• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Hybridcykel el  Bergamont Elcykel Dam E-Vitess Expert Lady

Bergamont Elcykel Dam E-Vitess Expert Lady

Bergamont Elcykel Dam E-Vitess Expert Lady
Beskrivning

Omnipotent elcykel med rätt former och högklassig framkomlighet 

Den sportiga och potenta Bergamont E-Vitess Expert Lady har en modern formgivning och är fullt anpassad för att leva upp till alla krav som den moderna människan ställer på en mångsidig elcykel. Tack vare kombinationen av en ergonomisk körställning, en supersmidig drivlina, en bekväm sadel och breda kvalitetsdäck så uppnås hög komfort på de flesta underlag. Det här en rapp nöjesmaskin för kräsna pendlare som vill ha obegränsat med körglädje och trivs i höga hastigheter, både i och runt omkring stadens alla miljöer. En potent elcykel med brett register, effektiv framkomlighet och högklassiga komponenter som ställer upp på alla typer av äventyrlig cykling.

Nyckel till framgång!

  • Högklassig stomme med moderna former med ram i Alumnium och en framgaffel i kolfiber
  • Smidig elmotor (TQ-HPR50) med 50Nm i vridmoment som förstärker dina egna krafter med naturlig åkkänsla
  • Elegant integrerat batteri på 360Wh som tar betydligt mindre plats än traditionella elcykelbatterier
  • Skaffa en Range Extender (ett extra batteri på 160Wh) om du vill ha lite extra kräm för riktigt långa rundor
  • Näst intill underhållsfri drivlina med 5 navväxlar från Shimano (Nexus 5e) som levererar bergsäker prestanda
  • Gates remdrift är tåligare än en vanlig kedja, i princip underhållsfri och nästan helt tyst när du cyklar
  • Hydrauliska skivbromsar från Tektro (HD-EU 817) med konsekvent bromsförmåga
  • Robust hjulset med aluminiumfälgar från Ryde (Rival 26 disc) som tål tuffa tag
  • Greppsäkra 29-tummare från Schwalbe (Marathon Efficiency) med 55mm bredd och lågt rullmotstånd
  • Smart reglerbar styrstam som ser till att du enkelt kan hitta den rätta postionen i sadeln 
  • Snyggt integrerad och kraftfull belysning som ökar din synlighet efter mörkrets inbrott 
  • Utrustad med massor av högklassiga komponenter som alla förenklar din vanliga vardag i sadeln

Sportig aluminiumram med modern geometri och smidig körställning

Under den eleganta lacken döljer sig en sportig aluminiumram med modernt urbana former som levererar smidig och välbalanserad cykling även när du lägger fullt tryck på pedalerna. Dess uppdaterade geometri levererar dessutom en komfortabelt sportig körställning som samtidigt ger dig bra uppsikt över allt som händer runt omkring dig i trafiken.

Extremt tyst eldrift samt nästan underhållsfri drivlina med remdrift

Kraften kommer från en extremt tyst elmotor med smidig cykelkänsla, den är supereffektiv och besitter häpnadsväckande förhållande mellan effekt/vikt tack vare sitt vridmoment på 50Nm. Motorn hämtar energin från ett elegant integrerat batteri som levererar miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig massor av räckvidd. Via den tydliga displayen kan du enkelt kontrollera assistansnivå, räckvidd, hastighet och mycket mera med en snabb blick. Den näst intill underhållsfria drivlinan med remdrift har 5 bergsäkra navväxlar som levererar extremt pålitlig prestanda och ett brett växelomfång (263%).

Robusta hjulset som ger hög komfort samt effektiva hydrauliska skivbromsar

Tack vare dess greppsäkra 29-tummare med lågt rullmotstånd och generös luftvolym så uppnås hög komfort, oavsett om du flyger fram på släta cykelbanor eller knagglig kullersten. Och eftersom cykeln trivs i riktigt höga hastigheter så har den effektiva hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet samt ger kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt.

Kraftfull och välutrustad elcykel som ser till att du kan lämna bilen hemma

Helhetskänslan ligger ofta i de små detaljerna, det robusta skärmarna, den superstabila pakethållaren, den högklassiga belysningen, de stabila stödet och det väl täckande kedjeskyddet ger cykeln dess unika karaktär. En välutrustad och rapp elcykel som ser till att du med gott samvete kan lämna bilen hemma och ser till att du aldrig oroa dig för att dyka upp på jobbet med svettig panna eller med andan i halsen.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0108371
Varumärke:BERGAMONT
Variant:SHINY CASSIS RED
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Modellserie:Bergamont E-Urban
Bergamont Vitess
Kön:Dam
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Ja
Tillverkarens färg:Shiny Cassis Red
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:www.bergamont.com/se/en/
Elcykel:Ja
Elsystem:TQ
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

5-växlad (1 x 5)
Växelreglageserie:Shimano Nexus
Modellserie:Bergamont E-Urban
Bergamont Vitess
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:28- ultra lite AL-6061 tubing- integrated battery
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:BGM carbon rigid fork
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Shimano HB-MT400-B/ centerlock
Baknav:Shimano Nexus/ SG-C7000-5/ freehub/ centerlock
Ekrar:Sapim Leader
Fälgar:Ryde Rival 26 disc/ eyelets
Framdäck:Schwalbe Marathon Efficiency
Bakdäck:Schwalbe Marathon Efficiency
Däckdimension:55-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Nexus/ SL-C7000/ 5-speed
Vevlager:TQ
Kassett:Gates CDX/ 32t
Komponenter
Frambroms:Tektro HD-EU 817/ hydraulic disc brake
Bakbroms:Tektro HD-EU 817/ hydraulic disc brake
Styrlager:Acros ZS56/ A-Headset/ semi-integrated/ tapered
Styre:BGM Pro/ riserbar/ backsweep: 20°/ rise: 30 mm
Styrstam:Satori Python/ adjustable
Sadelstolpe:BGM Pro
Pedaler:Marwi SP-890 matt Sandblock
Handtag/Styrlinda:BGM Comfort/ Ergo/ double density/ clamp version
Motor
Motor:TQ-HPR50
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
50 Nm
Sensorer:Hastigheet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
80
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

100
Batteri
Batteri:TQ-HPR integrated DT battery/ 50.4 V Li Ion/ 360 Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:3
Batterikapacitet (Wh):360
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:TQ
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Centrum
Laddport:USB
Assistansnivåer:1, 2, 3, Off
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Syncros Nanaimo 180e/ StVZO/ auto daylight mode/Trelock LS 414
Skärmar:Curana
Stöd:Atran
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan