsbackar? Om så är fallet så föreslår vi de slimmade stjärnskottet Merida eSPEEDER 400, ett nästan självskrivet alternativ för förnuftiga fartdårar som vill kunna pendla och köra långa rundor utan att ens behöva bli andfådda eller svettiga. Det här är en galet rapp stadshybrid som är bestyckad med potent eldrift och som levererar kraftfull assistans när du behöver det som mest, och dessutom med en repertoar som gör din vardag lite mer praktisk, mycket roligare och galet snabb. Men till skillnad mot de flesta andra elcyklar så har den har en silhuett och en vikt som påminner om en helt vanligt hybrid. Och det spelar faktiskt ingen roll om du helst kör på nylagd asfalt, knagglig kullersten eller slingriga grusvägar för den fungerar bra på nästan alla typer av lite slätare underlag.

Nyckel till framgång!

  • Trippelreducerad ram i hydroformad aluminium (eSPEDDER Lite) med en sportigt komfortinriktad geometri
  • Konisk gaffel i kolfiber med genomgående axel som ger precis styrning och solid kurvtagning
  • Superslimmad navmonterad elmotor från MAHLE (X35+) med 40Nm i vridmoment 
  • Helt integrerat batteri på 250Wh som kan kompletteras med en range extender (+208Wh)
  • Du styr hela systemet via en display med en enda knapp som är lättåtkomligt placerad 
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 10 växlar från Shimano (Deore) med bred utväxling (42Tx11-46T)
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) med kraftfull bromsverkan oavsett förhållanden
  • Superclean vajerdragning och en slimmad cockpit med rakt styre utan en massa störande kablar
  • Robust hjulset i aluminium med 40mm breda gummin från Schwalbe med riktigt bra rull
  • Utrustad med både skärmar, pakethållare, stöd samt en kraftfull belysning från Lezyne

Skulptural trippelreducerad ram i kvalitativ hydroformad aluminium

Dess skulpturala ram i trippelreducerat och hydroformat aluminium (Prolite 66) har inte bara vackert släta svetsar utan även elegant intern kabeldragning och gott om fästpunkter för allt möjligt smått och gott. Den tydligt slimmade eSPEEDER´n har mycket gemensamt med det traditionella landsvägscyklarna, men den är utrustad med en högre styrstam och ett rakt styre, vilket ger dig en betydligt behagligare position i sadeln. Vinklarna är sportigt komfortabla och körställningen är relativt upprätt med bra uppsikt på omgivningen, men cykeln har imponerande kursstabilitet även i högre hastigheter. Dess lätta framgaffel är tillverkad helt i kolfiber och dess pålitliga egenskaper består av kvick respons samt välbalanserad styrprecision.

Slagkraftig elektronisk drivlina med dynamisk kraftöverföring

Kraften kommer från Tyska Mahle och består av ett komplett drivpaket som är speciellt designat för den här typen av cyklar och batteriet är verkligen elegant integrerat i ramen (det är faktiskt svårt att se skillnad mot vanliga Speeder). Hjärtat utgörs av en högkvalitativ navmotor som levererar 250W och 40Nm kombinerat med ett kraftfullt batteri med 250Wh miljövänlig kraft. Du kan dessutom skaffa en Range Booster (den har formen av en vatten flaska och passar även i ett vanligt flaskställ) och får då ytterligare 208Wh med räckvidd. Dess tydliga lilla display styrs via en enda knapp och har 3 olika driftslägen (Eco - Normal - Turbo) vilket ger dig smidig och lätthanterlig kontroll över kraftuttaget.

Systemet jobbar tillsammans med en slagkraftig drivlina från Shimano med 10 växlar (Deore) med näst intill bombsäker funktion, pålitlig precision och dessutom en bred utväxling. Hela paketet har imponerande låg ljudnivå och levererar en dynamisk känsla i kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och med hög effektivitet.

Snabbt hjulset och skivbromsar som är anpassade efter fartresurserna

Allt rullar på ett robust hjulset med 40 mm släta däck från Continental (Contact Urban) levererar massor av underbar fart och dessutom riktigt bra grepp i kurvorna. Och eftersom cykeln älskar höga hastigheter är den utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200), vilket ser till att du alltid har effektiv bromsverkan, oavsett underlag, väder eller årstid.

En underbart hjälpsam racehybrid som ger din vardag lite extra guldkant

Det här är en kraftfull, rapp och lätthanterlig åkmaskin som kommer ta dig dit du vill i komfortabel och kontrollerbar form, och dessutom helt smärtfritt och betydligt fortare än vad du kanske räknat med. En imponerande kvick racehybrid med underbart hjälpsam eldrift som ger din vardag lite extra guldkant och som dessutom är utrustad med både skärmar, pakethållare, stöd och en kraftfull belysning redan från start.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0072720
Varumärke:MERIDA
Variant:Black/Grey
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Merida ESPEEDER 400 EQ
Modellserie:Merida Speeder
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:BLACK/GREY
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):15.47 kg
Hemsida tillverkare:www.merida-bikes.com/sv-se/bike/2813/espeeder-400-eq
Elcykel:Ja
Elsystem:Mahle
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Modellserie:Merida Speeder
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:eSPEEDER LITE
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:MDF09
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:VP CLK170F, 100x12 mm, 28 H, centerlock
Ekrar:28
Fälgar:MERIDA COMP SL, 17 mm inner width, aluminium
Framdäck:Continental, Contact Urban, 700Cx40
Bakdäck:Continental, Contact Urban, 700Cx40
Däckdimension:42-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore M4100
Framväxel:No
Bakväxel:Shimano Deore M5120
Vevlager:EB2401
Kassett:Shimano CS-M4100, 11-46T, 10-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano MT-200 / UR300
Bakbroms:Shimano MT-200 / UR300
Styrlager:VP-MH-P16
Styre:MERIDA EXPERT CC, aluminium, 620 mm width, flat
Styrstam:MERIDA EXPERT IR, aluminium, 31.8 mm, 5°
Sadelstolpe:MERIDA EXPERT CC, carbon, 30.9 mm, 0 mm setback
Pedaler:VP VPE-891
Handtag/Styrlinda:MERIDA COMP EC
Motor
Motor:MAHLE X35+ Hub Engine
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Bakhjul
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
40 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
75 km
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

100 km
Batteri
Batteri:MAHLE B1
Batterityp:Litium-jon
Laddningstid:3 h
Batterikapacitet (Wh):250
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:MAHLE CHARGER-C, 2A
Display
Assistansnivåer:3
Gåassistans:Nej
Utrustning
Belysning:Yes, front & rear
Skärmar:Yes
Stöd:Yes
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Cannondale Elcykel Tesoro Neo Sl Eq
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Merida Espeeder 400Eq
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan