• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Heldämpad MTB  Scott MTB Spark Rc Team Issue Axs - 2022

Scott MTB Spark Rc Team Issue Axs - 2022

Scott MTB Spark Rc Team Issue Axs - 2022
Beskrivning

Tävlingsklar XC-missil och racehojen som alla andra jämför sig med

Den nyutvecklade Scott Spark RC Team Issue AXS  är en raceoptimerad XC-missil som ser till att du kan forcera fram med full kontroll på alla typer av banor i samma hastighet som Nino Schurter och hans stallkamrater. Tack vare en helt unik konstruktion med en fullt integrerad dämpare och 120/120 mm slaglängder så suddar hojen ut gränserna mellan traditionell XC och Trail, helt perfekt för oss som älskar att forcera fram på snabba skogsrepor med maximalt flow. Det här är en makalöst snabb skogsmaskin för oss som dyrkar speed och som kräver att hojen ska kunna bibehålla farten även när spåren blir lite mer tekniskt utmanande. Helt integrerad dämpare? Effektiv singlepivot upphängning med klassledande kinematik? Cockpit med fullt Integrerad kabeldragning? Plats för två vattenflaskor i den främre triangeln? Check, check, check och givetvis check! 

Nyckeln till framgång!

  • Uppdaterad version av XC-racern som plockat hem flera VM- och OS-medaljer än någon annan cykel
  • Makalöst snabb skogsmaskin som levererar både uppför, utför och och nere på platten
  • Heldämpad kolfiberramen (Spark RC Carbon HMF) med helt integrerad dämpare och singlepivot länkage 
  • Klassens lättaste heldämpade ram med 120/120mm slaglängd (2.150 gram ink dämpare)
  • Högklassiga luftdämpare från RockShox och FOX som styrs via Scott´s egna TwinLock
  • Medger bibehållet enkel åtkomst för injustering av både lufttryck, retur, kompression & SAG av dämparen
  • Slagkraftig elektronisk 1x-drivlina med 12 växlar från SRAM (GX Eagle AXS) 
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT M8100) som är fullt anpassade efter fartresurserna 
  • Mästerligt hjulset från Syncros (Silverton 2.0 TR) som tål en hel del och lite till
  • Tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Rekon Race 29x2.4") som är Tubeless Ready 
  • Högklassiga komponenter från Syncros redan från start

Mästerverk i kolfiber med singlepivot länkage och tävlingsklar geometri 

Utan att bli det minsta stöddig lutar sig denna rappa skogsmaskin självsäkert mot en stomme i högkvalitativ kolfiber (HMF) som väger in på låga 2.150 gram inklusive dämparen. Konstruktionen med en kraftfull undre stomme (stiffness zone) där fokus ligger på styrka och vridstyvhet i kombination med en övre stomme (lightweight zone) där fokus ligger på att minimera vikten utan att riskera stommens strukturell styrka har redan visat sig vara ett vägvinnande koncept. Och det kanske inte är så konstigt när den här helt nya stommen har hämtat inspiration från en föregångare med en geometri som plockat hem flera VM- och OS-medaljer än någon annan XC-cykel i världshistorien.

Den bakre triangel saknar pivotupphängning vid navinfästningen vilket sparar massor av vikt och de övre kedjestaget flexar max 7 mm även när dämpningen jobbar för fullt. Kombinationen av grymt effektiv kinematik med singlepivot och väl balanserade slaglängder skapar smidig manöverförmåga, klassledande kraftöverföring och gör dig kvick även i riktigt utmanade terräng. Grundpelarna i den framgångsrika geometrin bygger på en främre gaffelvinkel på strax över 67° i kombination med en vinkel på sadelstolpen runt 76° och kedjestag med 43.75 cm i längd. En smart detalj är att du kan justera gaffelvinkeln med 0.6 grader utan att du behöver montera av styre, styrlager, gaffel etc.

Högklassig dämpning som ser till att du alltid är klar för drabbning

Framtill sitter en vass luftgaffel från RockShox (SID Select RL3 Air) och baktill hanteras dämpningen av FOX (NUDE 5 RL3 Trunnion), dämparna har 120/120 mm slaglängd och du kan enkelt justera både lufttryck, retur, kompression och SAG. Båda dämparna styrs via Scott´s smarta TwinLock, vilket enkelt förklarat är en multifunktionell spak ger dig samtidig kontroll över båda dämparna via ett och samma reglage. Du väljer helt enkelt bara ett av de tre fasta lägena (Lockout - Traction Control - Descend) vilket ger dig ett bredare användningsområde samt möjligheten att kunna åka lika fort på stökiga skogsstigar som på hårdpackade grusvägar. Ett extremt smidigt system som gör cykeln imponerande lätthanterlig och blixtsnabbt anpassningsbar efter de förutsättningar som gäller på banans olika partier.

Integrerad dämpare som ger dig en rad olika fördelar

Den bakre dämparen är elegant integrerad i ramen, det ger såklart en otroligt clean design men det skapar även låg tyngdpunkt och det ser dessutom till dämparen i princip aldrig behöver blir smutsig. Integreringen medger även att cykelns vevpartiet kan göras styvare och därmed ge effektivare kraftöverföring. Och att Scott lyckats göra det med bibehållet enkel åtkomst till dämparen (så att du enkelt kan justera både lufttryck, retur, kompression) tycker vi är en ganska hyfsad bonus. Addera dessutom en yttre indikator för inställning av dämparens SAG (enkel åtkomst via separat lucka med täcklock av gummi) och du har en given vinnare!

Slagkraftig elektronisk 1x-drivlina med näst intill problemfri funktion

Utöver en helt unik dämpning och en klassledande kolfiberram så har den en potent elektronisk drivlina med 12 växlar från SRAM (GX Eagle AXS) som levererar driftsäker prestanda i form av en modern 1x-drivlina med problemfri funktion och ett galet brett register (32Tx10-52T). Drivlinan styrs från en extremt slimmad cockpit från Syncros (Fraser 1.5 XC), både styre och styrstam med helt integrerad kabeldragning och imponerande hög kompatibilitet med olika tillbehör från Syncros, Garmin och GrPro (datorer, GPS:er, lampor, kameror etc). Drivlinans kedjelinje på 55 mm medger dels att du kan köra med extremt breda däck men även att du kan montera ett 40-tandat framtill (om nu någon utom Nino fixar att nyttja den utväxlingen). Det är riktigt hög klass även på övriga komponenter och cykeln har en välbalanserad mix av prylar som hämtats direkt från de översta hyllorna hos både RockShox, FOX, Shimano och Syncros.

Vasst hjulset med tempostarka gummin samt kraftfulla skivbromsar 

Vasst hjulset från Syncros (Silverton 2.0 TR) som rullar på tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Rekon Race), dessa raska 29-tummare med 2.4" bredd kännetecknas av en nästa hysterisk fartglädje och ett imponerande grepp i kurvorna. Och eftersom Spark RC älskar höga hastigheter så har den begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT M8100) som matchar fartresurserna och ser till att du har effektiv bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Värdesätter du slagkraftig dämpning, effektiv kraftöverföring och hög precision så är du inne på helt rätt spår. Har du dessutom höga ambitioner och siktar på att alltid kunna dra på ledartröjan, ja då är det här den perfekta XC-hojen för dig.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0068300-0722
Varumärke:SCOTT
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0068300
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Scott Spark
Modellserie:Scott Spark RC
Kön:Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):11.55 kg (Tubless setup)
Hemsida tillverkare:www.scott-sports.com/se/en
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:SRAM GX Eagle AXS
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen framväxel
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM GX Eagle AXS
Modellserie:Scott Spark RC
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Spark RC Carbon HMF, Integrated Suspension Technology, Flex Pivot / Adjustable head angle, Syncros Cable Integration System, BB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:RockShox SID Select RL3 Air, Custom Charger 3-Mode Damper, 15x110mm Maxle Stealth / 44mm offset / Tapered steerer, Lockout / Reb. Adj. / 120mm travel
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakdämpare:RockShox NUDE 5 RL3 Trunnion, SCOTT custom w. travel / geo adj., 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend, Debon Air / Reb. Adj./ Travel 120-80-Lockout / T165X45mm
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

120 mm
Hjul
Framdäck:Maxxis Rekon Race / 29x2.4" / 120TPI Foldable Bead, Tubeless Ready / EXO
Bakdäck:Maxxis Rekon Race / 29x2.4" / 120TPI Foldable Bead, Tubeless Ready / EXO
Däckdimension:62-622
Drivlina
Växelreglage:SRAM GX Eagle AXS Rocker Controller
Bakväxel:SRAM GX Eagle AXS / 12 Speed, Wireless Electronic Shift System
Vevlager:SRAM DUB PF 92 MTB Wide / shell 41x92mm
Kassett:SRAM XG1275 / 10-52 T
Komponenter
Frambroms:Shimano XT M8100 Disc
Bakbroms:Shimano XT M8100 Disc
Styrlager:Syncros - Acros Angle adjust & Cable Routing HS System, +-0.6° head angle adjustment, ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB
Styre:Syncros Fraser 1.5 XC Alloy 7075 D.B., Flat Bar / 8° / 740mm, Syncros Pro lock-on grips
Styrstam:Syncros XC 1.5, Syncros Cable Integration System, -12° rise / 7050 Alloy / 31.8mm / 1 1/8
Sadelstolpe:Syncros Duncan 1.5 / 10mm offset, 31.6x400mm
Storlekstabell
storleksguide
Recensioner

Andra produkter i serien Scott Spark

BRA PRIS
Scott MTB Spark 950 - 2022
I lager
GRYM DEAL
Scott MTB Spark 960 - 2022 Red
I lager
GRYM DEAL
Scott MTB Spark 970 - 2022 Orange
I lager
BRA PRIS
Scott MTB Spark 920 - 2022
I lager

Liknande Produkter

BRA PRIS
Merida MTB Big Nine 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida MTB Matts 7.60-2X
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida MTB Big Nine 15
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida MTB Big Nine 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan