• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Racercykel & landsvägscykel  Aeroracer  Scott Racercykel Foil RC 10

Scott Racercykel Foil RC 10

Scott Racercykel Foil RC 10
Beskrivning

Högklassig aeroracer med mängder av etappsegrar i de stora klassikerna

Vill du kunna ställa upp med nått som plockat hem mängder av etappsegrar i klassiker som Tour de France, Giro d'Italia, Vuelta a Espana, Milan San Remo, Liege Bastogne Liege och Paris-Roubaix så är Scott Foil RC 10 din nästa hoj. Den här upplagan har vass aerodynamik och hög komfort men har samtidigt all den laterala styvhet som dess prisbelönta föregångare är så känd för. Det här är en förvånansvärt bekväm asfaltskanon med förädlad aerodynamisk DNA som överträffar alla förväntningar både när det handlar om kraftöverföring, bromsverkan och luftmotstånd. Så är du en ambitiös cyklist som ställer höga krav på prylarna och värdesätter en slagkraftig position med en tydligt aerodynamisk profil samt effektiv kraftöverföring och fin komfort så är du inne på helt rätt spår. Har du dessutom höga ambitioner och siktar på att stå överst på pallen när dagen skall summeras, ja då är det här helt rätt modell för dig.

Nyckeln till framgång!

  • Ultralätt stomme med både ram och framgaffel i högteknologisk kolfiber (HMX Carbon)
  • Slagkraftig trådlöst styrd 2x-drivlina med 24 supersmidiga växlar från Shimano (Ultegra Di2)
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (R8170) med kraftfull bromsverkan oavsett förhållanden
  • Mästerligt hjulset från Syncros (Capital 1.0 Aero) med en tydligt aerodynamisk profil 
  • Supersnabba kvalitetsgummin från Schwalbe (PRO ONE Aero) med 28 mm bredd
  • Slimmad cockpit med både styre och styrstam från Syncros (Creston 2.0 Aero + RR 1.0 Aero)
  • I övrigt högkvalitativa komponenter i högklassiga material från Syncros

Vass stomme i högteknologisk kolfiber med fullt tävlingsklar racegeometri

Modellen lutar sig självsäkert mot Scott´s finaste aeroram med en stomme i högteknologisk kolfiber (HMX Carbon) med galet låg vikt, vilket kombineras med en geometri som bevisat sig på tävlingar runt om i världen. Det här är en aggressiv men samtidigt bekväm aeroracer med lågt luftmotstånd och lågt vikt som ger dig en position ser till att du effektivt kan hålla tempot även under långa solorundor. Det här är ett rappt fartvidunder med en fullt tävlingsklar racegeometri som har anor från tävlingsbanorna men som även besitter ett imponerande brett register, vilket ser till att du kan hantera allt från söndagsrundor med kompisarna till hetsiga slutspurter på absolut högsta nivå.

Slagkraftig trådlös 2x-drivlina och riktigt högklassiga komponenter

Under motorhuven sitter en extremt slagkraftig 2x-drivlina från Shimano (Ultegra Di2) med 24 trådlöst styrda växlar med imponerande utväxling (52/36Tx11-30T) och supersmidig funktion. De lätthanterliga växelreglagen är dessutom snyggt integrerade i bromshandtagen, så du behöver aldrig släppa taget om styret när du sänker positionen och friktionsfritt flyger fram på raksträckorna. I övrigt handlar det uteslutande högklassiga komponenter från de övre hyllorna hos både Syncros och Schwalbe, vilket i praktiken innebär högvis med dynamisk känsla och en imponerande låg vikt. Det är verkligen inga dussingrejor utan en bestyckning av hög klass, och hela ekipaget väger dessutom in på 7,9 kilo!

Hjulset med enorm fartglädje och skivbromsar anpassade efter fartresurserna

Du styr bygget via den moderna cockpit som Syncros slimmade styre och styrstam utgör. De släta däcken från Schwalbe (PRO ONE Aero) kännetecknas av en enorm fartglädje och kombinerat med ett  hjulset med fälgar från Syncros (Capital 1.0 Aero) så uppnås imponerande hastigheter. Och eftersom den trivs i högt tempo är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (BR-R8170), vilket ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan oavsett om det råkar vara en blöt dag, och dessutom hela året runt.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0119646
Varumärke:SCOTT
Variant:Carbon Black
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Modellserie:Scott Foil
Kön:Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell:2024
Vikt (enligt tillverkaren):7,8kg
Hemsida tillverkare:www.scott-sports.com/se/en/sports/bike
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

2x12
Växelreglageserie:Shimano Ultegra Di2
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Ultegra Di2
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Ultegra Di2
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:FOIL RC Disc HMX, Road Race geometry / Replaceable Derailleur Hanger, Internal cable routing
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:FOIL Disc HMX, 1^ Excentric Carbon steerer
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Hjul:Syncros Capital 1.0 Aero 60mm/ 24 Front / 24 Rear/ Syncros SL Axle / Removable Lever with Tool
Framdäck:Schwalbe PRO ONE Aero/ TL-Easy/ Fold/ 700x28C
Bakdäck:Schwalbe PRO ONE Aero/ TL-Easy/ Fold/ 700x28C
Däckdimension:28-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Ultegra Di2 ST-R8170, 24 Speed Electronic Shift System
Framväxel:Shimano Ultegra Di2 FD-R8150, Electronic Shift System
Bakväxel:Shimano Ultegra Di2 RD-R8150, 24 Speed Electronic Shift System
Vevlager:Shimano SM-BB71-41B
Vevparti:Shimano Ultegra FC-R8100, Hollowtech II 52x36 T
Kedja:Shimano CN-M8100-12
Kassett:Shimano Ultegra CS-R8100-12, 11-30
Komponenter
Frambroms:Shimano BR-R8170 Hyd.Disc
Bromsskiva fram:Shimano RT-CL800 rotor 160mm
Bakbroms:Shimano BR-R8170 Hyd.Disc
Bromsskiva bak:Shimano RT-CL800 rotor 160mm
Styrlager:Acros AIF-1138
Styre:Syncros Creston 1.0 Aero
Styrstam:Syncros RR 1.5 Aero
Sadelstolpe:Syncros Duncan SL Aero CFT
Sadel:Syncros Belcarra V2.0 NEO Cut Out
Utrustning
Lås:7,8kg
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Orbea Racer Aero Orca Aero M30ltd Carbon Raw Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Racer Aero Orca Aero M11eltd Tanzanite-Lilac Matt Lilac Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Racer Aero Orca Aero M30iltd Carbon Raw Matt
I lager. Leveranstid: 8–13 dagar
Orbea Racer Aero Orca Aero M30iltd Tanzanite-Lilac Matt Lilac Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan