• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Racercykel & landsvägscykel  Komfortracer  Superior X-Road Team Elite

Superior X-Road Team Elite

Superior X-Road Team Elite
Beskrivning

Superlätt gravelhoj med fullt fokus på hastighet, framkomlighet och komfort

Letar du efter superlätt kolfiberhoj som blandar rapp racekänsla med behaglig komfort och som trivs lika bra på knaggliga grusvägar som på slät asfalt så är Superior X-ROAD Team Elite ett självklart alternativ. Den riktar sig mot oss som smärtfritt vill kunna trampa på även under den svalare delen av året (bara att montera däck med rätt egenskaper) och vill köra något som är betydligt snabbare än den traditionella hybriden. En riktigt kompetent racependlare med hydrauliska skivbromsar där framkomlighet, effektivitet och utmanande cykling ligger i fokus. Kanske det perfekta redskapet för kräsna pendlare, äventyrare, landsvägs- och terrängcyklister som vägrar att lämna något åt slumpen.

Nyckeln till framgång!

  • Imponerande kolfiberstomme (X-Road Race Mid Modulus) med tävlingsklar Road Advanced Geometry
  • Framgaffel i dämpande kolfiber (X-ROAD carbon) med imponerande styrkänsla
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 22 pålitliga växlar från kvalitetssäkra Shimano (105) 
  • Robust hjulset från DT Swiss (C 1800 Spline DB23) som är tubeless ready
  • Kvalitetsdäck från Schwalbe (Pro One Evo) med 30mm bredd (klarar upp till 40mm)
  • Effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (105-serien) som ger bromsförmåga oavsett förhållanden
  • Högkvalitativa komponenter i både kolfiber och aluminium från ONE1
  • Sadel från Fizik (Aliante R5) och sadelstolpe i kolfiber ONE1 (Carbon)
  • Dolda fästpunkter för dina skärmar

Fullt tävlingsklar stomme som hjälper dig att kapa massor av dyrbara sekunder

En fullt tävlingsklar design i högkvalitativ kolfiber (Carbon X-Road Race Mid Modulus) som trots sin låga vikt levererar kraftöverföring i och vibrationsdämpning av högsta klass. Det här är ett imponerande lättviktsbygge med riktigt hög kapacitet som är skapad för dig som fokuserar på att kapa dyrbara sekunder och siktar på att få köra med ledartröjan. Den högklassiga ramen är otroligt vridstyv och har en modern gravelgeometri som ser till att du pallar även riktigt långa rundor med bibehållet hög komfort, vilket tillsammans med en relativt kort hjulbas ger en reaktionssnabb cykel som villigt svarar på dina kommandon. För att maximera styrprecisionen har hojen en lätt framgaffel (även den helt i kolfiber) som ser till att du har full kontroll, hög komfort och blixtsnabb respons. Ramen är kompatibel med Shimano´s elektroniska drivlinor och är givetvis konstruerad för stickaxlar med bred standard (12x142mm), vilket tillåter ett styvare hjul och därmed ger dig ökad kontroll.

Fördelen med intern kabledragning är kanske som störts på just road- och gravelcyklarna. Att snabbt kunna slänga upp hojen på axeln är ett absolut måste och att greppa en ram utan en massa vajrar är klart enklare och dessutom betydligt säkrare. Vajrar och kablar är givetvis mer skyddade från mekanisk åverkan inuti ramen och en helt slät ram ger ju även mindre luftmotstånd och den är också betydligt enklare att hålla ren. Sist, men absolut inte minst, så är en ju en hoj med intern kabeldragning betydligt snyggare.

Slagkraftig 2x-drivlina och högklassigt hjulset med snabba kvalitetsdäck

Komponentmässigt handlar det om en pålitlig 2x-drivlina med 22-växlar från Shimano (105-serien) som ger hög prestanda och ser till att du alltid hittar rätt växel. När underlag och omständigheter bjuder på lite tuffare motstånd kommer räddningen att vara den moderna utväxlingen (ett vevparti med dubbla klingor 52-34T kombineras med en kassett på 11-34T) vilket tillsammans med cykelns låga vikt ser till att hojen lever upp till de högt ställda förväntningarna. Original rullar hojen på ett föredömligt robust hjulset från DT Swiss (C 1800 Spline DB23) med 30 mm breda kvalitetsdäck från Schwalbe (Pro One Evo) men den medger att du kan montera däck med bredder ända upp till 40mm, vilket skapar klassledande framkomlighet och ser till att du kan trampa vidare oavsett vilket underlag som gäller för stunden. Och med lite lägre luftryck i däcken förbättrar du fästet på mjukare underlag och med ett högre lufttryck får du nästan samma fina rull som på en ren landsvägsracer.

Högklassiga komponenter och pålitliga hydrauliska skivbromsar

Eftersom den här hojen älskar när det går undan är den försedd med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som levererar pålitlig och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det är lerigt, dammigt eller slaskigt för dagen. I övrigt är det genomgående slittåliga komponenter med hög precision, vilket är helt perfekt för våra strama skandinaviska förhållanden. En riktigt vass allroundhoj med låg vikt för alla former av transport och träning som klarar aggressiv kurvtagning med bibehållen kontroll och som levererar massor av snabb cykelglädje. Paradgrenarna är framkomlighet, hastighet, effektivitet och mångsidighet... nästan oavsett vilket underlag som gäller!

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0069002
Varumärke:SUPERIOR
Variant:Gloss Dark Red/Chrome
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Superior X-ROAD Team Elite
Modellserie:Superior X-Road serie
Kön:Unisex, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:GLOSS DARK RED/CHROME
Årsmodell:2022
Hemsida tillverkare:superiorbikes.com/se
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

22-växlad (2 x 11)
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano 105
Modellserie:Superior X-Road serie
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Carbon X-Road Race Mid Modulus, Road Advanced Geometry, Disc Brake Flat Mount, BB865, SH dropout, Thru Axle 12x142 mm, Inner cable routing, Di2 compatible, mudguards ready
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:X-ROAD carbon fork
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framdäck:Schwalbe Pro One Evo, 28x1.20", ADDIX
Bakdäck:Schwalbe Pro One Evo, 28x1.20", ADDIX
Däckdimension:30-622
Drivlina
Framväxel:SHIMANO 105 FD-R7000-L, DOWN SWING, BRAZED-ON Type
Bakväxel:SHIMANO 105 RD-R7000 Shadow
Vevlager:SHIMANO BB-RS500 PressFit, shell 41x86.5mm ### BB accessories
Kassett:SHIMANO CS-HG700-11, 11-34T
Komponenter
Frambroms:SHIMANO ST-R7025/BR-R7070, hydraulic disc brake
Bakbroms:SHIMANO ST-R7025/BR-R7070, hydraulic disc brake
Styrlager:ACROS AIX-525, OD56, IS52/28.6, ICR-IS52/40IPS
Styre:ONE1 Alloy, X-Race Aero, 16° flared, 70mm reach, 31.8mm
Styrstam:ONE1 TDS-660 Alloy, 31.8mm, 7°, 90mm
Sadelstolpe:ONE1 Carbon, SP0225380AERO
Handtag/Styrlinda:Velo VLF-8111
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Merida Gravel Bike Silex 200
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Silex 400
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan