• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cykelkläder & Utrustning  Cykelhjälm  Cykelhjälm barn  Abus Cykelhjälm Anuky 2.0 Black Tag

Abus Cykelhjälm Anuky 2.0 Black Tag

Abus Cykelhjälm Anuky 2.0 Black Tag
Beskrivning

Abus Anuky Black Tag är en högkvalitativ cykelhjälm som är speciellt designad för att skydda barnets huvud under cykelturer. Hjälmen är tillverkad av starka och hållbara material för att ge optimal säkerhet och komfort.

Den har en justerbar passform för att kunna anpassas efter barnets huvudstorlek och växer med barnet för att kunna användas under en längre tid. Hjälmen är också utrustad med en praktisk justerbar rem under hakan för att säkerställa att den sitter på plats ordentligt.

Abus Anuky Black Tag har en modern och stilren design som barnen kommer att älska. Den är också utrustad med en integrerad LED-bakljus för extra synlighet och säkerhet i trafiken.

Fördelar:
- Högkvalitativt skydd för barnets huvud
- Justerbar passform för optimal komfort
- Integrerad LED-bakljus för extra synlighet

Med Abus Anuky Black Tag kan du vara trygg och säker på att ditt barn är väl skyddat under cykelturer.

Även taggad i

Egenskaper
Artikelnummer: 0088157-K421
Varumärke:ABUS
Variant:Black Tag
Knytnummer:0088157
Specifikation
Produktserie:Abus Anuky 2.0
Modellserie:Abus Anuky
Kön:Barn/Junior
Vikt (enligt tillverkaren):200/220 g
Hjälm
Hakskydd (fullface):Nej
Grönt spänne: 

Grönt spänne

En cykelhjälm är en cykelhjälm och ingen lekhjälm, därför måste barnet ta av sig hjälmen så fort hen lämnar sin cykel, detta är inte alltid lätt att komma ihåg för ett litet barn vilket tyvärr lett till tragiska olyckor.

Ett grönt spänne (till skillnad från ett vanligt spänne) öppnas om barnet fastnar i en klätterställning eller liknande, och är till för att förhindra kvävningsolyckor.

NTF rekommenderar att alla barn upp till 7 år använder en småbarnshjälm med grönt spänne. Enligt NTF ger den hjälm med grönt spänne samma skydd som en vanlig cykelhjälm.

Flera hjälmtillverkare hävdar dock att vanligt spänne är säkrare än grönt spänne när det används för cykling.

Vi kan tyvärr inte rekommendera dig hur du skall välja då det inte finns något givet val och då vi pratar om det värdefullaste vi har, så detta beslut måste du ta själv. Det vi kan säga är att barn ALLTID skall ha cykelhjälm när de cyklar, och det gäller även DIG.

Nej
Skärm:Nej
Rotationsskydd: 

Rotationsskydd

MIPS är en svensk uppfinning som tar cykelhjälmar och dess säkerhet till en ny nivå. MIPS tillåter att hjälmen kan rotera i förhållande till huvudet vilket ger hjälmar utrustade med Mips bättre skydd mot rotationsvåld och minskar på så sätt risken för hjärnskador vid de tillfällen hjälmen tar emot stöten annat än vinkelrätt mot backen eller föremålet den träffar.

SPIN (Shearing Pad INside) POC`s patentsökta silikonbaserade hjälm indrednings-system är uppbyggt med innovativ design och material för att komplettera POC´s helhetssyn på hjälmkonstruktion, för att uppnå högsta nivå av komfort, passform och prestanda.

WaveCel är ett revolutionerande rotationsskydd i form av en komprimerbar cellstruktur, skapad för att minimera hjärnskador. Det skyddar huvudet genom att absorbera kraften i en trestegsförändring. Först böjs cellnätet för att minska de första slagkrafterna, därefter deformeras strukturen likt en stötdämpare. Slutligen glider hela cellnätet för att leda bort energin från ditt huvud.

WaveCel avvärjer hjärnskakningar nästan 99 fall av 100. Risken för en hjärnskakning vid krasch är 48 gånger större om du använder en vanlig frigolithjälm jämfört med en WaveCel hjälm.

Fluid Inside - är givetvis baserat på vetenskaplig forskning och syftar till att dramatiskt öka hjälmens förmåga att skydda hjärnan genom att efterlikna ryggmärgens naturliga uppbyggnad med inkapslad vätska.

På insidan av hjälmen har man grupperat ett antal strategiskt placerade "poddar" som konstruktionsmässigt består av en icke komprimerbar olja med låg viskositet som placerats i ett förslutet skumfyllt utrymme. Ett sätt att enkelt försöka beskriva konstruktionen vore att jämföra den med en imititaion av kroppens ryggmärg med dess inkapslad vätska, och den dämpar effektivt både linjära och roterande stötkrafter.

Enligt Neurotrauma Impact Science Lab (NISL) i Kanada, en av världs ledande forskningsanläggningar när det handlar om sportrelaterade huvudskador, så levererar Fox Fluid Inside teknolgi "det mest pålitliga och responsiva systemet för konsekvenshantering som vi någonsin testat". 

Jämfört med konvetionella cykelhjälmar så är minskningen inget mindre än dramatisk, vi pratar om nästan 20 % när det gäller linjära krafter och nästan hela 40% när det handlar rotationskrafter... vi skulle nog vilja kalla det för både revolutionerande och riktigt imponerande.

Flex är förstklassig trelagerskydd utformad för att hantera energi från tre potentiella påverkningsscenarier: låg, mellan och hög hastighet. Segmenterad konstruktion som automatiskt överensstämmer med förarens huvud för bättre passform och mer förutsägbar energihantering. En "glidzon" i slaglinan möjliggör en subtil rörelse mellan de inre skikten och arbetar för att minska rotationsenergiöverföringen från kollisioner.

Nej
Passar huvudomkrets: 

Passar huvudomkrets

Mät ditt huvuds omkrets mitt på pannan och över bakhuvudet där det sticker ut som mest. Har du inget måttband kan du t.ex. använda ett snöre som du sedan mäter med en linjal eller liknande. Avrunda resultatet uppåt till närmaste centimeter.
-
NTA-Certifierad: 

NTA-Certifierad

NTA 8776-standard är en certifiering för extra säkra hjälmar framtagna för elcyklar.

Nej
Elcykelspecifik: 

Elcykelspecifik

På senare tid har hjälmtillverkarna tagit fram extra säkra hjälmar för att användas med elcyklar. Förutom högre säkerhet så har vissa modeller exempelvis en inbyggd baklampa eller ett visir. Hjälmar som tillverkarna klassar som E-Bike Specific, eller Elcykelspecifik hjälm på svenska finns för både E-MTB och vanliga city-elcyklar.

Nej
Däck & Slang
Vikbart: 

Vikbart

Ett vikbart kanttrådsdäck har kevlartråd (eller motsvarande) i stället för ståltråd i däckkanterna. Den stora vinsten med detta är lägre vikt (mellan 50-90 g beroende på däckdimension).

-
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan