• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel racer  Trek E-Racer Domane+ ALR Voodoo Trek Black

Trek E-Racer Domane+ ALR Voodoo Trek Black

Trek E-Racer Domane+ ALR Voodoo Trek Black
Beskrivning

Både kraft, komfort och kapacitet i en extremt väl avvägd balans

Om du är på jakt efter en kraftfull landsvägsracer som levererar potent prestanda, men som samtidigt är bekväm nog för dina långa söndagsrundor med stallkamraterna så kommer den eldrivna Trek Domane+ ALR inte att göra dig besviken. En imponerande hoj som är byggd för långa cykelturer och som präglas av sin imponerande komfort och höga hastighet, nästan oavsett vart du än cyklar. De elegant slimmade formerna gör den riktigt snabb och nästan lika aerodynamisk som sina kusiner med vanliga drivlinor. En potent landsvägsracer för dig som vill kunna behålla den där genuina racercykelkänslan men som ibland vill kunna få lite extra boost. Det imponerande effektiva drivsystemet från Fazua ger dig extra kraft när det behövs som mest, till exempel i hård motvind eller när du vill kunna hålla samma höga tempo som den 30 år yngre stallkamraten i branterna, men det är inget du märker av när det inte är i drift. 

Nyckeln till framgång! 

  • Mångsidig och komfortabel racercykel med eldrift som kan dubblera som din gravelhoj
  • Passar lika bra på klubbens träningsrundor som på rena njutningsrundor
  • Stomme i högklassig aluminium (300 Series Alpha) med slimmade former
  • Välbalanserad endurancegeometrin som är bekväm på långdistans men snabb som en tävlingscykel
  • Elegant integrerad elmotor från Fauza (Evation 1.0) med tre olika driftslägen att välja mellan
  • Slimmat batteri (252Wh) som är elegant integrerat i diagonalröret som dessutom kan tas bort helt om så önskas 
  • Du styr hela systemet via en tydlig display med en enda knapp som är lättåtkomligt placerad på toppröret
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 22 pålitliga växlar från kvalitetssäkra Shimano (105-serien) 
  • Kraftfulla hydraulisk skivbromsar från Shimano (105-serien) ser till att varken regn eller grus förstöra din runda
  • Blender-kompatibel styrstam ser till att du kan fästa dina tillbehör direkt på styrstammen
  • Integrerade skärmfästen så att du kan montera heltäckande skärmar när vädret kräver det
  • Rullar snabbt över ojämna underlag och kan även användas med däck ända upp till 38 mm bredd

Högklassig aluminiumram med moderna vinklar och en vass geometri 

Stommen utgörs av en högklassig lättviktsram i Alpha Aluminum (300 series) med en modern endurancegeometri som sätter både bekvämlighet och effektivitet i fokus, vilket i praktiken innebär en effektiv position som ser till att du har bra uppsikt över omgivningarna. Ramen har fästen för skärmar samt en modern form med något högre styrrör, vilket ger bättre stabilitet och leder till högre komfort. Den har dessutom en framgaffel i kolfiber, som absorberar vibrationerna och bemästrar de ojämna partierna, så att din cykling förblir både stabil och snabb oavsett underlag. Svetsfogarna är föredömligt släta och den praktiska invändiga kabeldragning bidrar till att ge cykeln dess eleganta utseende. Ramen medger dessutom både genomgånde axlar och Flat Mount monterade skivbromsar vilket gör cykeln både elegantare, effektivare, lättare och mer slimmad.

Slagkraftig elektronisk motor med underbart dynamisk kraftöverföring

Kraften kommer från tyska Fauza och består av ett komplett drivpaket (Evation 1.0) som är speciellt designat för den här typen av cyklar och hela drivpaketet är verkligen elegant integrerat i ramen (det är faktiskt svårt att se skillnad mot vanliga Domane). Hjärtat utgörs av en högkvalitativ och centralt placerad elmotor samt ett kraftfullt batteri med 252Wh miljövänlig kraft. Dess tydliga display är centralt placerad på ramens överrör och du väljer ett av de 3 olika driftslägen (Breeze - River - Rocket), vilket ger dig smidig och lätthanterlig kontroll över kraftuttaget. Men systemet är även kompatibelt med en mobilapp där du kan hålla koll på det mesta och även reglera assistansen. Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha för stunden. Det här imponerande lätta drivsystem ger massor av extra kraft när du som mest behöver det, och känns precis som en konventionell landsvägscykel när du inte behöver det. Du märker inte något kännbart motstånd när systemet är avstängt eller när du kommer upp i hastigheter över den maximala assistansnivån (25km/h). När du inte vill ha någon extra skjuts så kan du byta ut motorn och batteriet mot ett skydd (säljs separat) och förvandla cykeln till en helt vanlig Domane (och du sparar då 2,9 kilo i vikt).

Slagkraftig 2x-drivlina med smidig prestanda och fokus på hög hastighet 

Systemet från Fauza jobbar tillsammans med en slagkraftig japansk drivlina från Shimano (105-serien) med 22 beprövade växlar som såklart är speciellt anpassad för just landsvägscykling och levererar näst intill bombsäker funktion, ett brett växelomfång samt givetvis fartresurser av högsta rang. Växelreglagen är dessutom snyggt integrerade i bromshandtagen, så du behöver aldrig släppa taget om styret. Hela paketet har imponerande låg ljudnivå och levererar en underbart dynamisk känsla i själva kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och hög effektivitet. 

Robust och greppvänligt hjulpar samt kraftfulla hydrauliska skivbromsar

Hjulsetet består av ett par lätta aluminiumfälgar som är redo för att köras slanglöst, vilket innebär att du kan köra med lägre däcktryck för att förbättra både grepp och komfort utan att behöva riskera klämpunkteringar. Allt rullar tryggt på ett par relativt landsvägsdäck med lågt rullmotstånd, hög hållbarhet och överlägset grepp i kurvorna. Men du kan faktiskt montera ända upp till 38mm breda däck, vilket gör att den utan problem faktiskt kan dubblera som din gravelhoj. Och saktar ner gör du med ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar, det ger dig pålitlig och effektiv bromskraft i alla typer av väderförhållanden och på alla typer av underlag. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0053277-E356
Varumärke:TREK
Variant:Voodoo Trek Black
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0053277
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Trek Domane
Modellserie:Trek Domane
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Voodoo Trek Black
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):56 - 15.21 kg
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/
Elcykel:Ja
Elsystem:Fazua
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

22-växlad (2 x 11)
Växelreglageserie:Shimano 105
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano 105
Modellserie:Trek Domane
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:300 Series Alpha Aluminum, integrerat Fazua Evation-drivsystem, koniskt styrhuvud, invändig vajerdragning, Flat Mount-skivbroms, skärmfästen, 148 x 12 mm genomgående axel
Framgaffel:Domane+ kolfiber, koniskt styrrör i aluminium, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Hjul
Framnav:100 x 12 mm genomgående axel
Baknav:Shimano 11-delad frikrans, 148 x 12 genomgående axel
Fälgar:Bontrager Paradigm Comp 25, Tubeless Ready, 25 mm fälgbredd
Drivlina
Växelreglage:-
Framväxel:Shimano 105 R7000, lött fäste
Bakväxel:Shimano 105 R7000, lång arm, max. 34T
Kassett:Shimano 105 HG700-11, 11 - 34, 11-delat
Komponenter
Frambroms:Shimano 105 hydraulisk skivbroms
Bakbroms:Shimano 105 hydraulisk skivbroms
Styrlager:FSA integrerat, kapslat lager, 1 1/8" övre, 1,5" nedre
Styre:-
Styrstam:-
Sadelstolpe:Bontrager Comp, 6061 aluminium, 27,2 mm, 8 mm offset, 330 mm längd
Pedaler:Medföljer ej
Handtag/Styrlinda:Bontrager Supertack Perf-linda
Motor
Motor:Fazua Evation 1.0
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Sensorer:Acceleration, Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:Fazua Evation Battery 250
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):252
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Fauza Standard
Kan laddas på cykeln:Nej
Display
Display:Fauza Evation 1.0
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Centrum
Assistansnivåer:Breeze, River, Rocket
Gåassistans:Nej
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Andra produkter i serien Trek Domane

Trek Domane Al 2 Black
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Racer Komfort Racercykel Domane Sl 6 Gen 4 Satin Trek Black
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Racer Komfort Racercykel Domane Sl 6 Gen 4 Hex Blue
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Racer Komfort Racercykel Domane Sl 6 Etap Gen 4 Deep Dark Blue
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar

Liknande Produkter

BRA PRIS
Merida Esilex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
GRYM DEAL
Scott Elcykel Racer Addict Eride 20
I lager
GRYM DEAL
Scott Elcykel Racer Addict Eride 30
I lager
Nyhet
Orbea Elcykel Racer Gain M21e 1x White Chic-Metallic Green Artichoke
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan