• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Lådcykel  Lastcykel el  Bergamont Lastcykel EL E-Cargoville LJ Elite

Bergamont Lastcykel EL E-Cargoville LJ Elite

Bergamont Lastcykel EL E-Cargoville LJ Elite
Beskrivning

Kraftfull transportpjäs som andas lyxig premium i minsta lilla detalj

Lastcykeln Bergamont E-Cargoville LJ Elite är en imponerande kraftfull pjäs som andas robust premium i minsta lilla detalj. Vardagens stora och små frakter utgör inga som helst problem, och det här är kanske det smartaste alternativet för dig som funderar att leva eldrivet fullt ut. Den passar absolut som familjecykel, men den fungerar även som fraktcykel för företaget som vill ha ett smidigt lastfordon med snabb och smidig framkomlighet, ett optimalt transportmedel i för urban rusningstrafik. 

Nyckeln till framgång!

  • Högklassigt aluminiumchassi med imponerande robust stabilitet och ett föredömligt lågt insteg
  • Modulär lastplattform som tillverkas i två olika längder (Säljes separat!)
  • Potent kvalitetsmotor från Bosch (Cargo Line) med upp till hela 85Nm i vridmoment
  • Kraftfullt batteri som är elegant integrerat i den bastant robusta stommen
  • Drivlina med ett steglöst växelsystem från Enviolo som är extremt användarvänligt
  • Gates remdrift är i princip underhållsfri och nästan helt tyst när du cyklar
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Magura (CMe5) som ger konsekvent bromsförmåga 
  • Högklassigt hjulset med däck från Schwalbe (Pick-Up) med rejät punkteringsskydd och reflexsida
  • Höj-/sänkbar sadelstolpe från Syncros (Duncan) med 120mm slaglängd
  • Praktiskt ställbar styrstam samt kraftfull LED-belysning för extra synlighet efter mörkrets inbrott 

Bastant ramkonstruktionen som skapar en unikt flexibel lastförmåga

Den tvådelade ramkonstruktionen är nästan överdrivet kraftig och skvallrar om att det här absolut inte är nått skrangligt lättviktsbygge. Både batteriet, styrmekanism och kablarna är fullt integrerade i den bastant grova styrstammen som tillsammans med en avtagbar display även utgör cykelns överskådliga cookpit. Ett lågt insteg gör det enkelt och smidigt att både kliva på och av cykeln.

Konstruktionen är anpassningsbart modulär, vilket innebär att cykeln kan hantera vitt skiftande transportbehov. Ekipagets maximala totalvikt ligger på imponerande 220 kilo, varav 90 kilo på själva lastytan. De robusta lastplattformarna tillverkas i två olika storlekar, Load Unit 70 (70x45 cm) och Load Unit 50 (50x45 cm), de ingår EJ men behövs för att göra cykeln komplett. 

Häpnadsväckande stadig lastcykel med en känsla av fullständig kontroll

Lastcyklar har ofta en tendens att kännas knepiga att manövrera i låga farter, men den känns häpnadsväckande stadig både i låga hastigheter och i snäva kurvor. I högre hastigheter är känslan av kontroll fullständigt total, och i normal elcykelfart är det aldrig någon som helst tvekan.

Extremt dragvillig elmotor som är väl anpassad för fartresurserna

De imponerande kraftresurserna består av en extremt dragvillig motorenhet som är anpassad för lastcyklar med ett mer än väl tilltaget vridmoment. Den potenta motorn kompletteras av ett batteri på hela 750Wh, och du kan installera ytterligare ett batteri om du vill öka räckvidden. Motorn samarbetar med ett steglöst växelsystem med remdrift som ger dig elektrisk cykelglädje av absolut högsta klass. Systemet fungerar ungefär som automatlådan på bilen och är extremt användarvänligt, men till skillnad från traditionella växlar kan du ändra utväxlingen under belastning. Lägg därtill en lätthanterlig Bosch LED Remote och en tydlig Kiox 300 display som gör det lätt att bläddra bland funktionerna och välja assistansnivå utan att tappa fokus på vad som händer i trafiken.

Hjulset med hög åkkomfort och komponenter som sätter säkerhet först

Hela bygger rullar tryggt på kvalitetsdäck som tack vare en bredd på hela 62 mm ser till att du utöver pålitligt väggrepp samtidigt har bekväm åkkomfort på nästan alla typer av underlag. Säkerheten är det heller inget fel på eller vad sägs om ypperliga hydrauliska skivbromsar, kraftfull belysning från Busch & Müller och ett robust stöd med minst sagt övertygande stabilitet.

Även taggad i

Egenskaper
EAN-kod: 7615523533985
Artikelnummer: 0108380F134OS
Varumärke:BERGAMONT
Variant:Shiny White
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

26"
Personalisering:Pendling
Modellserie:Bergamont E-Cargo
Bergamont E-Urban
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Shiny White
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:www.bergamont.com/se/en/
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
162-197cm
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Växelreglageserie:Enivolo Auomatic
Modellserie:Bergamont E-Cargo
Bergamont E-Urban
Ramset
Ramstorlek:OS
Ram:20/26- lite AL-6061 tubing
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:BGM Cargo/ rigid fork/ extra strong
Framgaffelmaterial:Aluminium
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:BGM Pro Cargo/ 6-bolt/ 15x100 mm axle/ quad bearing
Baknav:Enviolo Heavy Duty Automatic/ 6-bolt
Ekrar:Sapim Leader
Fälgar:Ryde Andra 40
Framdäck:Schwalbe Pick-Up/ Super Defence
Bakdäck:Schwalbe Pick-Up/ Super Defence
Däckdimension:60-559
Drivlina
Växelreglage:Enviolo/ automatic
Vevlager:Bosch/ Isis
Kassett:Gates CDX/ 24t
Komponenter
Frambroms:Magura CMe5/ hydraulic disc brake/ 4-piston
Bakbroms:Magura CMe5/ hydraulic disc brake/ 4-piston
Styrlager:Cane Creek Visco-Set/ A-Headset/ semi-integrated/ tapered (fork) / FSA IS-3E/ A-Headset/ 1-1/8? (steering tube)
Styre:BGM Pro/ riserbar/ backsweep: 30°/ rise: 5 mm
Styrstam:BGM Cargo/ adjustable
Sadelstolpe:Syncros Duncan/ dropper post/ 120 mm travel/ remote
Pedaler:Trekking alloy
Handtag/Styrlinda:BGM Comfort/ Ergo/ double density/ clamp version
Motor
Motor:Bosch Cargo Line
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Sensorer:Hastigheet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
80
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

100
Batteri
Batteri:Bosch PowerTube/ 36 V Li Ion/ 750 Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:5
Batterikapacitet (Wh):750
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Kiox 300
Avtagbar display:Ja
Displayplacering:Centrum
Laddport:Nej
Assistansnivåer:Auto, Eco, eMTB, Sport, Tour, Tour+
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:B&M IQ-X-E/ 150 Lux/ LED/B&M Bergamont Special LED/ integrated in fender
Skärmar:Racktime Alumee
Stöd:BGM custom Cargo center-stand, 2-legged
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan