• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel racer  Merida Esilex 400

Merida Esilex 400

BRA PRIS
Merida Esilex 400
Beskrivning

Elassisterad gravelhoj som ser till att du kan dominera på alla underlag

Huserar du en otämjd äventyrare som alltid pushar gränserna så kan hjälpsamma Merida eSILEX 400 bli din absolut bästa vän. Det här är en galet rapp gravelhoj som är bestyckad med potent eldrift och som levererar kraftfull assistans när du behöver det som mest, och dessutom med en repertoar som gör din vardag mer äventyrlig, mycket roligare och galet mycket snabbare. Men till skillnad mot de flesta andra elcyklar så har den har en silhuett och en vikt som påminner om en helt vanligt landsvägscykel. Ett nästan självskrivet alternativ för förnuftiga fartdårar som vill kunna köra långa rundor utan att ens behöva bli andfådda eller svettiga. Det spelar faktiskt ingen roll om du helst kör på slät asfalt, knagglig kullersten eller stökiga skogsstigar för cykeln levererar högklassig framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Det här är troligen det optimala redskapet för kräsna pendlare, äventyrare, och terrängcyklister som ibland vill ha lite extra tryck i pedalerna och som aldrig lämnar något åt slumpen.

Nyckel till framgång!

  • Trippelreducerad ram i hydroformad aluminium med kraftöverföring i absoluta toppklass
  • Modern gravelgeometri med lite längre över- och styrrör kombinerat med en något kortare styrstam
  • Konisk gaffel i kolfiber med genomgående axel som ger precis styrning och solid kurvtagning
  • Superslimmad navmonterad elmotor från MAHLE (X35+) med 40Nm i vridmoment 
  • Helt integrerat batteri på 250Wh som kan kompletteras med en range extender (+250Wh)
  • iWoc ONE - Du styr hela systemet via en display med en enda knapp som är lättåtkomligt placerad på toppröret
  • Robust 2x-drivlina med 20 pålitliga växlar från kvalitetssäkra Shimano (GRX400/GRX600)
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (GRX400) med kraftfull bromsverkan oavsett förhållanden
  • Robust hjulset i aluminium med låg rotationsvikt och 40mm breda gummin från Maxxis med riktigt bra rull
  • Superclean vajerdragning och en slimmad cockpit helt utan en massa störande kablar
  • Med massor av utrymme för all din packning och en bred repertoar med andra typer av tillbehör

Skulpturalt formad aluminiumram samt vass framgaffel i i kolfiber

Dess skulpturala ram i trippelreducerat och hydroformat aluminium (Prolite 66) har inte bara vackert släta svetsar utan även elegant intern kabeldragning och gott om fästpunkter för allt möjligt smått och gott. Den tydligt slimmade eSILEX har mycket gemensamt med det traditionella landsvägscyklarna, men den ger dig en betydligt behagligare position i sadeln. Dess modern gravelgeometri, med lite längre över- och styrrör kombinerat med en något kortare styrstam, samt ett klassiskt bockstyre ser till att den känns alert samtidigt som den ger dig möjlighet till avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacke och rygg (samt inte minst en körställningen som ger dig riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Den lätta framgaffeln är tillverkad helt i kolfiber,  och det är nyckeln till de kursstabila egenskaperna, den kvicka responsen och den precisa styrprecisionen.

Slagkraftig elektronisk drivlina med dynamisk kraftöverföring

Kraften kommer från Tyska Mahle och består av ett komplett drivpaket som är speciellt designat för den här typen av cyklar och batteriet är verkligen elegant integrerat i ramen (det är faktiskt svårt att se skillnad mot vanliga Silex). Hjärtat utgörs av en högkvalitativ navmotor som levererar 250W och 40Nm kombinerat med ett kraftfullt batteri med 250Wh miljövänlig kraft. Du kan dessutom skaffa en Range Booster (den har formen av en vatten flaska och passar även i ett vanligt flaskställ) och får då ytterligare 208Wh med räckvidd. Dess tydliga lilla display styrs via en enda knapp och har 3 olika driftslägen (Eco - Normal - Turbo) vilket ger dig smidig och lätthanterlig kontroll över kraftuttaget.

Systemet jobbar tillsammans med en slagkraftig 2x-drivlina från Shimano (GRX400/GRX600) med 20 beprövade växlar, den är dessutom speciellt anpassad för just gravelcyklar  och levererar näst intill bergsäker funktion, ett brett växelomfång samt givetvis fartresurser av högsta rang. Hela paketet har imponerande låg ljudnivå och levererar en dynamisk känsla i kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och med hög effektivitet.

Robusta 28-tummare som tar sig fram på alla typer av underlag

Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och riktigt bra grepp, mycket tack vare ett par högkvalitativa däck Från Maxxis (Rambler) med 40 mm bredd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 45 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par smidiga 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet! När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har kraftfull bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.

Testvinnande DNA och utrymmen för både packning och en massa tillbehör

Det här är en kraftfull, rapp och robust åkmaskin som kommer ta dig dit du vill i komfortabel och kontrollerbar form, och dessutom helt smärtfritt och betydligt fortare än vad du kanske räknat med. En imponerande kvick gravelhoj med underbart hjälpsam eldrift som sätter lite extra guldkant på din vardag och som dessutom kan utrustas med både skärmar, pakethållare och en rad olika typer av väskor.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0072722
Varumärke:MERIDA
Variant:Teal/Black
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Merida ESILEX 400
Modellserie:Merida Silex
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:TEAL/BLACK
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):14.11 kg
Hemsida tillverkare:www.merida-bikes.com/sv-se/bike/2811/esilex-400
Elcykel:Ja
Elsystem:Mahle
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

20-växlad (2 x 10)
Växelreglageserie:Shimano GRX
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Modellserie:Merida Silex
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:eSILEX LITE
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:MERIDA SILEX CF2
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:VP CLK170F, 100x12 mm, 32 H, centerlock
Ekrar:32
Fälgar:MERIDA COMP SL, 17 mm inner width, aluminium
Framdäck:Maxxis Rambler, 700Cx40, EXO
Bakdäck:Maxxis Rambler, 700Cx40, EXO
Däckdimension:42-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano GRX400 disc
Framväxel:Shimano GRX400
Bakväxel:Shimano GRX400
Vevlager:Shimano BSA
Kassett:Shimano CS-HG50, 11-36T, 10-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano GRX400
Bakbroms:Shimano GRX400
Styrlager:VP-MH-P16
Styre:MERIDA EXPERT GR, aluminium, 400 mm (XS/S), 420 mm (M), 440 mm (L/XL)
Styrstam:MERIDA EXPERT IR, aluminium, 31.8 mm, 5°
Sadelstolpe:MERIDA EXPERT, aluminium, 30.9 mm, 0 mm setback
Pedaler:VP VPE-891
Handtag/Styrlinda:MERIDA ROAD EXPERT
Motor
Motor:MAHLE X35+ Hub Engine
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Bakhjul
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
40 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
75 km
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

100 km
Batteri
Batteri:MAHLE B1
Batterityp:Litium-jon
Laddningstid:3 h
Batterikapacitet (Wh):250
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:MAHLE CHARGER-C, 2A
Display
Assistansnivåer:3
Gåassistans:Nej
Utrustning
Belysning:Yes, front & rear
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

BRA PRIS
Merida Esilex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
GRYM DEAL
Scott Elcykel Racer Addict Eride 20
I lager
GRYM DEAL
Scott Elcykel Racer Addict Eride 30
I lager
Nyhet
Orbea Elcykel Racer Gain M21e 1x White Chic-Metallic Green Artichoke
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan