• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Fatbike  Active Fatbike Icebreaker 10 Green Metallic

Active Fatbike Icebreaker 10 Green Metallic

Active Fatbike Icebreaker 10 Green Metallic
Beskrivning

Underhållande fatbike med robusta vibbar och pålitliga komponenter 

Vill du kunna trampa på även där underlaget är svårforcerat, stökigt och mjukt så kommer extremt underhållande Active Icebreaker 10 26 att väcka ditt habegär. Hojen för dig som vill ha så kul som möjligt i så svår terräng som möjligt, vare sig det handlar om soldränkta stränder, snötäckta fjäll eller stigar fulla av grova rötter där andra typer av cyklar har svårt att ta sig fram... den kommer ta dig till platser som du aldrig kunnat drömma om tidigare. Tack vare kombinationen av en slagkraftig 1x-drivlina, en robust aluminiumram, kraftfulla skivbromsar samt superfeta gummin med kapacitet utöver det vanliga så är den ett smart val för dig som inte vill sluta cykla bara för att väglag eller väder bjuder upp till lite mer utmanande dans. 

Nyckeln till framgång!

  • Extremt underhållande hoj som trivs på alla typer av underlag och i alla typer av terräng 
  • Idealisk cykel för alla fyra årstider eftersom den låter dig cykla när du vill, hur du vill och året runt
  • Högkvalitativ aluminiumram (AL6061) som tål äventyrlig cykling 
  • Moderna former med en lång hjulbas, flack (67°) nosvinkeln och en brant sadelvinkel (74,5°) 
  • Stel framgaffel i aluminium som ser till att totalvikten bibehålls på en föredömligt låg nivå 
  • Slagkraftig 10-växlad drivlina från Shimano (Deore) med bred utväxling 
  • Lätthanterliga skivbromsar från Zoom (HB-875) som levererar pålitlig prestanda i alla förhållanden
  • Brutalt greppsäkra däck från Innova (Fat LV-1008 - 26×4.8") med imponerande framkomlighet oavsett underlag
  • Robust hjulset med breda genomgående axlar (15x150mm & 12x197mm) som ger stabilare hjul
  • Nordisk skönhet som är designad och till stor del plockas ihop hemma i Helsingfors

Aluminiumram med former och vinklars som ger cykeln helt rätt stabilitet

Stommen utgörs av en ram i aluminium med former och vinklar som ger cykeln rätt stabilitet, dessutom både i utförslöporna och på tekniskt utmanande skogsstigar. Samtidigt som dess branta sadelvinkeln förbättrar trampeffektiviteten i uppförsbackarna. Ramen har elegant kabeldragning och levererar både körglädje, manöverförmåga och kursstabilitet.

Slagkraftig 10-växlad drivlina och effektiva hydrauliska skivbromsar

Under motorhuven sitter en slagkraftig 10-växlad drivlina med lättmanövrerat reglage som tack vare sitt breda växelomfång ser till att du enkelt tar dig uppför tuffa uppförsbackar utan några större problem. Och eftersom cykeln gillar äventyr och fart så är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar som matchar fartresurserna, de är både lätta att underhålla och ser till att rätt bromsförmåga alltid finns plats. 

Superfeta gummin med enorm luftvolym och brutal framkomlighet 

Tack vare de extremt breda däcken så har du nästan overkligt bra grepp på både sand, snö, lera och andra lösa underlag, och du kan enkelt forcera dig fram där andra cyklar kör fast. Däckens enorma luftvolym ser dessutom till att du kan köra med extremt lågt tryck, vilket både suger upp underlaget ojämnheter och ger dig ett imponerande grepp. Pumpar du upp trycket till mer normala nivåer så kommer du snabbt märka att den rullar förvånansvärt snabbt, det går faktiskt betydligt fortare på hårda underlag än man vad kan föreställa sig.

En investering som alltid kommer ge full avkastning i form av daglig körglädje

Tack vare kombinationen av en pålitlig drivlina, en robust aluminiumram och feta gummin med extraordinär kapacitet så är den ett utmärkt val för cyklister som vägrar att sluta cykla bara för att underlaget bjuder på lite tuffare utmaningar. Den är mycket väl lämpad som äventyrscykel för stökiga terrängrundor och även för lite längre semesterturer. Men många kör fatbike på sina vanliga jobbresor och andra vardagsturer – speciellt under vinterhalvåret - då den är ett mycket bra val som vanlig brukscykel.

Även taggad i

  • 26"
Egenskaper
Artikelnummer: 0115145-P684
Varumärke:ACTIVE
Variant:GREEN METALLIC
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0115145
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

26"
Personalisering:Mountainbiking
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Green
Vikt (enligt tillverkaren):17,2 kg
Hemsida tillverkare:activebikes.com/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Fatbike i aluminium AL6061, 26", 12x197mm genomgående axel, Skivbroms PM160, BSA120 vevlager, Konisk 1 1/8 - 1,5"
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Fatbike i aluminium AL6061, 26", 15x150mm genomgående axel, Skivbroms PM160, Konisk 1 1/8-1,5"
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Framgaffelmaterial:Aluminium
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Sulun DH303, patronlager, 15x150/12x197mm, 6-bult, Shimano HG
Baknav:Sulun DH303, patronlager, 15x150/12x197mm, 6-bult, Shimano HG
Fälgar:BDT Fat, 90-559, 32H, 26"
Framdäck:Schrader, Innova Fat LV-1008, 26x4.80" (120-559)
Bakdäck:Schrader, Innova Fat LV-1008, 26x4.80" (120-559)
Däckdimension:120-559
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore SL-M4100 1x10v
Bakväxel:Shimano Deore RD-M4120, 10v
Vevlager:BSA 120 mm, Prowheel TT
Vevparti:Prowheel MPX-TT120, 30T, längd 175mm
Kedja:KMC 10v
Kassett:Sunshine 10v, 11-42T
Komponenter
Frambroms:Zoom HB-875 hydrauliska skivbromsar
Bromsskiva fram:160mm
Bakbroms:Zoom HB-875 hydrauliska skivbromsar
Bromsskiva bak:160mm
Styrlager:Neco, Semi-integrerat, ZS44/28.6 - ZS56/40
Styre:BDT Riser i aluminium, 31.8mm, upphöjning 25mm, bredd 760mm
Styrstam:BDT i aluminium 6061, 31.8mm, +-7°, längd 60mm
Sadelstolpe:BDT i aluminium, 31.6x400mm, offset 0mm
Pedaler:ingår
Sadel:WTB Silverado, Medium, Stål
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan