• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Barncykel  Woom Up 5 Elcykel

Woom Up 5 Elcykel

Woom Up 5 Elcykel
Beskrivning

Välkommen in i en fartfylld värld av smidig elcykling!

Den superlätta och sportiga Woom UP 5 är en högkvalitativ e-mountainbike med potent motorstöd och barnvänliga komponenter för cyklister från 7 år – för naturlig körkänsla, maximal körglädje och en smidig upplevelse. En temperamentsfull juniorhoj med högklassig specifikation som ser till att barnet kan glänsa på allt från släta cykelbanor till stökig skogsterräng. En kraftfull men lätt modell som skapar ökat självförtroende och som aldrig backar för en utmaning, helt perfekt för dig som vill se till att ditt barn får uppleva sann körglädje. Den här potenta hojen och är yngre cyklisters självklara favorit, men sätter samtidigt fullt fokus på både på både hållbarhet och säkerhet, vilket gör att även föräldrarna älskar den. Oavsett om det handlar om cykling i berg eller skog – Woom UP gör vägen till målet!

Nyckeln till framgång!

  • Ultralätt stomme med ram i hydroformat Aluminium (6061 T6)
  • Låsbar framgaffel med 80 mm slaglängd, justerbar kompression och reglerbar returdämpning
  • Slagkraftig 11-växlad drivlina från SRAM (NX) med sportig karaktär och imponerande bred utväxling
  • Potent drivsystem från Fazua som ger en helt naturlig körkänsla utan trampmotstånd
  • Den superkompakta och lätta elmotor- och batterienheten är snyggt integrerad i det nedre ramröret
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ger klanderfri bromsförmåga oavsett terräng och förhållanden
  • Lätta vevarmar i smidd Aluminium med låg q-faktor vilket begränsar bredden mellan barnets fötter
  • Styrstam med vändbar konstruktion som ser till att du kan anpassa höjden på styret
  • Ergonomiska bromshandtag med en räckvidd som passar även mindre händer
  • Greppsäkra kvalitetsgummin från Schwalbe (Rocket Ron - 24") med högklassig prestanda
  • Ergonomiskt utformad sadel som är anpassad barnens mindre bäcken 
  • En totalvikt på låga 16 kilo är helt perfekt när tröttheten slutligen smyger sig på 
  • Passar barn från 7 till 11 år (130--150 cm)

Funktionerna som får Woom UP 5 att sticka ut från mängden!

Det smidiga drivsystemet från Fazua ger en helt naturlig körkänsla utan trampmotstånd – vid alla tre motorstödsnivåer. Den superkompakta motor- och batterienheten är snudd på osynligt integrerad i det nedre ramröret och kan vid behov tas bort i en handvändning. Den exakta och lättgående växeln möjliggör från SRAM (NX) ger smidiga växlingar. Bakväxeln har elva växlar med bred transmission och den lättanvända Trigger-växelspaken gör det möjligt att byta växel på ett säkert och exakt sätt med hjälp av tummen.

Den ultralätta aluminiumramen med hydroformade rör kännetecknas av en sportig konstruktion med lång hjulbas och styre med plan vinkel. Den djupa böjen på det övre röret gör det lätt för barnet att snabbt stiga av cykeln.

Den förstklassiga gaffeln, som kan anpassas efter barnets vikt, ger komfort och kontroll även i den mest oländiga terrängen. Den justerbara tryck- och returdämpningen möjliggör exakt anpassning efter aktuell terräng och med hjälp av lockout-funktionen kan gaffeln vid behov spärras – för maximal körglädje, oavsett om det är på skogsstigen eller på väg hem från skolan!

Skivbromsarna med hög doserbarhet i kombination med den barnanpassade reglage för små händer höjer säkerheten och kontrollen även i knepig terräng och på blöta underlag.

Den specialutvecklade styrstammen av Aluminium garanterar hög stabilitet med minimal vikt. Tack vare den vändbara konstruktionen kan den även monteras åt andra hållet för att anpassa höjden på styret.

Sadeln är en av de viktigaste kontaktpunkterna mellan barnet och cykeln. Den är direkt avgörande för hur cykeln känns och är därför den anpassad efter bäckenanatomin hos barn i denna ålder och optimerad för en lätt sträckt sittställning. 

Även taggad i

  • 2024
  • 24"
Egenskaper
EAN-kod: 7071681205308
Artikelnummer: 0086400023324
Varumärke:WOOM
Variant:Blå
Tillverkarens artikelnummer:120530
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

24"
Personalisering:Mountainbiking
Kön:Barn/Junior
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Electric Blue
Årsmodell:2024
Vikt (enligt tillverkaren):15.8 kg
Hemsida tillverkare:woom.com/sv_SE/cyklar/up-5/?variant=electric-blue
Elcykel:Ja
Elsystem:Fazua
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
130-150
Passar Längd (cm):130-135, 135-140, 140-145, 145-150
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
Växelreglageserie:SRAM NX
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM NX
Ramset
Ramstorlek:One-Size
Ram:Lättvikts Högkvalitets 6061 T6 aluminium
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Hydraulisk gaffel med luftfjädring och 80mm vandring och lock-out, justerbar compression och rebound
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

80 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Hjul:Genomgående axlar för maximal vridningsstyvhet (100x15mm fram, 135x 12mm bak)
Framnav:Aluminiumsnav med förseglade industrilager
Baknav:Aluminiumsnav med förseglade industrilager
Ekrar:20 G14 eker, dubbelkryssat
Fälgar:Superlätta Woom OFF DISCO TEC dubell aluminiumsfälgar
Framdäck:24 x 2.35" Schwalbe Rocket Ron med ADDIX SPEED gummiblanding
Bakdäck:24 x 2.35" Schwalbe Rocket Ron med ADDIX SPEED gummiblanding
Däckdimension:60-507
Drivlina
Växelreglage:SRAM NX
Bakväxel:SRAM NX
Vevlager:Cr-Mo axel och förseglade industrilager,Narrow-wide direct-mount Krankdrev 28T
Vevparti:Lätta krankarmar (130mm) i smidd aluminium och smal Q-faktor
Kassett:Kassett med 11-42T utväxling bak
Komponenter
Frambroms:Hydrauliska skivbromsar från Promax
Bromsskiva fram:160 mm
Bakbroms:Hydrauliska skivbromsar från Promax
Bromsskiva bak:140 mm
Styrlager:Integrerat 1 1/8" – 1" styrlager
Styre:Ergonomiskt styre i aluminium 680 mm bredd, 20 mm rise
Styrstam:Smidd aluminium +/-15° flip-flop design for att justera höjd på styret, 50mm
Sadelstolpe:Anodiserad sadelstolpe i aluminium 27.2 x 300 mm
Pedaler:Platta pedaler med förstärkt nylon
Sadel:Ergonomisk utformat for att passa barns bäckenet
Handtag/Styrlinda:silikon grepp för barnvänlig utformning med smal diameter
Motor
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):250
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Centrum
Utrustning
Övrigt:4 mm insexnyckel för stem och sadelstolpsklämma, 8 mm insexnyckel för framhjul och pedaler
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Orbea Barncykel Mx 24 Xc Mango Gloss/Black Matt
I lager. Leveranstid: 12–17 dagar
Orbea Barncykel Mx 24 Xc Moondust Blue/Red Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Barncykel Mx 24 Xc Halo Silver/Spicy Lime Matt
I lager. Leveranstid: 12–17 dagar
SE PRISET
Merida Matts J 24+
I lager
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan