• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcyklar 16-24"  Bergamont Elcykel Hopfällbar Paul-E EQ Edition

Bergamont Elcykel Hopfällbar Paul-E EQ Edition

Bergamont Elcykel Hopfällbar Paul-E EQ Edition
Beskrivning

Attraktiv liten elcykel som är lätt att stuva ihop och busenkel att hantera

Jobbpendlar du i stan och vill kunna placera din elcykel under skrivbordet? Eller ska familjen ut på båt- eller bilsemester och vill kunna få plats med elcykeln? Låt inte det lilla formatet lura dig, den eleganta och praktiskt ihopfällbara Bergamont Paul-E EQ Edition har tonvis med cykelglädje, småkaxig attityd och massor av smarta funktioner. Det här är en kraftfull liten cykel med tydligt urbana vibbar som är skapad för att vara både lätthanterlig, praktisk, underhållande och vikbar. 

Nyckeln till framgång!

  • Eleganta och praktiskt ihopfällbar elcykel med tydligt urbana vibbar och ett supersmidigt format
  • Kompakt och imponerande effektiv elmotor från Shimano (STePS E5000) med 40Nm i vridmoment
  • Elegant integrerat batteri (418Wh) som är praktiskt avtagbart och ger upp till 100 km räckvidd
  • Näst intill underhållsfri drivlina med 7 lätthanterliga navväxlar från Shimano (Nexus N7)
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) med kraftfull bromsverkan och kort bromssträcka
  • Hjulset med fälgar från Ryde (Andra 40) och greppsäkra däck från Schwalbe (Big Apple) med 50mm bredd
  • Ihopfällbar styrstam kombinerat med ett styre med 15° backsweep ser till att du kan hitta rätt körställning
  • Utrustad med både vikbara pedaler skärmar, pakethållare, kedjeskydd, stöd samt rejäl belysning 

Smidigt vikbart aluminiumchassi som verkligen fungerar i praktiken

Den stabila stommen i aluminium har ett formspråk som flirtar lite med de klassiska gamla minicyklarna från 70-talet, men den här versionen har en robust stabilitet som ser till att den verkligen fungerar i praktiken. Den smidiga ramen levererar en förvånansvärt bekväm körställning med riktigt bra uppsikt på allt som händer runt omkring dig i trafiken. Och som bonus kan du med några enkla handgrepp fälla ihop den, helt perfekt för dig med lite mer begränsat med förvaringsutrymmen.

Smidig eldrift med underbart bottendrag samt smått lysande räckvidd

Hjärtat utgörs av ett av marknadens smidigaste drivlinor, Shimano STePS (E5000), som kombinerar en kompakt men kraftfull elmotor med låg ljudnivå och imponerande vridmoment (40Nm) med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar 418 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en smått lysande räckvidd med massor av extra krut i både ben och lungor. Och batteriet driver inte bara den potenta elektriska motorn utan även den snyggt integrerade belysningen som säkerställer att du syns även efter mörkrets inbrott.

Elmotorn jobbar tillsammans med en näst intill bergsäker drivlina med 7 helt inkapslade navväxlar som kräver minimalt med löpande underhåll och levererar pålitlig prestanda samt en utväxling som ser till att du kan hantera allt från långa raksträckor till branta uppförsbackar. Lägg därtill en tydlig display med flera olika driftslägen som ger dig full kontroll och visar i princip allt du behöver veta så länge du sitter i sadeln. 

Kraftfulla skivbromsar och generöst med högklassiga extrautrustning

Eftersom cykeln trivs i höga farter har den utrustats med effektiva hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt. 

Den övriga utrustningsnivån är minst sagt generös, eller vad sägs om en kraftfull belysning som ser till att du syns ordentligt och robusta stänkskärmar som ser till att du kan cykla oavsett väderlek. Lägg därtill en stabil pakethållare, ett stabilt 2-delat stöd, vikbara pedaler, ett väl täckande kedjeskydd samt rejäla 20-tummare med 50 mm breda kvalitetsgummin från Schwalbe (Big Apple) med både punkteringsskydd och inbyggd reflexrand.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
EAN-kod: 7615523533923
Artikelnummer: 0108377O740OS
Varumärke:BERGAMONT
Variant:MATT FLAKY SILVER
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

20"
Personalisering:Pendling
Modellserie:Bergamont E-Cargo
Bergamont E-Urban
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Matt Flaky Silver
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:www.bergamont.com/se/en/
Elcykel:Ja
Elsystem:Shimano
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
160-190cm
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

7-växlad (1 x 7)
Växelreglageserie:Shimano Nexus
Modellserie:Bergamont E-Cargo
Bergamont E-Urban
Ramset
Ramstorlek:OS
Ram:20- lite AL-6061 tubing- foldable- semi
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:BGM rigid fork/ alloy
Framgaffelmaterial:Aluminium
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framnav:Shimano/ centerlock/ quick release
Baknav:Shimano Nexus/ SG-C3001-7/ freehub/ centerlock
Ekrar:Sapim Leader
Fälgar:Ryde Andra 40
Framdäck:Schwalbe Big Apple/ Raceguard
Bakdäck:Schwalbe Big Apple/ Raceguard
Däckdimension:50-406
Drivlina
Växelreglage:Shimano Nexus/ SL-C3000/ 7-speed
Vevlager:Shimano
Kassett:Shimano/ 16t
Komponenter
Frambroms:Shimano BR-MT200/ hydraulic disc brake
Bakbroms:Shimano BR-MT200/ hydraulic disc brake
Styrlager:WMT/ A-Headset/ semi-integrated/ tapered
Styre:BGM Pro/ riserbar/ backsweep: 15°/ rise: 5 mm
Styrstam:BGM Paul-E
Sadelstolpe:BGM Paul-E
Pedaler:Marwi SP-153/ foldable
Handtag/Styrlinda:BGM Comfort/ Ergo/ double density/ clamp version
Motor
Motor:Shimanej STePS DU-E5000
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
40 Nm
Sensorer:Hastigheet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd: 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
80
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

100
Batteri
Batteri:Shimanej BT-E8014/ 36 V Li Ion/ 418 Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör
Avtagbart batteri:Ja
Laddningstid:3
Batterikapacitet (Wh):418
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Shimanej Steps SC-E5000
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Vänster
Laddport:Nej
Assistansnivåer:Auto, Eco, eMTB, Sport, Tour, Tour+
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Herrmans H-Black MR4/ LED/Herrmans H-Trace E/ LED
Skärmar:SKS/ with stainless stays
Stöd:BGM kickstand
Övrigt:SKS Chainbooster
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan