Stäng
  • Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Upp till 36 mån delbetalning med Klarna
CYBER WEEK! Köp cykel med upp till 36% rabatt! Slutar om » kvar
Elcyklar  Elcykel trekking  Centurion Elcykel Zero E dam MATT ORANGE M. SVART/ORANGE

Centurion Elcykel Zero E dam MATT ORANGE M. SVART/ORANGE

Centurion Elcykel Zero E dam MATT ORANGE M. SVART/ORANGE
Beskrivning

OBS! Batteri ingår ej

Rapp dansk elcykel som kvickt, smidigt och effektivt tar dig dit du vill

Den sportiga, smidiga och kraftfulla Centurion Zero E är en underhållande dansk elcykel för kräsna cyklister som uppskattar pålitlig funktion och högklassig skandinavisk design. En elegant, rapp och hjälpsam elcykel som ser till att du dagligen kan tillryggalägga långa distanser utan att bli det minsta trött, andfådd eller sliten. Last utgör inga större problem, eftersom du baktill hittar en robust pakethållare som ser till att din cykel kan hantera de vardagliga transportbehoven med pålitlig effektivitet. Visst, den trivs som bäst på släta cykelbanor men den här mångsidiga elcykel ger dig samtidigt alla möjligheter att kunna flyga fram på ojämna grusvägar med full kontroll. Så om du vill mätta ett starkt habegär med en välutrustad skandinavisk elcykel med sportiga känsla så borde väl den här snygga godbiten falla dig i smaken.

Nyckeln till framgång!

  • Kraftfull eldriven pendlare för kräsna cyklister som uppskattar både hög fart och smidig funktion
  • Spänstig aluminiumram med eleganta linjer som är fullt anpassad för en hektisk vardag
  • Körställning som ger dig sportig effektivitet och en tydlig vy över omgivningen
  • Pålitlig bakhjulsmotor från Danska Promovec (250W) som ger dig skönt driv även i branta uppförsbackar
  • Batteri ingår ej - Men du kan addera ett av de två modellerna som passar (finns i 374Wh och 460Wh) 
  • Sportig 1x-drivlina med 9 utanpåliggande växlar från kvalitetssäkra Shimano (Alivio)
  • Drivlinans centrala placering ger en föredömligt välbalanserad cykling
  • Kraftfulla skivbromsar som kräver minimalt med underhåll levererar pålitlig prestanda i alla väder
  • Stabil hjulset med 38 mm breda däck från Panaracer (TourGuard Plus) som trivs på hårda underlag
  • Hög utrustningsnivå med pålitliga kvalitetskomponenter som gör livet lite enklare och mycket säkrare

Spänstig aluminiumram med moderna linjer och vridstyvhet på rätta stället

Under den eleganta oranga lacken döljer sig en högklassig aluminiumram med moderna linjer som ser till att cykeln upplevs som både spänstigt stabil, effektiv och smidig. Ramen är lätt men den är samtidigt vridstyv på det rätta ställena, vilket ser till att all den kraft du lägger på pedalerna når ner till bakhjulet och där omvandlas till önskad hastighet. Stommen är mer än tillräckligt robust för att klara allt en ambitiös pendlare eller äventyrslysten vardagscyklist kan tänkas utsätta den för, och den är samtidigt tillräckligt flexibel för att effektivt dämpa stötar och vibrationer från underlaget.

Effektiv körställning som även ger dig en tydlig vy över omgivningen

Körställning påminner lite om en racercykels med en lätt framåtlutad sittställning, men den är betydligt mindre utsträckt och du kan även reglera styrstammens vinkel för att hitta den position som du trivs bäst med just för stunden. Med andra ord kan du göra cykeln mer sportig eller mer komfortabel och samtidigt ha en tydlig vy över omgivningen. Och just den där goda uppsikten tillsammans med smidig framkomlighet och kvick manöverförmåga kan faktiskt vara avgörande när det handlar om att undvika en olycka, specielt i hektisk stadstrafik. Sadeln är dessutom precis lagom smal och den är försedd med viss dämpning, vilket gör underverk för komforten på de lite längre rundorna.

Smidig dansk eldrift i samarbete med en sportig japansk drivlina

Kraften levereras av danska Promovec och består av en beprövad navmonterad bakhjulsmotor (250W) samt ett elegant integrerat batteripack (batteri ingår ej från start utan du väljer själv vilket av de två olika alternativen du vill köpa till) som har en central placering på cykelns diagonalrör. Oavsett vilket av de två batterierna (374W eller 460Wh) du väljer så levererar de massor av extra kraft och ser till att har bra drag under galoscherna i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h. Med ett fulladdat batteri kommer du smärtfritt kunna glida fram mellan gator, gränder och torg… utan att behöva oroa dig för att du ska dyka upp med svettig panna eller med andan i halsen.

Med elmotorn i baknavet uppnås visserligen inte riktigt samma dynamisk känsla som med en mittmotor, men funktionen är precis lika pålitlig och kedjan behöver dessutom bara ta hand om kraften från cyklisten vilket gör att den inte slits lika snabbt. Den miljövänliga navmotorn är följsam och svarar snabbt utan att upplevas som ryckig eller ojämn i gången. Motorn samarbetar fint med de 9 utanpåliggande växlarna från kvalitetssäkra Shimano (Alivio) och partnerskapet sker verkligen underbart smidigt. Den totala körsträckan beror på vilket av de två batterierna du väljer (men även på faktorer som t ex vägförhållanden, assistansläge, passagerarvikt, lufttryck etc) men en räckvidd på upp till 80/100 km är fullt möjligt, vilket nog räcker gott åt de allra flesta.

Lätthanterlig skandinavisk teknologi som ger en pålitligt trygg känsla

Trots all den moderna teknologin så är cykeln föredömligt lätthanterlig, du väljer helt enkelt en av assistansnivåerna och sedan är det bara att trampa på… eftersom det intelligenta systemet sköter resten på egen hand. På styret sitter en minimalistisk men föredömligt tydlig display och den visar inte mer än du behöver veta för stunden (den visar bland annat hastighet, distans och batteriets laddningsnivå). Men du kan även ansluta systemet till din smartphone (via Bluetooth) och få tillgång till betydligt mer innehåll och funktioner via appen CONNECT + som finns att ladda ner för både Android och iOS. 

Stabil hjulset med greppsäkra kvalitetsdäck samt pålitlig bromsförmåga

Hela bygget rullar på ett stabil hjulset med kvalitativa och greppvänliga däck från Panaracer (TourGuard Plus) som levererar riktigt bra rull och hög komfort på de flesta typer av underlag. Med hjälp av den effektiva eldriften tar du dig fram i höga hastigheter utan minsta ansträngning, både i uppförsbackarna ute på landet och hemma bland de rabiata rödljusen nere på stan. När det väl blir dags att sakta ner farten så har du tillgång till lätthanterliga hydrauliska skivbromsar som kräver minimalt med underhåll och ger resolut bromsförmåga oavsett vilka förhållanden som råder för dagen och dessutom året runt. 

Generöst extrautrustad med komponenter som ökar din säkerhet

Den övriga utrustningen är både tålig samt väl tilltagen och cykeln har en stabil pakethållare med AVS-funktion, robusta skärmar, ett väl täckande kedjeskydd, ett robust stöd och ett godkänt lås som förhoppningsvis ser till att du får ha din nya cykel i fred. Dess effektiva belysning (som både baktill och framtill drivs av samma batteri som elmotorn) ser till att du syns ordentligt och kan fortsätta cykla även när solen har gått ner, och tack vare däckens reflexrand så syns du bättre även från sidan. 

Mer om Centurion eldrivna cyklar

En elassisterad cykel Centurion är ett av det smartaste transportmedlet du kan äga, speciellt om du jobbpendlar eller kör lite varierande sträckor och smidigt vill kunna ta dig överallt. Du avverkar enkelt en mil under 30 minuter och du betalar kolossalt mycket mindre än om du sätter dig bakom ratten på en smutsig miljöbov. Du slipper trista tullavgifter, du parkerar nästan vart som helst (och dessutom helt gratis!), och du slipper trista fakturor från bilverkstaden samtidigt som du värnar om miljön. Men det kanske bästa av allt är förstås upplevelsen, att du med alla dina sinnen hinner uppleva världen omkring dig, samtidigt som du nästan friktionsfritt snabbt glider fram utan att du blir det minsta svettig, och som en extra bonus så "flyter det alltid på" när du kvickt måste ta dig fram mitt i rusningstrafiken.

Det här är verkligen det optimalt fordonet för dig som vill ha extra hjälp i uppförsbackarna (perfekt när flåset börjar tryta, men viljan finns kvar) eller för dig som effektiv och snabbt vill kunna ta dig till jobbet utan att du ens behöver packa ner ombyte i väskan. Ett miljövänligt, lätthanterligt, rappt, bekvämt och gediget transportmedel som tack vare modern teknik förflyttar dig dit du vill på ett effektivt sätt. Klickar du hem en så är vi övertygade du enkelt kan förändra invanda gamla resemönster och låta bilen få stå kvar där nere i garaget, ditt liv kommer bli roligare i sadeln på en Centurion och dessutom alla dagar i veckan.

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0055766-F213
Varumärke:CENTURION
Size:-
Variant:Matt Orange M. Svart/Orange
Knytnummer:0055766
Produkttyp:Bike
Disciplin:commute
Kön:Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Färg:black, Orange
Tillverkarens färg:Matt Orange/Svart
Din längd:-
Elcykel:Ja
Årsmodell:2021
Bakväxelserie:Shimano Alivio
Elsystem:Promovec
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

9-växlad (1 x 9)
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Aluminium
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Hjulstorlek:28"
Däckdimension:622-38
Bakdäck:Panaracer TourGuard Plus 700x38C
Framdäck:Panaracer TourGuard Plus 700x38C
Drivlina
Bakväxel:Shimano Alivio M4000
Vevparti:Aluminium svart 44T
Komponenter
Frambroms:Hydraulisk skivbroms
Bakbroms:Hydraulisk skivbroms
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Styre:Aluminium Svart
Styrstam:Aluminium svart
Handtag/Styrlinda:Centurion gel handtag
Sadel:Centurion svart
Pedaler:Standardpedaler
Motor
Motor:Promovec, bakhjul
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Bakhjul
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250
Sensorer:Acceleration, Hastighet
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

100 km, 80 km
Batteri
Batteri:OBS - köps separat 374 WH/10,4 AH - upp til 80 km / 460 WH/12,8 AH - Upp til 100 km. Se passande tillbehör
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):250
Batterikapacitet (Ah):10.4, 12.8
Batteri ingår?:Nej
Display
Display:Promovec M100 m. Connect + (Bluetooth)
Utrustning
Belysning:LED-framlampa och diodbaklampa
Skärmar:Aluminium svart
Stöd:Atran Velo Rex
Pakethållare:Frampakethållare
Lås:Bike Attitude svart
Storlekstabell

Liknande Produkter

Centurion Elcykel Zero E dam MATT ORANGE M. SVART/ORANGE
Finns i lager
  • 51
  • 55cm
Merida Elcykel eSpeeder 400 EQ BLACK/GREY
  • Lätt & komplett elcykel
  • Mahle X35+, 10-vxl 
29 370 kr
32 999 kr
Kampanj
Finns i lager
  • 49
  • 51
  • 53cm
  • 56cm
Frappé Elcykel FSD M400 Dam MATTE BLACK
Finns i lager
  • 53cm
Bergamont Lastcykel E-Cargoville Bakery NOCOLOR
Finns i lager
  • 46
  • 52
Superior Elcykel Hybrid Herr Sst 560 L
27 990 kr
34 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • 46
  • 50
Centurion Elcykel Zero E dam MATT BLÅ (utan batteri)
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • 51
Moustache Elcykel Hybrid Herr Xroad 2
31 140 kr
34 990 kr
Kampanj
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL
Merida Elcykel eSPRESSO L 400 S EQ BLUE/BLACK
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • 47cm
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan