men för att slippa bli blöta i onödan tar vi av oss skor, strumpor och knäskydd, placerar cyklarna över axlarna och vadar över. Det är inte mer än fem-sex meter brett men väldigt kallt.
Avståndsmässigt har vi nu hunnit halvvägs, på åsen ovanför vadet ligger vindskyddet Ulvåtjärn. Här kan vandrare och cyklister söka skydd mot hårt väder, gå på toaletten under tak eller bara sitta ned en stund och vila. De återstående sex kilometerna inleds med en ganska stadig uppförsbacke. Totalt ungefär två hundra höjdmeter utspritt på fyra kilometer. Höjden tas i små knixar med flackare partier emellan. Det gör att det går fint att cykla även uppför. Här är stigen bredare och på de plattare partierna bildar den ofta små deltan av stigar som sprider ut sig på bredden för att sedan samla sig när man når fram till nästa brantare parti. De gånger vi måste kliva av är när stigarna eroderat sig för djupt ner i marken för att det ska gå att trampa utan att pedalerna slår i sidorna och när snöfälten breder ut sig över stigen. I vanliga fall kanske du bara behöver korsa ett snöfält på vägen upp mot Blåhammaren, men den här gången är snöfälten fler. Den smöriga snön ger inget grepp åt vare sig däck eller skor och vi halkar runt och försöker ta oss upp utan att kantra och glida nedåt.
Bortsett från snön består underlaget av en blandning av hårdpackad jord och sten. Stigen ringlar sig längs bäckar, mellan grästuvor och över spänger. Det är fin cykling, vädret är klart och vi njuter av att vara på fjället. Den sista biten mot Blåhammaren är lättcyklad, bortsett från den sista lilla utförs och uppförsbacken innan stationen är det plant. Det är mer sten här än längre ned men stigen är bred vilket gör det enkelt att hitta en linje som passar. Ingen av oss har bråttom så vi trixar oss fram över fjällheden. Testar en lite för svår linje, utmanar ödet, tappar balansen och får sätta ner en fot.