• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cykeldelar  Ramkit  Basso Gravel Bike Frame Palta Phantom

Basso Gravel Bike Frame Palta Phantom

Basso Gravel Bike Frame Palta Phantom
Beskrivning

Handbyggd italienare för kräsna fartdårar som vill kunna korsa kontinenter

Är du en kräsen fartdåre som både vill kunna tävla, träna och korsa kontinenter på en och samma hoj så är nya Basso Palta II ett självskrivet alternativ. Vilken kategori faller den då in under... gravel, cyclocross, eller kanske en äventyrlig landsvägsracer? Det kan alltid diskuteras, men letar du efter en handbyggd italiensk kolfiberstomme som både är elegantare och betydligt mycket snabbare än grannens oranga gamla skrälle så är du inne på helt rätt spår. Det här är ett rappt och extremt allsidigt fartbygge där fokus ligger på långa dagar i sadeln med stor effektivitet och bibehållen komfort även på riktigt stökiga underlag. Tack vare högklassiga materialval och en aggressiv gravelgeometri är den här snabba äventyraren imponerande uthållig och kan kuva hela världsdelar utan att slösa på din värdefulla energi.

Nyckeln till framgång!

  • Handbyggt italienskt fartvidunder med högklassig geometri och vansinnigt eleganta former
  • Ram + framgaffel i högklassig kolfiber (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) 
  • Varsamt uppdaterade geometri - Övre ramröret har en något mer avslappnad vinkel och har förlängts lite grann
  • Kan konfigureras med både 1x-drivlinor och 2x-drivlinor (både mekaniska och elektroniska drivlinor)
  • Utformningen på både ram och gaffel medger numera däcksbredder på ända upp till 45mm
  • Försedd ed en uppdaterad version av Basso’s unika 3B clamp system som förbättrar dämpningen  
  • Förberedd för att klara upp till 3 flaskor (eller andra tillbehör som du önskar montera på ramen)

Handbyggd stomme i kolfiber med en geometri som skapar breda leenden

Den uppdaterade stommen utgörs av en handbyggd kolfiberram (High Modulus 3K Torayca HMCF T700-MR60) med imponerande vridstyvhet och en aggressiv gravelgeometri som levererar skyhög effektivitet och ger dig pålitlig kontroll även i höga hastigheter. Den varsamt uppdaterade geometrin har medfört att det övre ramröret har fått en något mer avslappnad vinkel och det har dessutom förlängts lite grann (du hittar såklart samtliga vinklar och mått bland bilderna). Ramens aerodynamik är ännu effektivare och det finns även mera utrymme för ännu bredare däck (45mm), men i övrigt har man inte gjort några större förändringar på det extremt framgångsrika receptet. Hela bygget kompletteras av en unikt utformad framgaffel i högkvalitativa kolfiber (samma fina kvalitet som ramen) och i kombination med en högklassig cookpit, utgör denna väl balandserade setup grunden för dess stabila styrkänsla och rappa manöverförmåga.

Högklassigt fartvidunder för cyklister som avskyr trista kompromisser

Ett klättringsvilligt och komfortabelt fartvidunder med fantastisk respons, kvick acceleration och pålitlig kursstabilitet som mumsar skrytsamma konkurrenter till både frukost, lunch och middag. En extremt välbyggd italiensk gravelcykel med effektiv kraftöverföring, kvick respons, imponerande kontroll som alltid levererar sylvass prestanda oavsett om det är daglig träning eller utmanande uthållighetstävlingar på internationell som är ditt primära mål. En handbyggd italiensk kolfiberraket som kommer överföra minsta lilla watt av din pedalkraft till bakhjulet, så att du kan dominera på alla former av underlag. Eller som Basso själva säger... Made to Race, Made to Win, Made to Last, Made by Basso #WeDoPalta

Vad säger då världens cykelpress om Basso Palta II?

  • Cyclist - "faster, more reactive, more comfortable and more versatile than its predecessor."
  • Bikerumor.com -  "Basso’s new Palta II gravel bike is more capable & well-rounded!"
  • Sixtypluscycling.com - "Now, this new Basso Palta II is bigger, faster, and more capable off-road. Yet it manages all of that without giving up the quick road handling that made it unique from the start."

Även taggad i

Egenskaper
Artikelnummer: 0077786-7481
Varumärke:BASSO
Variant:Phantom
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0077786
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Basso Palta
Modellserie:Basso Gravelbikes
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:PHANTOM
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:www.bassobikes.com/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Modellserie:Basso Gravelbikes
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Palta carbon monocoque construction 100% 3K Torayca HMCF T700-MR60 monocoque construction
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Palta full carbon 3K Torayca HMCF T700-MR60 monocoque construction
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framdäck:Continental Terra Trail 700 x 40 mm
Bakdäck:Continental Terra Trail 700 x 40 mm
Däckdimension:40-622
Komponenter
Styrlager:Microtech Integrated Cables Head Set
Styre:Basso Gravel Carbon
Styrstam:Paradigma
Sadelstolpe:Heart Carbon -15 mm
Handtag/Styrlinda:"The Ribbon" Gravel Handlebar Tape 4.5 mm
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Merida Gravel Bike Silex 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Silex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan