Behövs specialverktyg för att meka cykel?
En del menar att få fordon kräver så få verktyg att sköta som en cykel medan andra menar att få fordon kräver så många verktyg för att sköta som en cykel. Vilket av påståendena är rätt? På sätt och vis båda men i vissa fall främst det första. Men lugn, vi ska försöka bena ut skillnaderna.
RÖRTÅNG ELLER INTE?
En gång i tiden när man var liten och tävlingscyklade (ja, några av oss har gjort det...) så hade klubben man cyklade för någon pappa som var hur intresserad som helst, och ställde upp i ur och skur. Men man blev snabbt varse att man inte kunde låta honom meka med ens cykel. Ofta när inte rätt verktyg fanns att tillgå för att lossa någon trilskande bult så kom mantrat: ”Då tar vi rörtången”… Resultatet blev en massa fula klämmärken på cykeln och så var den cykeln inte sig lik igen. Det positiva i det hela var att man snabbt som attan lärde sig att meka sin cykel själv samtidigt som man insåg nyttan av att använda rätt verktyg till rätt skruv, eller bult.
INSEXNYCKLAR
Ska man sköta de enklare uppgifterna för att hålla cykeln i god trim så behövs det inte så värst många verktyg. Dagens moderna cyklar klaras av med ett gäng insexnycklar i varierande storlek; 3, 4, 5 och 6 mm är de vanligaste storlekarna. Pedalerna brukar kunna kräva 7 eller 8 mm beroende på märke och modell. Här får vi i vanlig ordning varna för allt för hårt fastskruvade pedaler som kräver ordentligt hävarm för att få bort. Så; ta det varligt när ni skruvar fast era pedaler. De sitter kvar ändå.
Styre och styrstam samt växel/bromsreglage justeras och lossas även de med insexnycklar. Växlarna klaras av med en stjärnskruvmejsel. Sadeln och sadelstolpen tarvar även de insexnycklar, oftast 4 eller 5 mm.
Lägg därtill en ekernippelnyckel och ett par däcksavdragare så har vi vad som krävs för att klara av det mest basala underhållet på din cykel. Totalt sett en verktygsuppsättning som lätt får rum i en liten sadelväska eller i värsta fall i bakfickan på cykeltröjan.
VERKTYGSLYX
Vill vi lyxa till det lite så köper vi dessa tingestar med speciellt framtagen form och funktion för ett enklare handhavande, dvs de är gjorda för att användas på en cykel, t.ex. som Park Tools verktygssortiment. De ligger bättre i handen och har smarta funktionella designer som gör att jobbet går snabbare och blir enklare.
Således: Få fordon kräver så få verktyg att sköta som en cykel.
FÖR FINSMAKAREN
Men, hur vad det nu med det andra påståendet; Få fordon kräver så många verktyg för att sköta som en cykel?
Jo, ska vi gå lite på djupet med vårt cykelmekande så kräver det helt plötsligt en hel hoper med specialverktyg, där många är framtagna för att användas för endast ett moment; t.ex. att pressa i lagerbanor för styrlagret. Eller för att dra av vevarmarna, eller för att justera navets konor, eller för att skruva av låsringen på kassetten. Vi talar bland annat om kedjepiskor, konnycklar, vevarmsavdragare med mera. Listan kan göras lång, men som tur är så är deras funktion och handhavande inte raketforskning utan handlar mera om vanligt sunt bondförnuft, och en bra bit ifrån; ”Då tar vi rörtången”.
Till verktyg för cykel
Lycka till med mekandet och glöm inte; blir det för svårt så finns det alltid hjälp att få av våra verkstäder.