• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel racer  Orbea Elcykel Racer Gain D30i Borealis Blue (Gloss) - Black (Matt

Orbea Elcykel Racer Gain D30i Borealis Blue (Gloss) - Black (Matt

Orbea Elcykel Racer Gain D30i Borealis Blue (Gloss) - Black (Matt
Beskrivning

Snabb landsvägshoj som levererar hjälpsam eldrift när det behövs som mest

Den banbrytande Orbea Gain D30i är en rapp landsvägscykel med potent eldrift som sätter fullt fokus på höga hastigheter, effektiv kraftöverföring och maximal uthållighet. Tack vare en hjälpsam elektrisk 2x-drivlina så är det här en extremt kraftfull landsvägsracer som smärtfritt tar dig långa sträckor utan att du behöver köra slut på all din väderfulla energi, och som för evigt kommer förändra din syn på cykling. Det effektiva drivsystemet från Mahle ger dig extra kraft när det behövs som mest, helt perfekt i hård motvind eller när du vill kunna hålla samma höga tempo som de 25 år yngre stallkamraten i branterna, men det är inget du märker av när det inte är i drift. Helt perfekt för kräsna cyklister som vill kunna briljera på allt från rena njutningsturer till hårda träningspass med lite av extra krut i benen om så behövs.

Nyckeln till framgång!

  • Komfortabel racercykel med väl balanserad eldrift som kan dubblera som din gravelhoj
  • Ram i hydroformad aluminum (6061) med geometri som sätter både bekvämlighet, uthållighet och effektivitet i fokus
  • Framgaffel helt i kolfiber som absorberar vibrationerna och bemästrar de ojämna partierna
  • Kraftfull elmotor från Mahle (ebikemotion X35 Plus) som ger 40Nm i vridmoment och är placerad i baknavet
  • Elegant integrerat batteri som ger 248Wh av miljövänlig kraft och kan kombineras med en Range Booster
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 24 elektroniskt styrda växlar från Shimano (105 Di2) med bred uväxling
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano som levererar kraftfull prestanda oavsett förhållanden
  • Snabbt hjulset med aluminiumfälgar och 30mm breda gummin från Hutchinson (Fusion 5 Performance)
  • Både framgaffeln och ramen klarar däcksbredder på upp till hela 40mm vilket ökar framkomligheten
  • Superclean vajerdragning och en föredömligt slimmad cockpit utan en massa kablar
  • Snyggt integrerad LED-belysning både framtill och baktill redan från start

Högklassig aluminiumram med Orbea´s moderna Endurance Geometry

Stommen utgörs av en högklassig lättviktsram i hydroformad aluminum (6061) med en modern geometri som sätter både bekvämlighet, uthållighet och effektivitet i fokus, vilket i praktiken innebär en sportig position som samtidigt ser till att du har bra uppsikt över omgivningen. Den har dessutom en högklassig framgaffel helt i kolfiber, som absorberar vibrationerna och bemästrar de ojämna partierna, så att din cykling förblir både stabil och snabb på alla typer av underlag. Svetsfogarna är föredömligt släta och den invändiga kabeldragningen bidrar till att ge cykeln dess minimalistiskt eleganta utseende. Ramen medger dessutom både genomgående axlar och flat mount monterade skivbromsar vilket gör cykeln både effektivare, vridstyvare och dessutom säkrare i de långa utförslöporna.

Slagkraftig eldrift med dynamisk kraftöverföring i en minimalistisk design 

Kraften kommer från Tyska Mahle (ebikemotion X35 Plus) och består av ett minimalistiskt drivpaket där hjärtat utgörs av en högkvalitativ navmotor som levererar 40Nm i vridmoment och kombinerat med ett kraftfullt batteri med 248Wh av miljövänlig kraft som ger dig en räckvidd på hela 120 km. Du har dessutom möjligheten att addera en Range Booster (säljes separat), vilket ser till att du då kommer upp i över 450Wh av räckvidd.

Med elmotorn i baknavet uppnås visserligen inte riktigt samma dynamisk känsla som med en mittmotor, men funktionen är precis lika pålitlig och kedjan behöver dessutom bara ta hand om kraften från cyklisten vilket gör att den inte slits lika snabbt. Den mustiga navmotorn är följsam och svarar snabbt utan att upplevas som det minsta ryckig eller ojämn i gången. Motorn samarbetar fint tillsammans med en ytterst kompetent 2x-drivlina som plockats ner från Shimano´s övre hyllor (105 Di2), det handlar kortfattat om 24 elektoniskt styrda växlar som ser till att även ambitiösa cyklister kan briljera i alla former av tempon och hantera branta uppförsbackar utan minsta problem. Dess prestanda är odiskutabelt pålitlig och dess smidiga elektronsikt styrda funktion är i princip helt krångelfri. Hela drivpaketet har imponerande låg ljudnivå och ger en underbart smidig känsla i kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och med imponerande effektivitet.

Den har en tydligt liten monochron display som visar relevant data i realtid och du styr den elektriska motorn via en lätthanterlig knapp som är centralt placerad på det övre ramröret (iWoc ONE). Kontrollpanelen har 3 olika driftslägen och ger dig en tydlig bild över kraftuttaget via olika färgkoder, systemet är även kompatibelt med en Smartphone app som trådlöst sänder informationen. Både batteriet och navmotorn är elegant integrerat (det är faktiskt svårt att se skillnad mot en vanlig landsvägscykel utan eldrift) och till skillnad mot de flesta andra elektriska drivlinor så inkluderar systemet dubbla främre klingor, vilket säkerställer en imponerande bredd i utväxlingen.

Hjulset med massor av fartglädje i kombination med kraftfulla skivbromsar

Dess robusta hjulset från Orbea (OC1) med aluminiumfälgar kännetecknas av solid fartglädje, vilket verkligen märks när du friktionsfritt flyger fram på milslånga raksträckor. Tack vare att de greppsäkra kvalitetsdäcken från Hutchinson (Fusion 5 Performance TLR) har en bredd på 30mm så har du dessutom bekväm åkkomfort och fin framkomlighet även på lite sämre underlag. Du kan faktiskt montera ända upp till 40mm breda däck, vilket gör att den utan problem faktiskt kan dubblera som en ren gravelhoj. Och eftersom Orbea Gain D30i trivs i höga hastigheter så är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano, vilket ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0102097-N561
Varumärke:ORBEA
Variant:BOREALIS BLUE (GLOSS) - BLACK (MATT
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0102097
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Orbea Gain
Modellserie:Orbea Gain
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Borealis Blue - Black
Årsmodell:2023
Elcykel:Ja
Elsystem:Mahle
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Di2
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano 105
Modellserie:Orbea Gain
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:"Orbea Gain Hydro 6061 Hydroform Aluminum 2021, ICR cable routing, Forged BB, safety screw, 135x9 QR, Flat Mount disc mount, 700x40 maximun tyre, 1"" 1/2 semiintegrated head set, 41x86,5 Pressfit botton bracket."
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:"Gain Hydro carbon fork, full carbon, 1-1/8"" - 1.5"" tappered head tube compatible, 700x40 maximun tyre, flat mount disc mount, Thru axle 12x100mm"
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Orbea Thru Axle 12x100mm M12x2 P1 Hollow
Framdäck:Hutchinson Fusion 5 Performance TLR 700x30
Bakdäck:Hutchinson Fusion 5 Performance TLR 700x30
Däckdimension:30-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Di2 R7170
Framväxel:Shimano 105 Di2 R7150
Bakväxel:Shimano 105 Di2 R7150
Kassett:Shimano 105 R7100 11-34t 12-Speed
Komponenter
Frambroms:Shimano MT200 Hydraulic Disc
Bakbroms:Shimano MT200 Hydraulic Disc
Styrlager:"Acros Alloy 1-1/2"" Internal Cable Routing"
Styre:OC Road Performance RP20 Alu SL, Reach 80, Drop 125
Styrstam:OC Road Performance RP21, -6º
Sadelstolpe:OC 27.2 Offset 0, for integrated light-0
Motor
Motor:Mahle X35 Plus
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:Mahle 36V/6.9A 248Wh ANT+
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Batterikapacitet (Wh):248
Batterikapacitet (Ah):6;9
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Mahle X35
Utrustning
Belysning:Front position light, on display holder, COB Led, On/Off, 60 Lumen, ECE50.0&Lezyne FENDER STVZO seatpost mounting 11 lumens
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Orbea Gain

Orbea Elcykel Racer Gain D50 Mango (Gloss) - Black (Matt)
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Elcykel Racer Gain D50 Metallic Silver (Matt) - Black (Glo
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Elcykel Racer Gain D50 Borealis Blue (Gloss) - Black (Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Elcykel Racer Gain D30i Mango (Gloss) - Black (Matt)
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar

Liknande Produkter

BRA PRIS
Merida Esilex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Orbea Elcykel Racer Gain D50 Mango (Gloss) - Black (Matt)
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Elcykel Racer Gain D50 Metallic Silver (Matt) - Black (Glo
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Scott Elcykel Racer Solace eRIDE 10
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan