• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel standard  Elcykel Unisex  Merida Elcykel Unisex Ebig.Tour 400 EQ Grey/Black

Merida Elcykel Unisex Ebig.Tour 400 EQ Grey/Black

Merida Elcykel Unisex Ebig.Tour 400 EQ Grey/Black
Beskrivning

Kraftfull och robust elcykel med en väl avvägd balans mellan nytta och nöje

Mångsidiga Merida eBIG.TOUR 400 EQ är en robust och smidig elcykel som passar lika för din daglig pendling som för cykling i betydligt stökigare terräng. Den levererar en väl avvägd balans mellan nytta och nöje samt är försedd med ett av marknadens bästa elsystem som levereras nästan gränslös kraft och ger dig en imponerade räckvidd. I grunden är det här en fantastiskt bekväm trekkingcykel, men den har hämtat många av sida allsidiga egenskaper direkt från de lite robustare från MTB-cyklarna. Trots en sportiga design fungerar den utmärkt som ett praktiskt transportmedel i din vardag, och den ger dig dessutom alla möjligheter att kunna montera praktisk extrautrustning, som t ex stora väskor eller varför inte en barnstol. Vill du kunna njuta av fjällen, skogen, stan och en hel del annat annat utan att behöva byta cykel? Vill du kunna få med dig alla dina saker? Vill du kunna cykla även på kvällen? Inga problem. Hojen kommer utrustad med både lampor, pakethållare, skärmar och cykelstöd som standard.

Nyckeln till framgång!

  • Trippelreducerad aluminiumram (Prolite 66) med moderna linjer och en komfortabel körställning
  • Shimano´s kraftfulla elmotor (STePS EP6) med 85Nm och övertygande dynamik
  • Elegant integrerat och kraftfullt batteri (630Wh) som ger generös räckvidd
  • Slagkraftig 10-växlad drivlina från kvalitetssäkra Shimano (CUES U6000)
  • Dämpad framgaffel från SR Suntour (XCM34-Boost LOR DS) med 100 mm slaglängd
  • Robusta 29-tummare med 55 mm breda kvalitetsdäck från Kenda (Booster)
  • Kraftfulla hydriuliska skivbromsar med pålitlig funktion i alla väder och året runt
  • Utrustad med både reglerbar styrstam, skärmar, pakethållare, kedjeskydd, lås, stöd samt belysning 

Skulpturalt aluminiumchassi med en välbalanserad geometri 

Modellen är skapad kring en högkvalitativ aluminiumram (eBIG.TOUR LITE IV) med rena linjer och ett elegant integrerat batteri, praktisk intern kabeldragning och en välbalanserad geometri som både är sportigt effektiv och samtidigt ger dig full uppsikt på allt som händer runt omkring dig i trafiken. Ramen är inte bara vacker utan har en riktigt robust konstruktion med en styvhet som skapar trygg stabilitet, men den besitter tillräckligt med flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur även när underlaget blir lite sämre. 

Klassledande elmotor med dynamisk känsla och pålitlig 1x-drivlina

Hjärtat utgörs av ett kraftfullt och fullt integrerat elsystem som består av en brutalt effektiv centermotor med låg ljudnivå samt övertygande kraftöverföring. Den potenta motorn har hela 85 nm och drivs av ett elegant integrerat batteri som ger dig klassledande räckvidd och dynamiks upplevelse som inte liknar något annat. Batteriet driver inte bara den smidiga elmotorn utan även den snyggt integrerade belysningen som säkerställer att du syns även efter mörkrets inbrott.

En tydlig display visar inte bara vilken av de olika assistanslägena du använder, utan även bland annat hastighet, räckvidd och batteriets resterande kapacitet. Utöver den klassledande elmotorn så får du en slagkraftig 1x-drivlina med 10 växlar från Shimano (CUES U6000) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling och supersmidig funktion. 

Dämpad framgaffel och ett robust hjulset med greppvänliga gummin

Tack vare kombinationen av en dämpad framgaffel med 100 mm slaglängd samt däck med 55 mm bredd så har du alltid tillgång till hög komfort. Modellen rullar på ett par stabila 29-tummare som fått klätts med ett par greppvänliga gummin, vilket i praktiken som ser till att du problemfritt kan fram över både stock och sten med full tillförsikt. Eftersom den trivs i höga hastigheter har den utrustats med hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt.

Även taggad i

  • 2024
  • 29"
Egenskaper
Artikelnummer: 0113991-0381
Varumärke:MERIDA
Variant:Grå/Svart
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0113991
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Pendling, Trekking
Produktserie:Merida eBIG.TOUR
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Cool Grey/Black
Årsmodell:2024
Hemsida tillverkare:www.merida-bikes.com/sv-se/bike/4047-5592/ebigtour-400-eq
Elcykel:Ja
Elsystem:Shimano
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
Växelreglageserie:Shimano Cues
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Cues
Modellserie:Merida eBIG.TOUR
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:eBIG.TOUR LITE IV
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Suntour XCM34-Boost LOR DS
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Shimano TC500-B, 110x15 mm, 32H, Centerlock
Baknav:Shimano TC500-HM-B, 148x12 mm, 36H, Centerlock
Ekrar:32F/36R
Fälgar:MERIDA COMP CC II, 25 IWR,aluminium
Framdäck:KENDA Booster, 29x2.2"
Bakdäck:KENDA Booster, 29x2.2"
Däckdimension:55-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano CUES U6000
Framväxel:No
Bakväxel:Shimano CUES U6000
Vevlager:included
Vevparti:Shimano CRE70-B, 34T
Kedja:Shimano LG500
Kassett:Shimano LG300, 11-48T, 10-speed
Komponenter
Frambroms:Suntour XCM34-Boost LOR DS, 100 mm travel
Bromsskiva fram:Shimano RT30, 180 mm
Bakbroms:Shimano MT-200
Bromsskiva bak:Shimano RTEM300, 180 mm
Styrlager:MERIDA-8155 (for the steerer 1-1/8"~1.5")
Styre:MERIDA EXPERT CC,aluminium, 720 mm width, 10 mm rise
Styrstam:MERIDA EXPERT CT, aluminium, 31.8 mm, adjustable
Sadelstolpe:MERIDA EXPERT CC,aluminium, 34.9 mm, 0 mm setback
Pedaler:VP VPE-537
Sadel:MERIDA EXPERT TK, V-mount
Handtag/Styrlinda:MERIDA EXPERT TK
Motor
Motor:Shimano EP600
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
136 km
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

277 km
Batteri
Batteri:Shimano EN806
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:8 h
Batterikapacitet (Wh):630
Batterikapacitet (Ah):17.5
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Shimano EC-E6002 2A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Shimano SC-EN500
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Vänster
Laddport:No
Assistansnivåer:Boost, Eco, Trail
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Front: LEZYNE E-BIKE HECTO STVZO E65 / Rear: Spanninga Commuter GLOW XE
Skärmar:Yes
Stöd:Yes
Pakethållare:Yes
Lås:Abus 4650SL LH-3 lock
SSF-Godkänt lås: 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Merida eBIG.TOUR

Liknande Produkter

 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan