Varumärke: | TREK |
Variant: | Svart |
Leverantörens Artikelnummer: | 5268336 |
Specifikation |
Personalisering: | Pendling |
Modellserie: | Trek FX+ |
Kön: | Dam |
Damspecifik:
Damspecifik
Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
| Ja |
Hemsida tillverkare: | www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35841 |
Elcykel: | Ja |
Din längd:
Din längd
Rekommenderad längd enligt leverantören
| 165-175cm |
Passar Längd (cm): | 165-170, 170-175 |
Tillverkarens färg: | Satin Trek Black |
Ramset |
Ramstorlek: | M |
Ram: | Alpha Gold Aluminum, invändigt kablage, inbyggt batteri, pakethållar- och skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, cykelstödsfäste, 144,5 mm inbyggnadsmått för navmotor |
Rammaterial:
Rammaterial
Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes. Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel! Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).
| Aluminium |
Framgaffel: | FX+ alloy, internal brake routing, fender mounts, rack mounts, ThruSkew 5mm bolt-on skewer |
Framgaffeltyp:
Framgaffeltyp
En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!
Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!
| Stel |
Bakgaffeltyp:
Bakgaffeltyp
En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.
Stel
En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.
Dämpad
En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.
| Stel |
Hjulstorlek:
Hjulstorlek
Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.
Barncyklar
Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.
När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.
Mountainbikes
I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.
Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar
För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.
| 28" |
Årsmodell: | 2023 |
Hjul |
Framnav: | Formula DC-20, aluminium, 6-bults, 5 x 100 mm QR |
Baknav: | G2 navmotor |
Framdäck: | Bontrager H2 Comp, reflex, kanttråd, 30 tpi, 700 x 40c |
Bakdäck: | Bontrager H2 Comp, reflex, kanttråd, 30 tpi, 700 x 40c |
Däckdimension: | 40-622 |
Fälgar: | Bontrager Connection, dubbel botten, 36-håls, 20 mm bredd, Presta-ventil |
Drivlina |
Växelreglage: | Shimano Altus M2010, 9-växlat |
Bakväxel: | Shimano Altus M2000, lång arm |
Vevlager: | Momentsensor, T47-gänga, 122,5 mm axel |
Vevparti: | ProWheel Pro, aluminium, Narrow/Wide 42T-krans i stål, 170 mm längd |
Kedja: | Shimano HG200 11 - 36, 9-delad |
Komponenter |
Frambroms: | Shimano RT26, 6-bults, 160 mm |
Bromsskiva fram: | Shimano RT26, 6-bults, 160 mm |
Bakbroms: | Shimano RT26 |
Bromsskiva bak: | Shimano RT26, 6-bults, 160 mm |
Styre: | Bontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 600 mm bredd |
Styrstam: | Bontrager Comp, 31,8 mm, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 90 mm längd |
Sadelstolpe: | Bontrager aluminium, 31,6 mm, 12 mm offset, 330 mm längd |
Typ av broms:
Typ av broms
Fälgbroms
De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.
Rullbroms
Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.
Fotbroms
Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.
Skivbroms
De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).
| Fälgbroms |
Antal växlar:
Antal växlar
Hur många växlar behöver jag?
Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.
Lågt underhåll
I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.
Hög prestanda
I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.
En kombination av de båda
I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt
| 9-växlad (1 x 9) |
Växelreglageserie: | Shimano Altus |
Bakväxelserie:
Bakväxelserie
Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.
Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.
Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.
Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.
Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.
Shimano mountainbike | Shimano racer | SRAM mountainbike | SRAM racer | Shimano navväxlar |
XTR Di2 |
Dura-Ace Di2 |
XX1 Eagle |
RED E-tap |
Alfine 11 |
XTR |
Dura-Ace |
XX1 |
Red 22 |
Alfine 8 |
XT Di2 |
Ultegra Di2 |
XX |
Force 22 |
Nexus 8 |
XT |
Ultegra |
X01 Eagle |
Rival 22 |
Nexus 7 |
SLX |
105 |
X01 |
Apex |
Nexus 3 |
Deore |
Tiagra |
X0 |
|
|
Alivio |
Sora |
EX1 |
|
|
Acera |
Claris |
X1 |
|
|
Altus |
|
GX Eagle |
|
|
Tourney |
|
GX |
|
|
|
|
NX Eagle |
|
|
|
|
NX |
|
|
|
|
X9 |
|
|
|
|
X7 |
|
|
|
|
X5 |
|
|
| Shimano Altus |
Motor |
Motor: | Hyena 250 |
Motorplacering:
Motorplacering
Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).
En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.
Mer om vevpartimonterad motor
Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:
- Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
- Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
- Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
- Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
| Bakhjul |
Motoreffekt:
Motoreffekt
Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
| 250 W |
Motorns ljudnivå: | Låg |
Vridmoment:
Vridmoment
Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
| 40 Nm |
Sensorer: | Hastighet, Kadens, Vridmoment |
Maximal assistanshastighet:
Maximal assistanshastighet
Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
| 25 km/h |
Maximal räckvidd:
Maximal räckvidd
Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
| 130 km |
Elsystem: | Hyena |
Batteri |
Batteri: | 250 Wh |
Batteriplacering: | Invändigt |
Avtagbart batteri: | Ja |
Batterikapacitet (Wh): | 252 |
Spänning: | 36 |
Batteri ingår?: | Ja |
Kan laddas på cykeln: | Ja |
Display |
Display: | Bluetooth-display |
Avtagbar display: | Nej |
Displayplacering: | Vänster |
Gåassistans: | Ja |
Utrustning |
Belysning: | Herrmans MR4, 120 lumen LED / Spanninga Solo |
Stöd: | Pletscher Comp 18 |
Sadel: | Bontrager Sport WSD |
Lås |
SSF-Godkänt lås:
SSF-Godkänt lås
Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
| Nej |