• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Herr  Trek Elcykel Allant+ 8S

Trek Elcykel Allant+ 8S

Trek Elcykel Allant+ 8S
Beskrivning

Galet kraftfull boost som gör det enkelt och roligt att välja cykeln framför bilen

Vill du ha en snabb, kraftfull och bekväm elcykel som är designad för både vardagspendling, shopping och rena nöjesturer? Vill du att den ska ha minimalt underhållsbehov och vara utrustad med alla tillbehören som förenklar din vardag? Den supersmidiga Trek Allant+ 8S är en pålitlig, bekväm och extremt potent elscykel som är som skapad för att kunna hantera en rad olika typer av transportbehov. På den här underhållande hojen är det superskoj och effektivt ta sig fram på gator, släta cykelbanor och ojämna grusvägarna. Den har slagkraftig 1x-drivlina med bred utväxling, en galet kraftfull elektrisk mittmotor och supereffektiva hydrauliska skivbromsar som funkar i alla väder. Den är byggd för att klara tung last och levereras redan från start med utrustningen som behövs för att du dagligen ska kunna uträtta massor av ärenden.

Nyckel till framgång!

  • Kraftfull eldriven hybridcykel som erbjuder smidig, problemfri och underhållande transport
  • Bekväm körställning som låter dig hinna njuta av omgivningen utan att bli den minsta ineffektiv
  • Hydroformad aluminiumram med invändig kabeldragning som ger skydd och ett eleganta utseende
  • Inställbar Blendr-kompatibel styrstam som ger dig möjlighet att enkelt ändra körställningen
  • Kraftfull motor från Bosch (Performance Speed, 85 Nm) som stöder hastigheter upp till hela 45 km/h
  • Batteri från Bosch (PowerPack) på 625 Wh som är avtagbart och centralt monterat i diagonalröret
  • Kompatibel med Range Boost, ett extra batteri som kan fördubbla elcykelns räckvidd 
  • Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design och är mycket användarvänligt
  • Smidig boost som är enkel att kontrollera och som dessutom levererar en helt naturlig körskänsla
  • Kiox-controllern med fullfärgsgrafik visar cykeldata, ansluter dig till Bluetooth® enheter och har inbyggt stöldskydd
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 10 växlar från kvalitetssäkra Shimano (Deore) med imponerande bred utväxling 
  • Robusta och styva 27,5-tumshjul med genomgående axel ger pålitlig och stabil manövreringsförmåga 
  • Lättrullande kvalitetsgummin från Bontrager (E6 Hard-Case Lite) med rejäl bredd (2,4 tum) och pålitligt grepp
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Magura som ser till att din cykeltur aldrig ska behöva hindras av lite dåligt väder
  • Cykeln är redo att tas i bruk direkt, med medföljande tillbehör som t.ex. skärmar och belysning som drivs av batteriet

Robust aluminiumram som sätter både komfort och funktion i fullt fokus

Stommen utgörs av en robust ram i hydroformat aluminium med elegant invändig kabeldragning, vilket både ger ett prydligare utseende och ökar skyddet mot både väta, slask och smuts. Ramen har en modern geometri som sätter smidig manöverförmåga, god uppsikt och smidig framkomlighet i fokus. Med andra ord har den en bekvämt upprätt åkställning som verkligen låter dig njuta av omgivningen när du smärtfritt trampar fram i din egen takt.

På ramen hittar du redan från start alla de tillbehören som förenklar din vardag. Eller vad sägs om heltäckande skärmar samt en kraftfull främre och bakre belysning som ser till att du syns även när mörkret faller. Lägg därtill ett stadigt stöd, en ställbar Blendr-kompatibel styrstam, ergonomiska handtag, en bekväm sadel samt gemensam nyckel som passar till både batteriet samt det medföljande U-låset och du har en given favorit!

En helt unik drivlina med en underbart dynamisk känsla i kraftöverföringen

Kraften kommer från en dynamisk kvalitetsmotor med central placering från tyska Bosch (Performance Speed) som presterar ett vridmoment på hela 85 Nm. Den atletiska elmotorn drivs av ett kraftfullt (625 Wh) med en väl skyddad placering på diagonalröret och det levererar högvis av miljövänlig urkraft, vilket ger dig imponerande mängder av extra krut i upp till hastigheter av maximalt 45 km/h. Du kan givetvis cykla mycket snabbare än så, men resten av jobbet får du då göra med hjälp av gravitationen eller med hederlig gammal muskelkraft.

Treks RIB-system (Removable Integrated Battery) har en attraktiv design och är mycket användarvänligt: batteriet skyddas helt av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg, och du får till och med plats med ett flaskställ. De har dessutom ett inbyggt handtag som smidigt och enkelt kan avlägsnas och återmonteras i ramen utan användning av verktyg. Och eftersom både batteriet och elmotorn är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga.

Du styr allt via en Kiox Display med flera olika driftslägen (Eco, Tour, Sport, eMTB, Turbo, Off) som ger dig full kontroll och visar nästan allt du behöver veta. Dess tydliga fullfärgsgrafik visar cykeldata, ansluter dig till dina Bluetooth® enheter och har ett inbyggt stöldskydd. Hela det imponerande drivsystemet ger dig massor av extra kraft när du som mest behöver det, och känns nästan som en konventionell hybridcykel när du inte behöver det. Du märker knappt något kännbart motstånd när systemet är avstängt eller om du skulle komma upp i hastigheter över den maximala assistansnivån (45 km/h).

Det potenta elsystemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Det beror till stor del på de tre högklassiga kraftsensorerna och i praktiken innebär det att när du trampar lugnt och varsamt så får du en mjuka och lugn assistans. Men trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans. Hela paketet har imponerande låg ljudnivå och levererar en underbar känsla i själva kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och med imponerande hög effektivitet.

Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha för stunden. Den kraftfulla elmotorn jobbar tillsammans med en extremt pålitlig drivlina med 10 utanpåliggande växlar från Shimano (Deore) med smidig funktion och ett imponerande brett växelomfång. Växlarna hanteras dessutom via ett lättmanövrerat reglage som ger dig möjligheten att skifta mellan växlarna utan att det känns det minsta ansträngt. 

Robusta hjulset med skön känsla samt hejdare med effektiv bromsförmåga

Det robusta hjulsetet består styva 27,5-tumshjul med aluminiumfälgar som försetts med greppvänliga gummin från Bontrager (E6 Hard-Case Lite) med reflexkant som utan minsta problem hanterar allt från slät asfalt och kullersten till betydligt ojämnare underlag. Dessa 2,4 tum breda kvalitetsdäck ger en perfekt kombinationen av komfort, stabilitet och lågt rullmotstånd vilket i praktiken innebär ökad trygghet och skönare cykling på de underlag du normalt sett hittar i staden och alla dess närområden. Inbromsningen handläggs av kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Magura som ser till att du alltid har effektiva bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt underlag för dagen.

Ljus framtid utan trista bilköer, illaluktande busskurer och fullproppad T-bana

Snabba Allant+ 8S är konstruerad för elcyklister som värdesätter hastighet prestanda, stil och kapacitet. Den här cykeln är det idealiska valet för pendlare som uppskattar det kraftfulla och tillförlitliga elassistanssystemet från Bosch och en attraktiv design, och som är trötta på att slösa bort sin tid i rusningstrafiken och betala för parkeringsplatser.

Det här är en högklassig hybridcykel som väcker habegär och som ser till att du kan planera för en framtid utan långsamma bilköer, trånga tunnelbanevagnar och illaluktande busskurer. En Allant+ 8S ger dig alla förutsättningar för att kunna förändra invanda gamla resemönster och låta miljöboven stå kvar nere i garaget, dessutom alla dagar i veckan. Varken last eller branta uppförsbackar utgör något större problem för det är bara att växla ner, vrida upp assistansnivån och bibehålla tempot så når du smärtfritt även de brantaste backarnas krön.

Det här är verkligen det optimalt transportmedlet för dig som vill ha lite extra hjälp i uppförsbackarna (perfekt när flåset börjar tryta, men viljan finns kvar) eller för dig som effektiv och snabbt vill kunna ta dig till jobbet utan att du ens behöver packa ner ett ombyte i väskan. Ett miljövänligt, lätthanterligt, underhållande och imponerande bekvämt transportmedel som tack vare modern teknik förflyttar dig dit du vill på ett effektivt sätt. 

Även taggad i

  • 2023
  • 27.5"
Egenskaper
Artikelnummer: 0053157
Varumärke:TREK
Variant:Matte Gunmetal
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

27.5"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Trek Allant+
Kön:unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:-
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):22.85
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/30255
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Modellserie:Trek Allant+
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:-
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:-
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Hjul
Framnav:-
Baknav:-
Ekrar:-
Fälgar:-
Framdäck:-
Drivlina
Växelreglage:-
Bakväxel:-
Vevparti:-
Kedja:-
Kassett:-
Komponenter
Frambroms:-
Bromsskiva fram:-
Bakbroms:-
Bromsskiva bak:-
Styrlager:-
Styre:-
Styrstam:-
Pedaler:-
Handtag/Styrlinda:-
Motor
Motor:-
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:-
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):625
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:yes
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Kiox med stöldskydd
Assistansnivåer:Eco, Off, Sport, Tour, Turbo
Gåassistans:Ja
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Trek Allant+

Trek Elcykel Dam Allant+ 5 Stagger 545wh Trek Black
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Elcykel Allant+ 6 725wh Mulsanne Blue
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar

Liknande Produkter

Merida Espresso 400S Eq
I lager
BRA PRIS
Merida Espresso Cc 400 Se Eq
I lager
Merida Espresso 300Se Eq (418 Wh)
I lager. Leveranstid: 7–12 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan