• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Hardtail MTB  Scott MTB Contessa Scale 910 Beetroot Red

Scott MTB Contessa Scale 910 Beetroot Red

GRYM DEAL
Scott MTB Contessa Scale 910 Beetroot Red
Beskrivning

Vass speedkula för tjejer med ambitionen att få kliva högst upp på pallen

Om du har kört på en komfortinriktad hoj men tröttnat på att kompromissa så är speedkulan Scott Contessa Scale 910 ett självskrivet alternativ. Vill du kunna köra riktigt fort, både i skogen och ute på vägen, så är det här en klockren investering och den kommer ge dig snabb avkastning i form av ren körglädje. Det spelar nästan ingen roll om du föredrar att ladda på för fullt på släta XC-slingor, förolämpa stökiga skogsstigar eller droppa ner för avgrunderna i bikeparken, för den här högklassiga kolfiberhojen levererar solida egenskaper precis överallt! Det här är en imponerande snabb hardtail med pålitlig kraftöverföring där helheten är väl genomtänkt och som kommer se till att du kan hantera svåra situationer på ett förbluffande enkelt sätt.

Nyckeln till framgång!

  • Högklassig ram i kolfiber (Scale Carbon HMF) med nyutvecklad geometri och avancerad integrerad dämpning
  • Vass dämpad luftgaffel från FOX (32 Float Rhythm Grip) med 100 mm slaglängd, lockout och justerbar retur
  • Lättåtkomligt reglage (RideLoc 2 Technology) för att blixtsnabbt kunna styra framgaffelns lockout från styret
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 extremt pålitliga växlar från kvalitetssäkra Shimano (Deore/XT) 
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT401) med effektiv bromskraft oavsett förhållanden
  • Hjulset med fälgar från Syncros (X-30SE) och gummin från Schwalbe (Racing Ray/Racing Ralph 29x2.35")
  • I övrigt kvalitativa komponenter från Syncros som är fullt anpassade för riktigt hårda tag

Potent kolfiberram med nyutvecklad geometri samt fin dämpad luftgaffel

Det här är en vass hardtail som självsäkert lutar sig mot en helt nyutvecklad ram i högteknologisk kolfiber som bygger vidare på den potenta racegeometri som skördat enorma framgångar i alla möjliga tävlingssammanhang. Den är såklart konstruerad för hjulaxlar och vevparti med modern BOOST-standard och den har dessutom en avancerad dämpning som skapar en kontrollerad flex och suger upp oönskade vibrationer, vilket ger dig mer kontroll och dessutom ökad komfort på stökiga underlag. 

Framtill sitter en dämpad luftgaffel från FOX (32 Float Rhythm Grip) med 100 mm slaglängd, justerbar rebound och lockout som styrs via ett reglage på styret, vilket dramatiskt ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna åka nästan lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. 

Slagkraftig 1x-drivlina med smidig funktion och driftsäker prestanda

Ovanpå detta har den en slagkraftig 1x-drivlina från Shimano (Deore/XT) med 12 växlar som levererar driftsäker prestanda i form av problemfri funktion och ett imponerande brett register (30Tx10-51T). Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men det är högklassiga komponenter från det översta skiktet av motionsklassen. Eftersom cykeln älskar fart har den begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT401) vilket både sänker underhållsbehovet samt ser till att du har effektiv bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret.

Stabila 29-tummare med riktigt bra fart och pålitligt grepp i kurvorna

Tack vare sina robusta 29-tummare med fälgar från Syncros (X-30SE) med gedigna kvalitetsdäck från Schwalbe (Racing Ray/Racing Ralph) så rullar det riktigt snabbt och cykeln upplevs som föredömligt stabil i nedförsbackarna samtidigt som den alltid levererar rätt grepp i kurvorna. Så är du en talangfull amatör som värdesätter en effektiv körställning, slagkraftig kraftöverföring och hög precision, ja då är du inne på helt rätt spår. Har du dessutom höga ambitioner och siktar på att kunna köra ifrån både sambon, grannen och alla stallkamraterna, ja då är det här helt rätt cykel för dig.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0108150-O693
Varumärke:SCOTT
Variant:BEETROOT RED
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0108150
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Modellserie:Scott Contessa Scale
Kön:Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Tillverkarens färg:Beetroot Red
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):12.2 kg
Hemsida tillverkare:www.scott-sports.com/se/en/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XT
Modellserie:Scott Contessa Scale
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Scale Carbon HMF, Adjustable head angle / Syncros Cable Integration System, Advanced Shock & Standing Damping System, BB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:FOX 32 Float Rhythm Grip, 3-Modes / 15x110mm QR axle / 44mm offset / tapered steerer, Reb. Adj. / Lockout / 100mm travel
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

100 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Formula CL-811 / 15x110mm
Baknav:Shimano FH-MT410-B CL / 12x148mm / Micro Spline
Ekrar:Stainless Black 15G / 1.8mm
Fälgar:Syncros X-30SE / 32H / 30mm, Tubeless ready
Framdäck:Schwalbe Racing Ray 29x2.35" / Preformance Folding / TLE Tubeless ready / Addix,
Bakdäck:Schwalbe Racing Ralph 29x2.35" / Preformance Folding / TLE Tubeless ready / Addix
Däckdimension:60-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore SL-M6100-R / Rapidfire Plus
Bakväxel:Shimano XT RD-M8100 SGS, Shadow Plus / 12 Speed
Vevlager:Shimano BB-MT500 / shell 41x92mm
Kassett:Shimano Deore CS-M6100-12 / 10-51 T
Komponenter
Frambroms:Shimano MT401 Disc Brake
Bakbroms:Shimano MT401 Disc Brake
Styrlager:Syncros - Acros Angle adjust & Cable Routing HS System, +-0.6° head angle adjustment, ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB
Styre:Syncros Fraser 2.0 XC Alloy 6061 D.B., Flat Bar / 8° / 700mm
Styrstam:Syncros Alloy 6061, oversized 31.8mm / 1 1/8" / 6° angle
Sadelstolpe:Syncros / 31.6x400mm
Handtag/Styrlinda:Syncros Performance XC lock-on grips
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Orbea Hardtail Mtb Laufey H10 Blue Stone -Spicy Lime Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Hardtail Mtb Laufey H30 Blue Stone -Spicy Lime Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Hardtail Mtb Laufey H30 Tanzanite Matt/Blue Stone Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Hardtail Mtb Laufey H10 Tanzanite Matt/Blue Stone Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan