• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Dam  FRAPPE FSC 460

FRAPPE FSC 460

FRAPPE FSC 460
Beskrivning

Design, funktion och komfort i en vansinnigt elegant förpackning

Letar du efter lätthanterlig och kraftfull elcykel med en urban design där både helheten och varje liten detalj ger dig den där trygga känslan av robust kvalitet så är eleganta Frappé FSC 460 det självklara valet. En bekväm, modern och lätthanterlig elcykel med extra generösa lastutrymmen som för tankarna till ett högklassigt schweiziskt urverk, fast här i en version med betydligt större hjul. En hjälpsam följeslagare med föredömligt lågt insteg som ser till att du aldrig behöver oroa dig över att anlända svettig eller med andan i halsen! Smidigheten är verkligen imponerande och tack vare kombinationen av ett par robusta 28-tummare och en mjuk komfortsadel tar den sig problemfritt fram över både stock och kantsten, och den trivs faktiskt precis lika bra inne i betongdjungeln som ute på de slingriga cykelbanor.

Nyckeln till framgång!

  • Skulptural aluminiumram med extra lågt insteg och en underbart bekväm körställning
  • Kraftfull elmotor från Shimano (STePS E6100) med underbart tyst gång som ger hela 60Nm 
  • Batteriet på 500Wh är praktiskt integrerat i pakethållaren och levererar massor av räckvidd
  • Näst intill bergsäker drivlina med 7 navväxlar från Shimano (Nexus 7)
  • Robusta 28-tummare med 47 mm breda däck från CST (Otis) med punkteringsskydd 
  • Bekväm komfortsadel och reglerbar styrstam ser till att du kan hitta en optimal position
  • Utrustad med både pakethållare, skärmar, kedjeskydd, stöd, lås samt belysning 

Lätt aluminiumram med smidig känsla och riktigt bra uppsikt 

Det graciösa chassit utgörs av en vacker ram i kvalitativt aluminium med ett föredömligt lågt insteg, intern kabeldragning samt en komfortabel geometri som tillsammans med en reglerbar styrstam ger dig en närmast panoramaliknande vy över vad som händer runt omkring dig i trafiken. Ramen är dessutom inte bara vacker att se på utan har en modern konstruktion med övertygande stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur på lite sämre underlag. 

Bergsäker 7-växlad drivlina och kraftfull eldrift med massor av räckvidd

Hjärtat utgörs av ett av marknadens mest beprövade drivlinor, Shimano´s STePS (E6100), som kombinerar en kraftfull elmotor med ett batteri som kortfattat levererar 400 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en smått lysande räckvidd med massor av extra krut i både ben och lungor. Batteriet driver inte bara den elektriska motorn utan även den snyggt integrerade belysningen från AXA som säkerställer att du syns även efter mörkrets inbrott. Den atletiska elmotorn levererar ett vridmoment på 60Nm och den skjuter på i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h, visst går det att cykla ännu snabbare men resten av jobbet får du då göra med hjälp av klassisk muskelkraft.

Den spänstiga motorn känns underbart alert och samarbetar sömlöst med den näst intill bombsäkra drivlinan som har 7 inkapslade och närmast underhållsfria växlar från kvalitetssäkra Shimano (Nexus 7), vilket i praktiken innebär extremt pålitlig funktion, ett minimum av underhåll och ett växelregister som funkar lika bra i branta uppförsbackar som på milslånga raksträckor. Växlarna är dessutom väl skyddade från fysisk påverkan samt även regn, slask och smuts, vilket gör att de kräver ett absolut minimum av underhåll. Och med normal omtanke, lite kärlek och nån service då och då så kommer den skänka dig glädje under flera decennier framöver. 

Tack vare motorns centrala placering så uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket skapar klanderfri manöverförmåga och en naturligt välbalanserad känsla i cyklingen. Vilket i praktiken innebär att när du trampar du lugnt och varsamt så får du mjuk och lugn assistans, men trampar du istället snabbare, och kanske framförallt intensivare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans vilket såklart även skapar högre hastigheter. Allt sker effektivt, tyst och dessutom med drivning direkt på vevaxeln (vilket helt klart är det bästa alternativet om du frågar oss). 

Modern teknologi som skapar en pålitlig känsla av lätthanterlig kraft

Trots all dess moderna teknologi så upplevs cykeln som föredömligt lätthanterlig, via den tydliga displayen väljer du en av de fyra olika driftslägen (Off, Eco, Normal, High) och sedan är det bara att trampa på, främst tack vare kombinationen av noggrant kalibrerade sensorer och en kompetent programvara och som tar hand om resten. Du kan dessutom nyttja det så kallade ”walk mode” läget, vilket innebär att du kan använda elmotorn även när du promenerar bredvid din cykel.

Övertygande komfort och kraftfulla skivbromsar med felfri prestanda

Tack vare kombinationen av en riktigt bekväm komfortsadel och däck med lite bredare profil (47 mm) så kommer cykelturer på sämre underlag att upplevas som överraskande komfortabla. Och eftersom den trivs när det går undan är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt.

Smidig elcykel med underbar komfort och skyhög utrustningsnivå

Ett miljömedvetet transportmedel med smidig och snabb uppladdning som passar dig som ställer höga krav på både design, funktion, komfort och räckvidd. Den elassisterade Frappe FSC 460 ser till att du både hinner lämna ungarna och fixa alla viktiga ärenden innan du anländer till jobbet, dessutom utan att du blir det minsta svettig eller andfådd. Att cykeln dessutom är utrustad med det mesta du kan tänkas behöva redan från start skulle vi vilja kalla för extra bonus, eller vad sägs om både justerbar styrstam, skärmar, pakethållare, stöd, kedjeskydd, belysning både fram och bak samt ett godkänt ramlås som förhoppningsvis sätter skräck i klåfingriga cykeltjuvar och ser till att du får ha din älskade Frappe i fred.

Även taggad i

Egenskaper
Artikelnummer: 0068957
Varumärke:Frappé
Variant:-
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

-
Personalisering:-
Kön:-
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
-
Tillverkarens färg:-
Årsmodell:-
Hemsida tillverkare:-
Elcykel:-
Elsystem:-
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

-
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

-
Växelreglageserie:-
Modellserie:-
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:-
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

-
Framgaffel:-
Framgaffelmaterial:-
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

-
Hjul
Framnav:-
Baknav:-
Ekrar:-
Fälgar:-
Framdäck:-
Bakdäck:-
Däckdimension:-
Drivlina
Växelreglage:-
Kassett:-
Komponenter
Frambroms:-
Bakbroms:-
Styre:-
Sadelstolpe:-
Pedaler:-
Handtag/Styrlinda:-
Motor
Motor:-
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
-
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
-
Motorns ljudnivå:-
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
-
Sensorer:-
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
-
Batteri
Batteri:-
Batterityp:-
Batteriplacering:-
Avtagbart batteri:-
Batterikapacitet (Wh):-
Spänning:-
Batteri ingår?:-
Batteriladdare:-
Kan laddas på cykeln:-
Display
Display:-
Assistansnivåer:-
Gåassistans:-
Utrustning
Belysning:-
Skärmar:-
Stöd:-
Lås:-
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

TREKFEST
Trek Elcykel Dam Verve+ 3 Lowstep 800wh Juniper
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
TREKFEST
Trek Elcykel Dam Verve+ 3 Lowstep 800wh Satin Trek Black
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
TREKFEST
Trek Elcykel Dam Verve+ 4 Lowstep 800wh Deep Dark Blue
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
TREKFEST
Trek Elcykel Dam Allant+ 6 Lowstep 800wh Galactic Grey
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan