• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel trekking  ROCK MACHINE CROSSRIDE INT E400 B TOURIN

ROCK MACHINE CROSSRIDE INT E400 B TOURIN

ROCK MACHINE CROSSRIDE INT E400 B TOURIN
Beskrivning

Praktiskt mångsidigt touringcykel med underbart tryck i pedalerna

Letar du efter elcykel där både helheten och minsta lilla detalj ger dig den där trygga känslan av kvalitet så är Rock Machine Crossride INT e400 B Touring ett smart val. Praktiskt mångsidig hoj med en urban känsla och en pålitlig drivlina som levererar massor av kraft samt genuin körglädje, helt oavsett hur många watt du råkar har kvar i benen. Den perfekta cykeln för dig som vill ha en underhållande elcykel med imponerande framkomlighet, och som effektivt tar dig dit du vill utan att du behöver oroa dig över att anlända svettig eller med andan i halsen!

Nyckeln till framgång!

  • Skulptural aluminiumram med extremt lågt insteg och snyggt integrerade komponenter 
  • Dämpad framgaffel från RST (Blaze) med 80 mm slaglängd samt lockout
  • Högklassig elmotor från Bosch (Perfomance Line) med ett vridmoment på 65 Nm
  • Kraftfullt batteri på 500Wh som är elegant integrerat i ramen ger upp till 100 km räckvidd
  • Pålitlig 9-växlad drivlina från Shimano (Altus) med 327% utväxling
  • Hydrauliska skivbromsar från Alhonga (HJ-OD07) som matchar fartresurserna 
  • Robusta 29-tummare med 1,75" breda kvalitetsdäck från WTB (Riddler Comp)
  • Dämpad sadelstolpe från ONE1 (SPS 405) som ger ökad komfort
  • Utrustad med både skärmar, pakethållare, lås, stöd samt belysning från start

Skulpturalt chassi i kvalitativt aluminium med föredömligt lågt insteg

Det skulpturala chassit utgörs av en robust ram i aluminium (AL-6061 T6 Custom MONO Tubing) med rena linjer och ett elegant integrerat batteri och praktisk intern kabeldragning. Dess välbalanserad geometri ser till att du hittar en komfortabel position och samtidigt ger dig full uppsikt på allt som händer runt omkring dig i trafiken. Dess tydligt utmejslade ramform, med föredömligt lågt insteg, är praktiskt funktionell och väcker en svårhanterlig känsla av glupskt habegär. 

Pålitlig 9-växlad drivlina och dynamisk eldrift med rätt räckvidd

Hjärtat utgörs av ett av marknadens bästa drivlinor som består av en elmotor med ett kraftfullt vridmoment kombinerat med ett batteri som kortfattat levererar massor av miljövänlig kraft. Batteriet driver inte bara den elektriska motorn utan även den snyggt integrerade belysningen som säkerställer att du syns även efter mörkrets inbrott. En konstellation med en underbart dynamisk kraftöverföring som sammantaget ger dig en räckvidd på upp till 100km med massor av extra krut i både ben och lungor.

Den smidiga motorn samarbetar med en drivlina med 9 växlar, vilket i praktiken innebär pålitlig funktion och ett växelregister som funkar lika bra i branta uppförsbackar som på milslånga raksträckor. Tack vare att hela drivpaketet är placerat i ramens nedre del uppnås dessutom en extremt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga även i lite tuffare terräng. Lägg därtill en tydlig display med flera olika driftslägen som ger dig full kontroll och visar i princip allt du behöver veta. 

Komfortabel dämpning och kraftfulla hydrauliska skivbromsar

Tack vare kombinationen av en dämpad framgaffel, en dämpad sadelstolpe och gummin med bred profil (44mm) så kommer cykelturer på sämre underlag att upplevas som överraskande komfortabla. Och eftersom cykeln trivs när det går undan är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt.

Hojen som för evigt kommer att förändra ditt sätt att se på cykling

En pålitlig elassisterad touringcykel som känner sig hemma i de flesta typer av miljöer, den ser till att du effektivt och snabbt kan plöja fram i betongdjungeln samt avslappnat susa fram längs böljande skogsstigar. Att cykeln dessutom är utrustad med det mesta du kan tänkas behöva redan från start skulle vi vilja kalla för extra bonus, eller vad sägs om både skärmar, stöd, pakethållare, kedjeskydd samt belysning både fram och bak... ett rent drömbygge för kräsna pendlare!

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0069113
Varumärke:ROCK MACHINE
Variant:GLOSSBLACK/WHITE/RED
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Pendling, Trekking
Modellserie:Rock Machine Cross
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Gloss Black/White/Red
Årsmodell:2022
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

9-växlad (1 x 9)
Växelreglageserie:Shimano Altus
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen framväxel
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Altus
Modellserie:Rock Machine Cross
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Alloy Al-6061 T6 Custom MONO tubing, Smooth Welding, Cross Fun Geometry, Unisex 29er, BOSCH GEN3 DU hanger, 1st Gen. Battery Integration, OLD 135x9, Disc Brake Post Mount, Fender&Kickstand Ready Dropout, Replaceable RD Hanger, Inner Cable Routing
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:SHIMANO HB-TX505, 32H, CENTER LOCK, QR Type
Baknav:SHIMANO FH-TX505-8, 32H, CENTER LOCK, M10x135mm, QR Type
Ekrar:Sapim Leader, Stainless Black with secure lock nipples
Fälgar:WTB SX19, 32H
Framdäck:WTB Riddler Comp, 29x1.75\", Reflective Stripe"
Bakdäck:WTB Riddler Comp, 29x1.75\", Reflective Stripe"
Däckdimension:47-622
Drivlina
Växelreglage:SHIMANO ALTUS SL-M2010-9R RapidFire Plus
Bakväxel:SHIMANO ALTUS RD-M2000 Shadow
Kassett:SHIMANO CS-HG200-9, 11-36T
Komponenter
Frambroms:Alhonga HJ-OD07, Hydraulic disc brake
Bakbroms:Alhonga HJ-OD07, Hydraulic disc brake
Styrlager:VP LAZ01AM Semi-Cartrige, 1-1/8”
Styre:ONE1 Alloy, MTB AL-325BT, 6° upsweep, 9° backsweep, 25mm rise, 720mm, 31.8mm
Styrstam:ONE1 MAS-D61808 Alloy, 31.8mm, ±15°
Sadelstolpe:ONE1 Alloy, SP S405, 30.9mm
Pedaler:Ball bearing, with sand non slip inlay and reflector
Handtag/Styrlinda:Velo Ergo Lock on
Motor
Motor:Bosch Performance
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
65 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

120 km
Batteri
Batteri:BOSCH PowerTube 36V, 500Wh, integrated
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Batterikapacitet (Wh):500
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:BOSCH 2A Compact charger
Display
Display:BOSCH Purion Anthracite
Utrustning
Belysning:AXA Compactline 20 / SPANNINGA Pling XE
Skärmar:ALLOY FULL COVER FENDERS
Stöd:ATRAN VELO, REX
Lås:AXA Block XXL
Övrigt:Widek Paperclip e-bike
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan