Stäng
  • Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Upp till 36 mån delbetalning med Klarna
Månadsfinal januari ut! Se här » kvar
Elcyklar  El MTB  Moustache El MTB Trail 5

Moustache El MTB Trail 5

Moustache El MTB Trail 5
Beskrivning

Underhållande och kraftfull atlet med riktigt imponerande framkomlighet

Den lätthanterliga nöjesmaskinen Moustache Samedi 29 Trail 5 är imponerande välbalanserad och ser till att både uppför och utför är den rätta riktning. Modellen har tidigare plockat hem utmärkelser som "Electric MTB of the year" och det har såklart utgjorde en hyfsat solid grund när arbetet med denna upplaga drog igång. Grundbulten utgörs av generösa slaglängder på 150/150mm och progressiv kinematik i kombination greppsäkra 29-tummare. Resultatet? En snabb, livlig och extremt underhållande elcykel med imponerande stabilitet och en klassledande balans. En imponerande atletisk trailhoj med riktigt bra tryck som problemfritt tar sig fram på alla former av underlag och i alla typer av lutningar. Den här beroendeframkallande franska mästaren passar oss som siktar på att ta nästa steg i utvecklingen, oavsett om det för dagen råkar handla om att bränna på för fullt eller att avslappnat glida fram och bara njuta av omgivningarna. 

Nyckeln till framgång!

  • Skulpturalt heldämpat chassit i hydroformat aluminium (6061 T4-T6 Alloy) med progressiv kinematik
  • Dämpare från RockShox (35 Gold RL) och Moustache (Magic Grip Control) med 150/150mm slaglängd
  • Centralt monterad elmotor från Bosch (Performance Line CX) med upp till 85 Nm och Smart System
  • Kraftfullt och elegant integrerat batteri från Bosch med 750 Wh som ger imponerande räckvidd 
  • Välj mellan 5 anpassningsbara (eBike Flow) driftslägen med upp till 340% assistans 
  • Tydlig Kiox 300 Display med Bluetooth (kan kopplas samman med din smartphone) för synkronisering av data
  • Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 bergsäkra växlar från Shimano´s övre hylla (XT) 
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok och 203 mm skivor från Shimano (M6120)
  • Asymmetriska aluminiumfälgar (alloy 6061E) med greppsäkra kvalitetsdäck från Maxxis (Assegai 29x2.5)
  • Dropper post från KS (900i ) med längder på 120-170 mm (beroende vilken på storlek du väljer)

Skulpturalt chassi i hydroformat aluminium med progressiv kinematik 

Dess tydligt utmejslade ramform i hydroformat aluminium (6061 T4-T6 Alloy) är tveklöst praktiskt funktionell men väcker samtidigt ett habegär som endast en begränsad budget kan tygla. Den är inte bara vacker utan har en progressiv kinematik och innovativ konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med lodrätt flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur. Att Moustache lägger stor vikt vid utformningen av sina cyklar råder det nog inget tvivel om, högvis med internationella utmärkelser och förtroliga samarbeten med världsledande formgivare som Philippe Starck talar sitt tydliga språk. 

När en dynamisk kvalitetsmotor samarbetar med en slagkraftig 1x-drivlina

Kraften kommer från en dynamisk kvalitetsmotor från Bosch (Performance Line CX) med hela 85Nm kombinerat med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar mer än 750 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en imponerande räckvidd med en hel del extra krut i både ben och lungor. Eftersom både batteriet och elmotorn är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga ute i terrängen.

Den kraftfulla drivlinan levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Det beror till stor del på de högklassiga sensorerna och i praktiken innebär det att när du trampar lugnt och varsamt så får du en mjuka och lugn assistans. Men trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans. Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill köra med för stunden.

Motorn samarbetar med de 12 slagkraftiga och näst intill problemfria växlarna från Shimano (XT) som levererar högklassig prestanda och en modern utväxling (34Tx10-51T) och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Lägg därtill en tydlig Kiox 300 Display med 5 olika driftslägen (Eco, Tour, eMTB, Turbo, Off) som ger dig full kontroll på motorns 340% av assistans och visar i princip allt du behöver veta. 

Högklassiga dämpare som ser till att du aldrig behöver tappa greppet

Tack vare slaglängder på 150/150 mm så slipper oroa dig för att tappa greppet, framtill sitter en RockShox 35 Gold RL och baktill en Moustache Magic Grip Control. Båda dämparna har generöst med justeringsmöjligheter vilket både ökar användningsområdet och ser till att du kan köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i spåren så är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är Samedi 29 Trail 5 redan från start utrustad med en dropper post från KS (900i) med längder på 120-170 mm (beroende vilken på storlek du väljer).

Greppsäkra 29-tummare med bra rull och effektiva hydrauliska skivbromsar 

De snabba 29-tummarna har högklassiga asymmetriska aluminiumfälgar (alloy 6061E) som tål en del styrk och tack vare en bredd på 31 mm är speciellt anpassade för lite bredare gummin. Dess 2.5" breda kvalitetsdäck kommer från Maxxis (Assegai) och adderar givetvis rätt fäste, men de levererar inte bara ett brutalt grepp utan också riktigt bra rull och överraskande kvick acceleration, vilket du tydligt kommer märka när du flyger fram på stigarna och enkelt trampar ifrån polarna. Eftersom denna intensivt temperamentsfull skogsmaskin trivs i höga farter har den utrustats med vassa hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok och 203 mm skivor från Shimano (M6120) med vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till progressiv och kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt. 

 

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0088937
Varumärke:MOUSTACHE
Size:-
Modellserie:Moustache Samedi
Produktserie:Moustache Samedi
Personalisering:Mountainbiking
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Black / Metallic Silver Matt
Din längd:-
Elcykel:Ja
Hemsida tillverkare:https://moustachebikes.com/en/electric-bikes/samedi-29-trail-750wh/samedi-29-trail-5/
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XT
Elsystem:Bosch
Följer kriterier för elcykel:Ja
Vikt (enligt tillverkaren):25 kg
Batteri:Ja
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Trail, 6061 T4-T6 Alloy, w/150mm travel, Bosch PowerTube battery custom integration (horizontal), 12x148mm, Boost, motor cover w/cooling fins & chainguide
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:RockShox, 35 Gold RL, DebonAir spring w/external rebound, Motion Control damping featuring low speed compression adjustment to lockout, 150mm travel, 15x110mm, Boost, 44mm offset, mini-fender compatible
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

150 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:Moustache, Magic Grip Control 150, specific Air Shock w/ 2-position platform and dynamic control of rebound, Trunion mount, build-in 205x60mm, 150mm travel
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

150 mm
Hjul
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Däckdimension: 

Däckdimension

Vi har valt att ange alla däck och slangdimensioner enligt ETRTO-standard*. Detta innebär att alla mått anges i mm t.ex 37-622 där 37 är bredden på däcket och 622 är innerdiametern på däcket.

Enklaste sättet att köpa rätt däck eller slang är att titta på dina nuvarande däck (däckdimension står alltid på däcksidorna) och köpa samma dimension som du har.

*ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization).

64-622
Bakdäck:Maxxis, Assegai, 29x2.50, foldable, EXO/TR (Tubeless Ready)
Framdäck:Maxxis, Assegai, 29x2.50, foldable, EXO/TR (Tubeless Ready)
Baknav:Shimano MT410 w/ cartridge bearings, 28 holes, Centerlock, Microspline 12 speed, 12x148mm thru axle
Framnav:Shimano MT410 w/ cartridge bearings, 28 holes, Centerlock, 15x110mm, thru axle
Fälgar:Moustache, asymmetric, alloy 6061E, welded, double wall, 28 holes, 29", 30mm width, mounted w/ Tubeless valves & flap, brass nuts w/ locking "Blue Nylon" insert
Drivlina
Växelreglage:Shimano, Deore, SL-M6100, 12-speed
Bakväxel:Shimano, XT, RD-M8100-SGS, 12-speed
Vevparti:FSA, forged Alloy, 165mm
Kedja:Shimano, CN-M6100, 12-speed
Kassett:-
Komponenter
Frambroms:Shimano, BR-M6120, hydraulic disc brake, 4 pistons
Bromsskiva fram:Shimano, 203mm
Bakbroms:Shimano, BR-M6120, hydraulic disc brake, 4 pistons
Bromsskiva bak:Shimano, 203mm
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Styrlager:Acros, AZX-579, sealed bearings
Styre:Moustache, alloy, 760mm, 12mm rise, 9° backsweep, 5° upsweep
Styrstam:Moustache, alloy, 3D forged, 50mm
Handtag/Styrlinda:SB3, Race
Sadel:Moustache, Sport, steel rails
Sadelstolpe:-
Pedaler:Alloy platform with reflectors
Motor
Motor:Bosch Performance Line CX
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

129 km
Batteri
Batteri:Bosch, PowerTube 750Wh, horizontal, Smart System
Batteriplacering:Invändigt
Batterityp:Litium-jon
Kan laddas på cykeln:Ja
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):750
Spänning:36
Batteriladdare:Ja
Display
Display:Bosch Kiox 300
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Centrum
Laddport:nej
Assistansnivåer:Eco, eMTB, Off, Tour, Turbo
Gåassistans:Ja
Storlekstabell

Andra produkter i serien Moustache Samedi

Moustache El MTB Game 5
53 990 kr
60 990 kr
Kampanj
Slut i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL

Liknande Produkter

Trek El MTB Rail 9.5 FACTORY ORANGE/LITHIUM GREY
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • S
  • M
  • L
  • XL
Superior El MTB EXP 8089 MATTE BLACK/CHROME SILVER
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL
Superior El MTB EXF 8089 MATTE BLACK/CHROME SILVER
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL
TREK POWERFLY FS 4 EQUIPPED CRIMSON/LITHIUM GREY
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • L-29
  • XS-27.5
  • S-27.5
  • M-29
  • XL
TREK POWERFLY FS 4 EQUIPPED DARK AQUATIC/ TREK BLACK
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • L-29
  • XS-27.5
  • S-27.5
  • M-29
  • XL
TREK POWERFLY FS 7 MATTE DNISTER BLACK /GLOSS TREK BLA
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • L-29
  • XS-27.5
  • S-27.5
  • M-29
  • XL
TREK POWERFLY FS 7 CRYSTAL WHITE/ALPINE-DARK BLUE FADE
Finns i lager. OBS! Leveranstid: 5–10 dagar
  • L-29
  • XS-27.5
  • S-27.5
  • M-29
  • XL
ORBEA EL MTB URRUN 10 ANTHRACITE
45 350 kr
50 390 kr
Kampanj
Finns i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan