• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Hybridcykel  Cityhybrid  Kross Cityhybrid Trans 5.0 Black

Kross Cityhybrid Trans 5.0 Black

Kross Cityhybrid Trans 5.0 Black
Beskrivning

Välutrustad hoj som trivs på allt från slät asfalt till betydligt stökigare underlag

Prisvärda storsäljaren Kross Trans 5.0 är en fullt utrustade hybridcykel som trivs precis lika bra på ute stökiga grusvägar som på den släta asfalten. Det här är en imponerande funktionell allroundhoj med brett register som är utrustad med mycket av det som normalt sett ingår på betydligt dyrare modeller. Japp det här är verkligen en klockren investering som kommer ge full avkastning i form av ren körglädje, och när du tittar lite närmare på specifikationen så inser du ganska snabbt att det här är ett regelrätt klipp. Men det kanske viktigast av allt, den inbjuder till att ha massor av skoj och den gör det utan att tumma det minsta på säkerheten!

Nyckeln till framgång!

  • Mångsidig och praktisk hybrid som trivs på alla typer av underlag och i de flesta typer av terräng 
  • Robust aluminiumram som tål äventyrlig cykling utan att addera en massa onödig vikt 
  • Dämpad framgaffel med 63mm slaglängd som ökar både komforten och framkomligheten
  • Pålitlig 24-växlad 3x-drivlina från Shimano (Deore/Tourney) med bred utväxling
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ser till att du alltid har effektiv bromsverkan
  • Robusta 28-tummare (42-622) med bra rull, smidig framkomlighet och bra grepp i kurvorna
  • Utrustad med både skärmar, pakethållare, stöd, belysning och annat som gör livet i sadeln lite lättare 

Robust aluminiumram i kombination med en pålitlig 24-växlad drivlina 

Stommen utgörs av en robust aluminiumram med komfortabel körställning som levererar bra uppsikt över omgivningen och som ser till att du alltid kan dig bekväm, oavsett om det handlar om att plöja fram över trottoarkanter i betongdjungeln eller att glida fram på grusvägarna ute i det fria. Tack vare dess smart ställbara styrstam kan du dessutom reglera din position i sadeln. 

Under motorhuven sitter en pålitlig 24-växlad drivlina med lättmanövrerade reglage från Shimano (Deore/Tourney) som ser till att varken snabb körning på plana sektioner eller tuffare uppförsbackar utgör några som helst problem. Och när du vill få stopp på ekipaget så har du tillgång till kraftfulla hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du alltid har effektiv bromsverkan som matchar fartresurserna, oavsett underlag, väder eller årstid.

Dämpad framgaffel och stabila 28-tummare som ger full trygghet i sadeln

En dämpade framgaffel från Suntour (NEX) med 63 mm slaglängd samt en dämpad sadelstolpe kombinerat med robusta hjul med lite bredare däck (42 mm) ser till att du tar dig fram med full bekvämlighet även där underlaget sett sina bästa dagar, vilket bidrar till en tryggare upplevelse i sadeln. Den är dessutom redan från start utrustad med både skärmar, pakethållare, kedjeskydd, ställbar styrstam, belysning och stöd, vilket ju är praktiska kompisar i vårt skandinaviska klimat med både ur och skur.

En smart investering som kommer ge full avkastning i form av körglädje

Underhållande och praktiska Kross Trans 5.0 är en pålitlig modell för dig som vill kunna ta dig fram på allt från stökiga skogsstigar till slät asfalt med en och samma cykel. Den viker inte ner sig för lite tuffare förhållanden eller för dåligt väder, och den passar lika bra som ditt träningsredskap som din dagliga pendlare. Den här hojen är gjorda för att används flitigt, ofta och dessutom på en mängd olika sätt - Att cykla till och från jobbet, till gymmet eller bara ner till glasskiosken är precis vad den är gjord för. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
EAN-kod: 5902262057752
Artikelnummer: 01057700119A6
Varumärke:KROSS
Variant:Svart
Knytnummer:0105770
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Modellserie:Kross Trans
Kön:unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Hemsida tillverkare:kross-europe.eu/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
158-170cm
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (3 x 8)
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Tourney
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Modellserie:Kross Trans
Ramset
Ramstorlek:s
Ram:-
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:-
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Hjul
Framnav:-
Baknav:-
Fälgar:-
Framdäck:-
Bakdäck:-
Däckdimension:42-622
Drivlina
Växelreglage:-
Framväxel:-
Bakväxel:-
Vevlager:-
Kassett:-
Komponenter
Frambroms:-
Bakbroms:-
Styrlager:-
Styre:-
Styrstam:-
Sadelstolpe:-
Pedaler:-
Handtag/Styrlinda:-
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Nishiki Racerhybrid Sl Air Herr Pianosvart
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
Nishiki Racerhybrid Sl Air Dam Glacier Green
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
Nishiki Racerhybrid Sl Air Herr Glacier Green
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan