Stäng
  • Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Upp till 36 mån delbetalning med Klarna
Kundservice  Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor

Här kan du läsa våra köp- och leveransvillkor för köp online på cykloteket.se samt i våra fysiska butiker. När du lägger en beställning på www.cykloteket.se, som är en del av Spobik AB, så godkänner du också våra köpvillkor. Läs igenom köpvillkoren innan du bekräftar ditt köp. I dagsläget skickar vi endast paket inom Sverige.

 

Beställning

Vid beställning träffas avtal om köp först när Cykloteket bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, leveranstid, slutförsäljning osv. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du har lagt en beställning som du vill ändra eller makulera, kontakta vår kundservice snarast och ange beställningsnummer.

Cykloteket reserverar sig för slutförsäljning och faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående meddelande ändra produktinformationen på denna webbplats, t.ex. information om utrustning, specifikationer, modeller, färger, material och pris. Vid eventuella fel har Cykloteket rätt att annullera ordern.

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.
Cykloteket.se förbehåller sig rätten att neka en order.
Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

När du handlar i vår webshop får du en orderbekräftelse som tillsammans med ett kontoutdrag, faktura från Klarna eller liknande,  fungerar som ditt kvitto. Du kan läsa mer om vad som gäller för kvitton vid distansköp här.

Cyklotekets E-handel och butiker drivs av bolaget Spobik AB.

Spobik AB
Org.nr: 559155-6633
Mogölsvägen 14
555 94 Jönköping

Vid köp av cykel i webbshopen

Viss montering behövs när du tar emot din nya cykel, även om monteringsgraden är enkel. Vi monterar först alla cyklar och justerar in dem så de är säkra och körklara. Efter det packas de ner i en cykelkartong och för att cykeln ska få plats behöver vi ta bort pedaler, vrida styret och i enstaka fall lossa framhjulet. D.v.s. när du packar upp din cykel behöver du vrida styret och dra åt bultarna. På de cyklar som levereras med pedaler behöver de skruvas dit och dras åt. Tänk på att de är höger- och vänsterspecifika. Om framhjulet är lossat så behöver du sätta dit det. Kontrollera att frambromsen inte tar emot.

För att ytterligare underlätta för att du ska få ihop cykeln på rätt sätt har vi gjort några instruktionsfilmer.

Till våra instruktionsfilmer

Solid Försäkring

Du vet väl att det ingår en 3 månaders kostnadsfri cykelförsäkring när du köper din cykel hos oss? Försäkringen är självklart helt valfri!

Det enda du behöver göra för att aktivera din försäkring är att skicka ett mejl märkt "Cykelförsäkring" till oss på kundservice@cykloteket.se med ordernummer, cykelns ramnummer samt ditt 10-siffriga personnummer. När din order är färdigbehandlad och registreringen är gjord mejlar vi dig en kopia på registreringsbeviset, observera att detta kan ta några dagar.

Vad ingår i cykelförsäkringen?

  • Självriskeliminering - Vi ersätter dig för din självrisk i din hemförsäkring, upp till 10 000 kr om din cykel blir stulen och din hemförsäkring lämnar ersättning för en ny cykel. Om du har en elcykel så ersätter vi även dig för din självrisk i din hemförsäkring om ditt batteri blir stulet.

  • Stöldskyddsregistrering - Om din cykel blir stulen är den registrerad i Solids cykelregister. Detta innebär att om cykeln blir stulen och inlämnad till polis så har de möjlighet att kontakta dig direkt.

Läs mer om försäkringen här

Slutsålda varor

Vi reserverar oss för eventuellt felaktiga lagersaldon. Vi beklagar självklart detta och försöker hitta en likvärdig artikel. Om du inte vill ha ersättningsartikeln har du rätt att häva köpet.

Priser

Priserna anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Cykloteket reserverar sig för prisändringar.

Betalning

Vår sida är säker, d.v.s uppgifter som till exempel lösenord och kreditkortsnummer är privata. Vi erbjuder säker och smidig betalning via Klarna Checkout i både butik och online. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade och licensierade för 3-D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode). Du kan välja mellan följande betallösningar: 

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Klarnas certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard, American Express. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället och dras från ditt konto när vi skickar varorna.

Klarna

Betala direkt

Du kan välja att betala direkt i kassan utan att uppge varken kortnummer eller lösenord.
“Betala direkt” är precis lika smidigt som det låter.

Betala senare

”Få först. Betala sen.” betyder att du först får hem dina varor och kan prova och fundera gratis i 30 dagar innan du betalar. Skulle något vara fel täcks du dessutom av Klarnas köparskydd.
Vi tar ut  en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller mejl. 

Hur fungerar det?
Det vanligaste är att fakturan skickas till mejladressen du anger när du gör ditt köp, i vissa fall skickas den via post eller i paketet. Därför kan det dröja olika lång tid innan du får fakturan, eftersom den skickas i samband med att din beställning skickas.

Hantera dina fakturor

Logga in här eller via Klarnas app för att se och hantera alla fakturor. Du kan till exempel betala med ett klick eller förlänga betaltiden.

Dela upp

Nu kan du enkelt dela upp din faktura på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. När du väljer att delbetala inkluderas fakturan i din kontofaktura som skickas till dig i mitten av kommande månad.

Dela upp din faktura:
1. Logga in här eller i Klarnas app.
2. Välj vilken faktura du vill delbetala.
3. Klicka på “Betalalternativ” och sedan på ”Delbetala”.
4. Välj antalet månader som du önskar att delbetala. Klart!

Till Klarnas villkor här

Problem?

Oavsett vilken tid på dygnet du får problem så finns Klarna tillgängliga på chatten och hjälper dig att hitta lösningen. Dygnet runt. Tjugofyra sju. Börja med att logga in i Klarnas app eller klicka här.

3D–Secure

Cykloteket.se webbplats använder sig av 3D-Secure.

3D Secure är namnet på en tjänst som skapats för att göra Internethandel säkrare, både för kunder och säljande företag. Den är skapad av MasterCard och VISA och är idag en global standard. Den heter MasterCard SecureCode för MasterCard-kort och Verified By Visa för Visa-kort. Tjänsten är kostnadsfri för kortinnehavare och bygger på att kunder ska identifiera sig varje gång ett köp görs på nätet. Det finns olika varianter av tjänsten ute på marknaden, men den vanligaste är att kunder får slå in ett lösenord vid varje köp för att godkänna köpet. Identifieringen tar bort risken att obehöriga personer, som eventuellt kommit över kortuppgifter, kan handla på andras kort.

Läs mer om 3D-Secure här.

Återbetalning

Återbetalning av det belopp du har betalat sker inom 14 dagar från att vi mottagit meddelande om att du önskar ångra ditt köp. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Så fort du har mottagit en returbekräftelse till din e-postadress så startar återbetalningsprocessen.
Återbetalning sker i enlighet med det ursprungliga köpet om inte annat avtalats.

Kortköp och Direktbetalning:

Om du betalade med kort- eller direktbetalning betalar Klarna tillbaka pengarna till ditt bankkonto automatiskt. Det gäller även om du har ett anslutet konto hos Klarna.

Faktura och Delbetalning:

Om du returnerar en vara efter betalning via faktura eller delbetalning, använd detta återbetalningsformulär så betalar Klarna ut pengarna. 

Presentkort:

Vi skickar ut ett nytt på motsvarande belopp, per brev.

Leverans

Vi skickar vanligtvis våra paket med PostNord och Bring. Undantag kan förekomma. Standardfrakten är 79 kr. Fraktkostnad återbetalas ej vid retur.

Bring Hemleverans sker helgfria vardagar 08:00-17:00 till mottagarens dörr. Mottagaren aviseras när paketet är på väg och du kan spåra paketet via bring.se. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar. Vid hemleverans kan det tillkomma 1 - 2 dagar på grund av speditörens rutiner. Vi meddelar dig via mejl om leveranstiden av någon anledning beräknas bli längre. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp.

Ska du personligen ta emot ditt paket ber vi dig att vara på plats under utsatt leveranstid. Om du inte är hemma vid avtalad tid får du en avisering om var du kan hämta försändelsen.

Vid extra hög orderingång kan längre leveranstid förekomma.

I dagsläget skickar vi endast paket inom Sverige.

Transportskada

Om ditt paket är skadat när du tar emot det, gör följande:

  1. Fotografera paketet innan du öppnar. Ta försiktigt ut innehållet och kontrollera om det är skadat.
  2. Kontakta vår kundservice för att anmäla skadan. Cykloteket hanterar en eventuell reklamation gentemot fraktbolaget.
  3. Cykloteket står för returfrakt om varan ska bytas ut.

Click & Collect

Erbjuds ej för tillfället.

Byte & retur

60 dagars öppet köp!

Det går ej att byta en vara utan då lägger du en ny order samt returnerar den du inte önskar behålla.

För en webborder som är uthämtad i butik går det att returnera din webborder till butiken. För en webborder som gått till utlämningsställe skall den returneras med medföljande retursedel.

För att returnera en vara till webbshoppen så använder du den returfraktsedel som följer med i paketet. För hemleveranser som ska returneras mejlar du kundservice med ordernummer och returorsak och inväntar ett mejl med vidare instruktioner. Vi har 14 dagars hanteringstid för byten och returer.

Tänk på att vissa varor kommer i en unik förpackning som inte kan ersättas. Klistra därför aldrig returfraktsedeln direkt på denna utan använd en påse, kartong eller annat emballage. Gäller t ex skor och hjälmar. För paket med hemleverans bokar du upphämtning här. Alternativt lämnas det in på närmsta terminal. Mindre paket lämnas in till ditt ombud.

Ladda ner vår retursedel, fyll i och lägg den i paketet som ska returneras.

Retursedel

Du som kund har även enligt lag rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, vill du använda den kan du ladda ned blanketten här nedan.

Konsumentverkets standardblankett

Priser för returfrakt:

Ombud retur                 79 kr     För avlämning hos ombud. Returfraktsedeln följer med ditt köp.

Hemleverans retur         399 kr   Upphämtning vid hemmet av skrymmande varor. Kontakta kundservice för att köpa denna tjänst.             

Barncykel t.o.m 24”       499 kr   Upphämtning vid hemmet av barncykel. Kontakta kundservice för att köpa denna tjänst.

Cykel 26” uppåt             999 kr   Upphämtning vid hemmet av cykel. Kontakta kundservice för köp av denna tjänst.

Terminalhyra

Terminalhyra är en avgift som debiteras när din hemleverans legat i ett visst antal dagar på transportörens terminal i väntan på utkörning. Kan du inte ta emot din hemleverans inom fem (5) dagar kommer du att bli debiterad för terminalhyra om 249 kr per dag och försändelse.

Outlösta försändelser

Paketet ligger på terminal hos transportören i 7 dagar innan det automatiskt går i retur. Första påminnelsen från PostNord skickas ut efter 2 dagar, efter 5 dagar skickas en andra påminnelse ut.
Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.

För paket som inte löses ut debiterar vi dig kostnaderna för returfrakt och hantering enligt följande:

Ombud: 258 kr
Hemleverans: 771 kr
För cyklar och skrymmande gods: 3739 kr

Avbeställning av produkt/order

Vi har som mål att leverera din order i tid och ofta hanteras den direkt efter genomfört köp. Har vi hunnit packa och skicka den måste du först hämta ut den för att sedan returnera ordern. Om vi inte har hunnit packa och skica den kan du avbeställa ordern via mejl eller telefon. För att underlätta för kundservice, skriv "Avbeställning" i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundservice.

Ändring på order

Vi gör vad vi kan för att få ner leveranstiderna och ofta hanteras din order direkt efter genomfört köp. Till följd av detta är det inte alltid möjligt för oss att avbryta eller ändra en order.
Vi kan inte höja ett av Klarna godkänt belopp utan då får du lägga en order till, alternativt att vi makulerar din befintliga order och du lägger en ny med alla varor på. Kontakta kundservice@cykloteket.se för att få hjälp med detta.

Returadress

Spobik AB
Huskvarnavägen 40
554 54 Jönköping

Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätt gäller inte företag. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att du tagit emot varan vi skickat till dig. Om ångerfristens sista dag infaller under en helgdag förlängs ångerfristen till nästkommande vardag. Ångerrätten regleras i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).

Vid delretur betalar vi tillbaka värdet på den eller de varor du returnerat. Du står för returfrakten. I de fall det följer med en returfraktsedel i paketet använder du denna, i annat fall mejlar du kundservice för vidare instruktioner. Priser för returfrakt hittar du under punkt 9.
Vi löser inte ut paket mot postförskott.
För att undvika problem när du vill nyttja ångerrätten, tag kontakt med kundservice innan du skickar tillbaka varor. Du kan även använda dig av konsumentverkets standardformulär som du hittar på Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se).

När du hämtar ut en beställd vara i vår butik gäller öppet köp i åtta dagar, ej ångerrätt.

* Gäller ej skrymmande cyklar som inte går att packa ner i kartong.

Vid åberopande av ångerrätt

Meddela Cyklotekets kundservice inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den, att du avser utöva din ångerrätt. Alternativt kan du fylla i och skicka in konsumentverkets standardformulär som du hittar på Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se).

Fullständig information om ångerrätt hittar du på konsumentsverkets hemsida genom att klicka här.
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag. Eventuell tvist ska lösas av antingen:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Alternativt:

European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget. Normalt sett ska du som konsument returnera varan inom 14 dagar efter lämnat meddelande om att du önskar utnyttja ånger, men vi erbjuder 30 dagar.
Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör ska finnas med i returen.
Cykloteket förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett.
Återbetalning av det belopp du har betalat sker inom 14 dagar från att vi mottagit meddelande om att du önskar ångra ditt köp. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. 
Du har rätt att hantera varan för att kunna fastställa dess egenskaper eller funktion. Vi förbehåller oss rätten till ett värdeminskningsavdrag upp till 100% av varans värde, i den mån minskningen beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Ångerrätten gäller inte för varor som är specialtillverkade efter dina anvisningar.
Cykloteket löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.

Du som kund har även enligt lag rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, vill du använda den kan du ladda ned blanketten här nedan.

Ångerblankett

Undantag gällande ångerrätt

Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel som t ex kosttillskott och energibars och övriga artiklar som klassas som livsmedel. Obs! Oöppnade/plomberade förpackningar av exv kosttillskott anses inte undantagna. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis montering av egenkomponerade cyklar. Vid köp av hygienartiklar eller underkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras.

Returadress

Spobik AB
Huskvarnavägen 40
554 54 Jönköping

Pris- och Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter (t.ex. fel pris, lagerstatus, tryckfel på hemsidan, massbeställningar m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanterat återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Garanti

Cykloteket lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 3 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år (3 månader för begagnade och demoprodukter) om produkten ej skadats av handhavandefel.

Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundservice via mail eller telefon för utförlig returinformation. Cykloteket står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel. Cykloteket ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig av denna.

Reklamation

Enligt konsumentköplagen har du som kund rätt att reklamera en vara i tre år efter inköpsdatumet. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början, om inte säljaren kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader åligger det dig som kund att bevisa att felet fanns från början, dvs. att det är ett ursprungligt fel på varan. Cykloteket står för alla kostnader vid godkänd reklamation. Du som kund måste lämna meddelande om att varan är felaktig och hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Du ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.

Cykloteket testar alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för testarbetet samt eventuell fraktkostnad. Cykloteket ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara.

Hur gör jag en reklamation?

Kontakta kundservice via mail och beskriv felet så utförligt som möjligt, bifoga foto eller film på skadan. För att kunna reklamera en produkt måste du bifoga något som bevisar att varan är köpt hos oss, t.e.x orderbekräftelse, faktura eller ett kontoutdrag. När din reklamation är registrerad, kommer vi att återkoppla till dig så snart som möjligt för att hjälpa dig vidare med ditt ärende.

Utförlig returinformation hittar du längre upp på sidan i stycket "Byte & Retur". 

Returadress

Spobik AB
Mogölsvägen 14
555 94 Jönköping

Vid eventuell tvist följer vi lagen om alternativ tvistlösning i konsument-förhållanden som trädde i kraft den 1 januari 2016 och hänvisar till EU:s gemensamma tvistlösningssida eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige.

Integritetspolicy & GDPR

Se separat informationssida.

Läs mer om integritetspolicy här

Cookies

Se separat informationssida.

Läs mer om cookies här

FAQ

Vanligt förekommande frågor gällande webbshop samt allmänna.

Läs mer om våra vanligaste frågor här

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, tekniska problem, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Cykloteket.se sida, som gör att Cykloteket.se ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Cykloteket.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan