• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Dam  Superior Elcykel Dam Sbc 400i L_23 Gloss Brown

Superior Elcykel Dam Sbc 400i L_23 Gloss Brown

BRA PRIS
Superior Elcykel Dam Sbc 400i L_23 Gloss Brown
Beskrivning

Design, funktion, komfort och räckvidd i ett extra hjälpsamt paket

Letar du efter lätthanterlig elcykel med en elegant urban design där både helheten och varje liten detalj ger dig den där trygga känslan av robust kvalitet så är Superior SBC 400i L ett smart val. En bekväm, modern och lätthanterlig elcykel som för tankarna till ett självuppdragande schweiziskt urverk, fast här i en version med betydligt större hjul. En hjälpsam följeslagare som levererar massor av tryck i pedalerna och ger dig vetskapen om av att ingen kommer kunna köra ifrån dig på cykelbanan, och du behöver heller inte oroa dig över att anlända svettig eller med andan i halsen! Smidigheten är verkligen imponerande och tack vare kombinationen av ett par robusta 28-tummare, en dämpad framgaffel och en mjuk komfortsadel tar den sig problemfritt fram över både stock och kantsten, och den trivs faktiskt precis lika bra inne i betongdjungeln som ute på de slingriga grusvägar.

Nyckeln till framgång!

  • Skulptural aluminiumram (Alloy 6061 T6) med extra lågt insteg och en underbart bekväm körställning
  • Kraftfull motor från Bosch (Active Line Plus) med ett vridmoment på 50 Nm
  • Det kraftfulla batteriet (500Wh) elegant integrerat i ramen och ger upp till 140 km räckvidd
  • Näst intill bombsäker drivlina med 7 navväxlar från Shimano (Nexus)
  • Dämpad framgaffel från ZOOM (188NS AMS) med 65mm slaglängd ger extra komfort
  • Robusta 28-tummare med 50mm breda kvalitetsdäck från Scalato (Moldano)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) med pålitlig prestanda i alla väder
  • Mjuk komfortsadel och en reglerbar styrstam ser till att du alltid kan hitta en optimal position
  • Utrustad med både skärmar, pakethållare, kedjeskydd, stöd samt belysning 

Lätt aluminiumram med smidig känsla och riktigt bra uppsikt 

Det moderna chassit utgörs av en elegant ram i kvalitativt aluminium (6061 T6) med ett föredömligt lågt insteg, intern kabeldragning samt en komfortabel geometri som tillsammans med en reglerbar styrstam ger dig en närmast panoramaliknande vy över vad som händer runt omkring dig i trafiken. Ramen är dessutom inte bara vacker att se på utan har en robust konstruktion med övertygande stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur på lite sämre underlag. 

Bergsäker 7-växlad drivlina och kraftfull eldrift med imponerande räckvidd

Hjärtat utgörs av ett av marknadens absolut bästa drivlinor från tyska Bosch (Active Line Plus) och den består av en elmotor med vridmoment på 50Nm kombinerat med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar 500 Wh av miljövänlig kraft. En konstellation som sammantaget ger dig en smått lysande räckvidd (upp till 140 km) med massor av extra krut i både ben och lungor.

Motorn samarbetar med den näst intill bombsäkra drivlinan som har 7 inkapslade och närmast underhållsfria navväxlar från kvalitetssäkra Shimano (Nexus), vilket i praktiken innebär pålitlig funktion, minimum med underhåll och ett växelregister som funkar lika bra i branta uppförsbackar som på milslånga raksträckor.

Allt sker effektivt, tyst och dessutom med drivning direkt på vevaxeln (vilket helt klart är det bästa alternativet om du frågar oss). Batteriet driver inte bara den elektriska motorn utan även den snyggt integrerade belysningen som säkerställer att du syns även efter mörkrets inbrott. Lägg därtill en tydlig Intuvia display med 5 olika driftslägen (Off, Eco, Tour, Sport och Turbo) som ger dig full kontroll och visar i princip allt du behöver veta. 

Övertygande komfort och kraftfulla hydrauliska skivbromsar

Tack vare kombinationen av en dämpad framgaffel från ZOOM (188NS AMS) med 65mm slaglängd, en bekväm komfortsadel och kvalitetsdäck från Scalato (Moldano) med en 50mm bred profil så kommer cykelturer på sämre underlag att upplevas som riktigt komfortabla. Och eftersom den trivs när det går undan är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt. 

Smidig elcykel med skön komfort, hög utrustningsnivå och lång räckvidd

Ett miljömedvetet transportmedel med smidig och snabb uppladdning som passar dig som ställer höga krav på både design, funktion, komfort, kapacitet och räckvidd. Att cykeln dessutom är utrustad med det mesta du kan tänkas behöva redan från start skulle vi vilja kalla för extra bonus, eller vad sägs om både justerbar styrstam, skärmar, stöd, pakethållare, kedjeskydd samt belysning både fram och bak.

Även taggad i

  • 2023
  • 28"
Egenskaper
Artikelnummer: 0106992-E193
Varumärke:SUPERIOR
Variant:Gloss Brown
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0106992
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Kön:Unisex, Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Tillverkarens färg:GLOSS BROWN
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:superiorbikes.com/se-en
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

7-växlad (1 x 7)
Växelreglageserie:microSHIFT
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alloy 6061 T6- e-Comfort Geometry- Bosch
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:ZOOM 188NS AMS- 1-1/8- QR Type- 65mm travel
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

65 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Hjul
Framnav:ONE/ 36H/ CL/ M9x100mm/ QR Type
Baknav:SHIMANO NEXUS SG-C3001-7D/ 36H/ CL/ 135x187mm
Ekrar:SAPIM Leader/ Stainless Black
Fälgar:STARS J19DC/ Disc/ 36H
Framdäck:SCALATO MONDANO/ 50-622/ Reflective Tape
Bakdäck:SCALATO MONDANO/ 50-622/ Reflective Tape
Däckdimension:50-622
Drivlina
Växelreglage:microSHIFT DN85/ NEXUS INTER 7
Vevparti:ONE Sport/ Alloy
Kedja:KMC Z1 EPT
Kassett:SHIMANO NEXUS/ Sprocket/ 18T
Komponenter
Frambroms:SHIMANO MT200- hydraulic disc brake
Bromsskiva fram:SHIMANO SM-RT10- 180mm
Bakbroms:SHIMANO MT200- hydraulic disc brake
Bromsskiva bak:SHIMANO SM-RT10- 160mm
Styrlager:FSA NO.10P/ Semi-Cartrige/ 1-1/8
Styre:ONE Alloy/ 38mm rise/ 620mm/ 31.8mm
Styrstam:ONE/ Alloy/ 31.8mm/ Adjustable
Sadelstolpe:ONE/ Alloy/ 30/9mm
Pedaler:Marwi SP-823
Sadel:Selle Royal Nuvola
Handtag/Styrlinda:HERRMANS Line DD36
Motor
Motor:Bosch Active Line Plus
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
-
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
125 km
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

140 km
Batteri
Batteri:BOSCH PowerTube- 500Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):500
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:BOSCH 2A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Intuvia
Avtagbar display:Ja
Displayplacering:Centrum
Laddport:No
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:AXA Blueline 30/ 30 lx
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

TREKFEST
Trek Elcykel Dam Verve+ 3 Lowstep 800wh Juniper
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
TREKFEST
Trek Elcykel Dam Verve+ 3 Lowstep 800wh Satin Trek Black
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
TREKFEST
Trek Elcykel Dam Verve+ 4 Lowstep 800wh Deep Dark Blue
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
TREKFEST
Trek Elcykel Dam Allant+ 6 Lowstep 800wh Galactic Grey
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan