• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Superior El MTB Exc

Superior El MTB Exc

Superior El MTB Exc
Beskrivning

Spänstig eMTB med smidig funktion och en imponerande hög kapacitet

Letar du efter en elassisterad MTB med äventyrliga gener där helheten ger dig den där sköna känslan av smidig funktion och hög kapacitet ska du kika lite extra på den populära Superior eXC 7039 B. En lätthanterlig terrängcykel som är utrustad med en högkvalitativ drivlina som alltid levererar högvis med kraft och genuin körglädje, helt oavsett hur många watt du har kvar i påkarna. Den perfekta hojen för dig som vill ha en smidig följeslagare med riktigt skönt tryck i pedalerna som tar sig fram på nästan alla typer av underlag och samtidigt ger dig den där underbara känslan av att nästan vara oövervinnerlig.

Nyckeln till framgång!

  • Ram i kvalitativ aluminium (Alu 6061 T6) med elegant integrerad drivlina och kablage
  • Dämpad framgaffel från RST (Blaze) med 100 mm slaglängd och lockout
  • Kraftfull elmotor från Bosch (Performance Line Cruise) med beprövad funktion och 65Nm i vridmoment
  • Elegant integrerat batteri (625Wh) som levererar en räckvidd på upp till 150 km
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 11-växlar och pålitlig funktion från Shimano (Deore)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) som matchar fartresurserna
  • Rullar på robusta 29-tummare med greppvilliga däck från Schwalbe (Hurricane Performance)
  • Block Lock headset som effektivt hindrar ramen från skador
  • Kan utrustas med både skärmar, pakethållare och stöd om så skulle önskas

Skulpturalt aluminiumchassi med imponerande kapacitet

Stommen utgörs av en dubbelreducerad aluminiumram (6061 T6) med en sportig geometri som levererar vass effektivitet men samtidigt ser till att du har god uppsikt över vad som händer runt omkring dig. Ramen är givetvis specialdesignad för just eldrift och har elegant integration för batteriet samt praktisk intern kabeldragning för vajrarna, vilket är mer än praktiskt i vårt lite tuffare skandinaviska klimat. Allt handlar givetvis om att hitta jämnvikt, men för att effektivt få ner all kraft till underlaget så använder man sig av en konstruktion som minimerar oönskad flexibilitet. För att samtidigt säkerställa en hög komfort så är vissa delar av ramrören något tunnare i godset, vilket skapar avsedd flexibilitet på positioner som fokuserar på dämpning. Ramen är även förberedd för att kunna utrustas med både skärmar, pakethållare och stöd och andra typer av tillbehör som är nödvändiga för att dina upplevelser i sadeln förblir roliga och praktiskt användarvänliga.

Kraftfull eldrift med härligt vridmoment och en underbart välbalanserad känsla

Själva hjärtat utgörs av ett av marknadens bästa drivsystem, Bosch (Performance Line Cruise), som kombinerar en högkvalitativ motor med ett kraftfullt och elegant integrerat batteri med 625 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en räckvidd på upp till hela 150 km med massor av extra krut i både ben och lungor. Den kraftfulla elmotorn levererar ett vridmoment på hela 65Nm och den samarbetar med 11 pålitliga växlar från Shimano (Deore) och allt sker effektivt, tyst och med drivning direkt på vevaxeln (det självklara alternativet om du frågar oss). Och tack vare att hela drivpaketet är placerat i ramens nedre del uppnås dessutom en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga även i tuff terräng. Lägg därtill 5 olika driftslägen (Off, Eco, Tour, eMTB och Turbo) och en tydlig display som ger dig full kontroll och visar i princip allt du behöver veta. 

Responsiv framgaffel som effektivt sväljer underlagets alla ojämnheter

Dämpningen hanteras av en framgaffel från RST (Blaze) med en slaglängd på 100 mm och den sväljer effektivt underlagets ojämnheter och ser till att du alltid kan köra med full kontroll i stökig terräng. Denna pålitliga framgaffel är dessutom praktiskt låsbar, vilket ökar användningsområdet och ser till att du kan köra fort på allt från slät asfalt till mer utmanande skogsterräng. 

Hydrauliska skivbromsar och robusta 29-tummare med ljuvlig rull

Allt rullar på ett par slitstarka 29-tummare med 2,25" breda däck från Schwalbe (Hurricane Performance) som levererar ljuvlig rull och rätt fäste i kurvorna, vilket är perfekt för dig som prioriterar fart, grepp och kursstabilitet. Eftersom den gillar när det går undan har den effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) vilket ger kraftfull och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0069033
Varumärke:SUPERIOR
Variant:Gloss Grey/Orange
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Superior EXC 7039 B
Modellserie:Superior eXC serie
Kön:Unisex, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:GLOSS GREY/ORANGE
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:superiorbikes.com/se
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Modellserie:Superior eXC serie
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alu 6061 T6, Sport eMTB Geometry, Smooth Welding, Bosch system Powertube 625Wh battery ready, Inner Cable Routing
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:RST Blaze, 1-1/8", 100mm travel
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

100 mm
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:SHIMANO HB-TX505, 32H, CENTER LOCK, QR Type
Baknav:SHIMANO FH-TX505-8, 32H, CENTER LOCK, M10x135mm, QR Type
Ekrar:Sapim Galvanized Black
Fälgar:Stars J30D, 32H
Framdäck:Schwalbe Hurricane Performance, 29x2.25", ADDIX
Bakdäck:Schwalbe Hurricane Performance, 29x2.25", ADDIX
Däckdimension:57-622
Drivlina
Växelreglage:SHIMANO DEORE SL-M5100-R RapidFire Plus, 11-speed
Bakväxel:SHIMANO DEORE RD-M4120 Shadow
Kassett:SHIMANO CS-M5100-11, 11-42T
Komponenter
Frambroms:SHIMANO BL-MT200/BR-MT200, hydraulic disc brake
Bakbroms:SHIMANO BL-MT200/BR-MT200, hydraulic disc brake
Styrlager:ACROS AZX-254, ZS44/28.6
EC49/30, BlockLock 150°
Styre:ONE1 Alloy, MTB AL-325BT, 6° upsweep, 9° backsweep, 25mm rise, 720mm, 31.8mm
Styrstam:ONE1 Sport MAS-D61248 Alloy, 31.8mm, -8°
Sadelstolpe:ONE1 Sport Alloy, SP C207, 30.9mm
Pedaler:Marwi SP-610
Handtag/Styrlinda:Velo VLG-1777D2
Motor
Motor:Bosch Performance Line Cruise
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
65 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:BOSCH PowerTube 36V, 625Wh, integrated
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Batterikapacitet (Wh):625
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:BOSCH 2A Compact charger
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Purion
Gåassistans:Ja
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

BRA PRIS
Trek Heldämpad MTB Rail 7 SLX/XT
I lager
Merida Eone-Sixty 8000
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
BRA PRIS
Rock Machine El MTB Blizzard Int E30-29
I lager. Leveranstid: 10–14 dagar
Merida Eone-Forty 500
I lager
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan