• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Hybridcykel el  Cannondale Adventure NEO 2 EQ 27,5

Cannondale Adventure NEO 2 EQ 27,5

Cannondale Adventure NEO 2 EQ 27,5
Beskrivning

För både vardaglig och äventyrlig cykling på skiftande typer av underlag 

Den välutrustade och körglada Cannondale Adventure Neo 2 EQ är prefekt för dig som vill kunna köra dina rundor utan att ens behöva bli andfådd eller svettig. Och det spelar ingen roll om du helst kör på slät asfalt, knagglig kullersten eller ojämn skogsterräng för den här hjälpsamma elcykeln levererar imponerande framkomlighet på alla typer av underlag. Du får både kraftfull eldrift, en pålitlig 9-växlad drivlina, en dämpad framgaffel och effektiva hydrauliska skivbromsar vilket gör den till ett bra val för dig som lockas av äventyrlig körglädje i lite varierande typer av terräng. Det här är en smidig, praktisk och extremt lätthanterlig elcykel som dessutom är komfortabel att rulla runt på, och som alltid levererar den där underbara känslan av frihet som bara eldrivna tvåhjulingar kan. 

Nyckel till framgång!

  • Högklassig aluminiumram (SmartForm C3 Alloy) med lågt insteg som utklassar det mesta i sin prisklass
  • Dämpad framgaffel från SR Suntour (Mobie A32) som tar udden av den stökiga terrängen
  • Dämpad sadelstolpe från Cane Creek (Thudbuster G4) med generös slaglängd
  • Smidig elektrisk elmotor från Bosch (Active Line Plus) med 50Nm 
  • Elegant integrerat batteri från Bosch (PowerTube) med 500Wh 
  • Pålitlig 9-växlad drivlina från kvalitetssäkra Shimano (Alivio) 
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano med pålitlig bromsverkan i alla förhållanden
  • Robusta 27.5-tummare med greppvänliga gummin från Kenda (Kwick Seven.5) med 2.20" i bredd
  • EQ - Utrustad med både skärmar, pakethållare, belysning och stöd 

Robust aluminiumram som utklassar det mesta i sin prisklass

Stommen utgörs av en lätt men robust aluminiumram som faktiskt utklassar det mesta i sin prisklass. Den har ett praktiskt lågt insteg och en geometri som sätter både komfort, manöverförmåga samt framkomlighet i fullt fokus, och dess flacka gaffelvinkel i kombination med korta kedjestag och en kort styrstam ger en reaktionssnabb men samtidigt pålitligt stabil känsla i cyklingen.

Underbart mjuk dämpning samt kraftfulla hydrauliska skivbromsar

Framtill sitter en dämpad gaffel med 63 mm slaglängd, vilket i praktiken innebär att du alltid åker med bekväm komfort på alla typer av underlag. Ytterligare en komforthöjande detalj är den dämpade sadelstolpen som ger ökad komfort och smidig flexibilitet. Inbromsningen handläggs av ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt underlag som gäller för dagen.

Kraftfull drivlina med en underbart dynamisk känsla i kraftöverföringen

Kraften kommer från en dynamisk kvalitetsmotor kombinerat med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar massor av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig massor av extra krut i både ben och lungor. Elmotorn jobbar tillsammans med en drivlina med 9 pålitliga växlar och den levererar både beprövad funktion, ett brett växelomfång samt givetvis fartresurser av rang.

Hela paketet har låg ljudnivå och levererar en dynamisk känsla i kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och med hög effektivitet. Lägg därtill en tydlig Purion Display med 5 olika driftslägen som ger dig full kontroll och visar nästan allt du behöver veta. 

Hjulset med rätt balans mellan hastighet, manöverförmåga och kontroll

Hjulsetet består av ett par högklassiga aluminiumfälgar och greppvänliga 27.5-tummare med 2.2" bredd som kan hanterar allt från slät asfalt till småstökig skogsterräng och ger hojen en väl avvägd balans mellan hastighet, manöverförmåga, slitstyrka och kontroll. Några andra praktiska detaljer är den robusta pakethållaren, de väl täckande skärmarna, det stabila stödet och den kraftfulla belysningen som ser till att du är väl synlig även när mörkret faller. Helt perfekt för dig som vill ha en kraftfull packåsna med hög säkerhet som klarar alla typer av väder. 

Även taggad i

  • 2022
  • 27.5"
Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0078678
Varumärke:CANNONDALE
Variant:Sage
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

27.5"
Personalisering:Pendling
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Tillverkarens färg:Sage
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):15.3 kg
Hemsida tillverkare:www.cannondale.com/en/bikes/electric/e-urban/adventure-neo/adventure-neo-2-eq
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

9-växlad (1 x 9)
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:SmartForm C3 Alloy step-thru frame, removable downtube battery, fully internal cable routing, post mount disc, dual waterbottle headtube mount
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminum
Framgaffel:SR Suntour Mobie A32, 63mm travel, coil with preload adjuster, lockout, crown light mount, 44mm offset
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

63 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Shimano MT400, 15x100mm thru-axle
Baknav:Shimano TX505, QR
Ekrar:Stainless Steel, 14g
Fälgar:Cannondale 2, double wall
Framdäck:Kenda Kwick Seven.5, 27.5x2.20"
Bakdäck:Kenda Kwick Seven.5, 27.5x2.20"
Däckdimension:584-56
Drivlina
Växelreglage:Shimano Alivio, 9-speed
Bakväxel:Shimano Alivio
Kassett:Shimano HG200 11-36, 9-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano MT200 hydraulic disc, 180/160mm RT10 rotors
Bakbroms:Shimano MT200 hydraulic disc, 180/160mm RT10 rotors
Styrlager:Semi Integrated, 1-1/8"
Styre:Cannondale E-Series Alloy, ergo backsweep, 680mm
Styrstam:Cannondale 3 with Intellimount, Alloy, 31.8mm clamp
Sadelstolpe:Cane Creek Thudbuster G4 suspension post, 31.6, 375mm (S), 430mm (L)
Pedaler:Cannondale Comfort
Handtag/Styrlinda:Cannondale Comfort
Motor
Motor:Bosch Active Line Plus
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
-
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:Bosch PowerTube, 500Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Nej
Batterikapacitet (Wh):500
Batterikapacitet (Ah):13.4
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:BOSCH Compact 2A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Bosch Purion
Displayplacering:Vänster
Assistansnivåer:Auto, cargo, Race, Eco, Off, Sport, Tour, Turbo
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Fram och baklampa
Skärmar:Premium
Övrigt:Cannondale Wheel sensor
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan