Slow Roll
Året är 2010 och staden är ironiskt nog centrum för amerikansk bilindustri. Detroit stoltserar med bilmärken som Ford, GM och Chrysler. Här finner vi även en imponerande musikhistoria med det legendariska soulskivbolaget Motown samt band och artister som Alice Cooper, Iggy Pop, The Stooges samt på senare tid Eminem och The White Stripes.
Från Cyklopedin 2016. Text: Patric Arkley. Foto: Slow Roll
Att det är en sportig stad har väl inte undgått någon med Detroit Red Wings som svensklaget nummer ett i NHL. För er som gillar basket finns förstås Detroit Pistons.
Men nu var det Slow Roll det skulle handla om… De två killarna, Jason Hall och Mike MacKool, upptäcker njutningen med att se sin stad på cykel och drar med sig sina kompisar. I spåren av den amerikanska bilindustrins kris är Detroit på dekis och de kan cykla runt i en stad där det har blivit glest mellan både människor och bilar.
Vad är då Slow Roll?
I sin enklaste form är Slow Roll ett skönt sätt att under trevliga former umgås på och kring cykeln. Tanken är att man i lugnt tempo cyklar en runda tillsammans och avslutar med mat eller annat tilltugg ihop med någon god dryck på något mysigt lokalt ställe. I Detroit är drycken ofta öl medan i Sverige kanske en espresso med härlig crema blir favoritvalet. Cykla utan fika, hur skulle det se ut?
Under ett Slow Roll ska det finnas tid att träffa nya människor, prata cykel och cykling och bara umgås och ha trevligt. Du klär dig som du vill och du cyklar på vad du vill så länge det är trafiksäkert. Vill man pimpa sin cykel är det alltid välkommet. Det viktiga är att cykla sakta och njuta av omgivningen. Tittar vi på konceptet Slow Roll som det utvecklats till i Detroit så är det några fler bitar som ska läggas till. Rutten är förutbestämd och rulltiden är 60-90 minuter. Det är alltid en eller flera ledare som cyklar först och några som ligger sist och samlar upp kön. Sen har vi så kallade ”corkers”. Här har vi de som jobbar hårdast under ett Slow Roll. Deras uppgift är att cykla före och spärra av korsningar så att den stora massan slipper ständiga stopp. Även om man ska följa trafikreglerna, stanna för rött, lämna företräde vid högerregeln och så vidare så blir det orimligt när några hundra eller varför inte några tusen cyklister ska ta sig fram på stadens gator. Cyklisternas säkerhet är oerhört viktig.