Lekfull Enduro som ser till att du smärtfritt kan trotsa tyngdlagen
Några delar på en modern enduro/stigcykel kostar skjortan och andra delar gör inte det - men funkar perfekt ändå. Tex får du exakt samma högklassiga geometri och upphäng på Merida ONE-SIXTY 500 som på de dyrare versionerna - och just detta är själva hjärtat på en cykel och gör den största skillnaden på hur en cykel beter sig på stigen. Komponenterna är noga utvalda för att maxa prestandan men samtidigt hålla priset på en rimlig nivå. Gaffeln från RockShox har samma chassi som den betydligt mycket dyrare LYRIK gaffeln - som varit benchmark i endurosammanhang i många år. Bak hittar du en effektiv RockShox Deluxe dämpare som levererar 162mm eller 171mm silkesmjuk slaglängd. Bromsar gör du med kraftfulla skivbromsar med 4-kolvsok och när du behöver klättra branta partier är 1x-drivlinan en dröm att hantera! Kort sammanfattat är detta en riktigt grym cykel för dig som vill ha full kontroll på stigen - utan att du måste sälja en njure för att ha råd med det.
Nyckeln till framgång!
- Helt ny stomme i trippelreducerad aluminium (Prolite 66) med imponerande trampeffektivet
- Ultramodern trailgeometri som verkligen fungerar i verkligheten och ger hojen en helt fantastisk balans
- Känsligt länkage som levererar både stabilitet, dämpning och mästerlig kontroll
- Tack vare dämpare med 150/143 mm fjädringsväg så sväljer den effektivt underlagets alla ojämnheter
- Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 11 näst intill bergsäkra växlar från Shimano (Deore)
- Hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok som ger effektiv bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.
- Robusta 29/27,5-tummare med 2,5/2,4" breda kvalitetsdäck från Maxxis (Minion DHF/Dissector)
- Levereras med en höj och sänkbar sadelstolpe (125/150/200mm beroende på ramstorlek) redan från start
- Utrustad med WIRE PORT-teknologi och gjängat BSA vevlager
Trippelreducerad aluminiumram med vass geometri som är anpassad för Enduro
Evolution eller revolution? Ja tack, bägge delar! Den har fått en helt uppdaterad trippelreducerad aluminiumram med cutting edge geometri och funktioner som man behöver på en riktigt vass endurocykel. Det nya "FAST" upphänget med flexstay teknologi samt en rockerlänk med flip-chip som gör det möjligt att välja bakhjul - 29er (162mm slaglängd) eller 27"/29" (171mm slaglängd) beroende av vad du föredrar - utan att ändra geometrien. Brant sadelrör på hela 79° sätter dig på rätt plats när du ska klättra och den flacka styrvinkeln på 64° och 170 mm lång gaffel ger dig full kontroll när stigen gör sitt bästa för att kasta dig av cykeln.
Eftersom alla gillar olika har Merida utvecklat en ram som man enkelt kan välja en storlek upp eller ned beroende av vad man själv önskar av stabilitet och lekfullhet. Man har även tänk på större ryttare och de som väljer en längre ram för mer stabilitet också önskar mer progression i länkaget. Större ram = mer progression (behöver mer kraft for att använda 100% av slaglängd). WIRE PORT teknologin håller alla kablar på sin ursprungliga plats och den har även ett gängat BSA-vevlager till alla mekanikers (hobby som proffs) stora glädje. På kolfiberramen hittar du också en lucka vid bottom bracket där du kan förvara extra slang, snacks, verktyg eller annat du behöver ha med dig på stigen. Bara att hoppa upp i sadeln och köra så det ryker för det här är din nya bästa vän, speciellt när stigen försöker att vara din värsta.
Dräpande dämparkonfiguration i kombination med ett högklassigt länkage
Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Yari RC och baktill en Deluxe Select+, och tack vare 170 och 162mm eller 171mm mm fjädringsväg så sväljer den glupskt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när lutningen börjar bli riktigt skäggig. De låsbara dämparna kan optimeras efter körstil, vilket både ger ökad trampeffektivitet och ser till att du kan stå på för fullt oavsett vilket underlag eller lutnings som gäller för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt och självklart så är även ONE-SIXTY 500 utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start.
Slagkraftig 1x-drivlina med vass prestanda samt kraftfulla skivbromsar
För att kunna bemästra allt från snabb stigcykling till tuffa klättringar i stökig terräng så är den bestyckad med en slagkraftig drivlina med 11 växlar från Shimano (Deore) och ett vevparti från Race Face (Ride), vilket borgar för pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling, hög precision och näst intill bergsäker funktion. Och eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (M6120), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa möjliga bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.
Robust hjulset med greppsäker markkontakt även i riktigt stökig terräng
Hjulsetet utgörs av ett par robusta 29/27,5-tummare och dess stabila aluminiumfälgar (Tubeless Ready) har försetts med däck från Maxxis (Assegai/DHR II) med 2,5/2,4" bredd (men klar bredd upp till 2.6") som alltid är klart för drabbning. Däcken levererar greppsäker markkontakt och briljerar på nästan alla typer av underlag, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt stökig terräng. Tack vare en extremt väl avvägd mix av högklassiga komponenter och näst intill bottenlös dämpning så funkar den precis lika bra för tävling på EWS-touren som för dina dagliga äventyr med polarna.