• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Barncykel  Superior Barncykel Team Elite 27_23 Gloss Dark Red

Superior Barncykel Team Elite 27_23 Gloss Dark Red

Superior Barncykel Team Elite 27_23 Gloss Dark Red
Beskrivning

Temperamentsfull MTB för kräsna juniorer som aldrig backar för en utmaning

Den temperamentsfulla storsäljaren Superior Team 27 Elite är perfekt för ambitiösa juniorer som vill kunna utvecklas och som vägrar att låta materialet sätta gränserna. En vass hardtail med pålitlig specifikation som ser till att du kan glänsa på allt från stökig skogsterräng till de utmanande dubbelhoppen i parken. En vass MTB med fullt tävlingsklar aluminiumram, greppsäkra 27.5-tummare, driftsäkra skivbromsar och en dämpad luftgaffel som boostar framkomligheten, perfekt hoj för yngre förmågor som älskar höga farter och som aldrig backar för nya utmaningar. En kvick och imponerande lättkörd skogsmaskin som levererar pålitlig prestanda, imponerande driftsäkerhet och som dessutom kan utrustas med olika typer av tillbehör om så skulle önskas.

Nyckeln till framgång!

  • Aluminiumram (Alu X6 Ultralite) med samma låga vikt som på Superiors vassa racehojar för vuxna
  • Luftgaffel från RST (Ariel) med 100 mm slaglängd och remote lockout
  • Potent 1x-drivlina med 10 slagkraftiga växlar från kvalitetssäkra Shimano (Deore) med bred utväxling
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) med problemfri funktion oavsett förhållanden
  • Högklassigt hjulset med gummin från Schwalbe (Racing Ray/Racing Ralph) med 2.25" i bredd
  • Komponeneter från ONE1 som är fullt anpassade för hårda tag i stökig terräng

Tävlingsklar aluminiumram och en fin dämpad luftgaffel

Stommen utgörs av en fullt tävlingsklar aluminiumram med massor av racekänsla som har samma höga kvalitet (Alu X6 Ultralite) och låga vikt som på Superiors hojar för vuxna. Materialet är hela 35% starkare och samtidigt 10% lättare än traditionell 6061 Aluminium. Dämpningen hanteras av en luftgaffel från RST (Ariel) med remote lockout (kan regleras via reglage på styret) och en slaglängd på 100 mm. En kombination som skapar alla förutsättningar för finare pallplatser och ser till att du kan köra precis lika fort på släta underlag som på lite stökigare sträckningar. 

Slagkraftig 1x-drivlina med 10 växlar och en imponerande bred utväxling

Svindlande farter uppnås med hjälp av en slagkraftig 10-växlad drivlina från Shimano (Deore), och som grädde på moset så kompletteras allt av ett lätthanterligt reglage ur samma pålitliga serie. När klättringarna blir lite tuffare kommer räddningen att vara cykelns låga vikt vilket tillsammans med en modern utväxling (32Tx11-46T) ser till att cykeln lever upp till de högt ställda förväntningarna, även i riktigt tuffa uppförsbackar.

Kraftfulla hydrauliska skivbromsar för maximal bromsprestanda

När det gå undan i spåren så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är Superior Team 27 Elite utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) med lättmanövrerade reglage, vilket ser till att du som förälder kan vara helt säker på att maximal bromsförmåga alltid finns på plats, oavsett underlag, väderförhållande eller årstid.

Robust hjulset med solid kursstabilitet och rätt fäste i kurvorna 

Kombinationen av en kvalitativ aluminiumram, pålitliga växelkomponenter, dämpad luftgaffel med lockout, robusta 27.5-tummare med snabba kvalitetsgummin från Schwalbe (Racing Ray/Racing Ralph) och hydrauliska skivbromsar ger hög säkerhet, grym kontroll, rätt grepp och riktigt fin respons. En riktigt vass modell med en modern konstruktion som passar ambitiösa juniorer som älskar när det går riktigt fort i spåren... vi är helt säkra på att du kommer få jobba ordentligt för att hitta en vassare hoj på den här prisnivån!

Även taggad i

  • 2023
  • 27.5"
Egenskaper
Artikelnummer: 0106955-O433
Varumärke:SUPERIOR
Variant:GLOSS DARK RED
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0106955
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

27.5"
Personalisering:Mountainbiking
Kön:Barn/Junior
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:GLOSS DARK RED
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:superiorbikes.com/se-en
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alu X6 Ultralite,Race Geometry, Conical Head Tube, BB92, SR dropout, Inner cable routing
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:"RST Aerial, 1-1/8"", 100mm travel"
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

100 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:ONE Sport/ 28H/ Disc/ M9x100mm/ QR Type
Baknav:ONE Sport/ 28H/ CL/ M10x135/ QR Type
Ekrar:SAPIM Laser/Race/ Stainless Black
Fälgar:STARS J20S/ Disc/ 28H
Framdäck:"Schwalbe Racing Ray Performance/ TwinSkin/ TL-Ready/ 27.5x2.25""/ ADDIX"
Bakdäck:"Schwalbe Racing Ralph Performance/ TwinSkin/ TL-Ready/ 27.5x2.25""/ ADDIX"
Däckdimension:57-584
Drivlina
Växelreglage:SHIMANO DEORE SL-M4100-R/ RAPIDFIRE Plus/ 10-speed
Bakväxel:SHIMANO DEORE RD-M5120, Shadow Plus Design
Vevlager:Thun Ibex/ BSA
Vevparti:-
Kedja:KMC X10
Kassett:SHIMANO DEORE CS-M4100/ 10-speed/ 11-46T
Komponenter
Frambroms:SHIMANO MT200- hydraulic disc brake
Bromsskiva fram:SHIMANO SM-RT10- 160mm
Bakbroms:SHIMANO MT200- hydraulic disc brake
Bromsskiva bak:SHIMANO SM-RT10- 160mm
Styrlager:"ONE CHS0926 FIT8/ 1-1/8""/ IS41/28.6 - IS41/30"
Styre:ONE Alloy Integrated Cockpit/ 660mm
Sadelstolpe:ONE Race/ Alloy/ 27.2mm
Sadel:Selle Royal Mini Vivo
Handtag/Styrlinda:ONE Sport/ Lock-On
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan