• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Heldämpad MTB  Scott MTB Gambler 900 Tuned Savana Green

Scott MTB Gambler 900 Tuned Savana Green

GRYM DEAL
Scott MTB Gambler 900 Tuned Savana Green
Beskrivning

Släpp sargen, dra åt skosnörena, töm blåsan och gränsla lyckopillret Gambler!

Trivs du som bäst i utmanande utförslöpor med höga hopp och galna drops så har du hittat rätt! Lätta och vansinnigt underhållande Scott Gambler 900 Tuned är skapad dig som föredrar snabb avkastning i form av adrenalinstinna utförslöpor snarare än riksbankens ränterapporter! Så letar du efter den där underbara känslan av brutalt flyt som bara lååååååånga slaglängder kan leverera? Vill du med full behärskning kunna hålla en snortajt racelinje i branterna? Ja då har du hittat helt rätt modell! Speedkulan Gambler är en galet underhållande kolfiberhoj med 200mm slaglängd, feta hejdare, en djärva attityd och en glupskt terrängslukande aptit som ser till att du kan testa gränserna i alla typer av lutningar.

Nyckeln till framgång!

  • Högteknologisk stomme helt i kolfiber (HMX) med fullt tävlingsklar DH-geometri
  • Högklassig VLK Virtual 4 Link som ger en känsla av bottenlös dämpning tack vare klassledande kinematik 
  • Dräpande dämpare från FOX med 203/200mm slaglängd (40 Factory/Float X2 Factory) 
  • Tävlingsklar 1x-drivlina med 7 växlar från SRAM (X01 DH) med utväxling anpassad för branterna
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (XT) som presterar i alla väder
  • Mästerligt hjulset hjulset Race Face (Atlas) med fälgar i Aluminium som tål en hel del stryk
  • Greppsäkra kvalitetsgummin med hysterisk fartglädje från Maxxis (Assegai) med 2.5" bredd

Kolfiberstomme med potent geometri och kinematik med 4-länks design

Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en ultralätt ram i högkvalitativ kolfiber (HMX) i både huvudtriangeln samt baksvingen. En ytterst potent geometri kombineras med en smart 4-länks design med reglerbar kinematik som leverera klassledande flexibilitet, hög respons och generös slaglängd. Du får makalös manöverförmåga även i höga hastigheter på en lekfull DH-cykel med klassledande bredd som behärskat droppar snabbare än allt annat i branterna!

Frikostiga slaglängder och kraftfulla hydrauliska bromsar med feta skivor

Framtill sitter en extremt biffig framgaffel från FOX (40 Factory) och baktill en imponerande dämpare från FOX (Float X2 Factory). Dämparna har slaglängder på 203/200 mm och massor av olika inställningsmöjligheter, vilket ger dig möjligheten att kunna köra genuint fort oavsett vilken vinkel underlaget har för dagen. Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (XT) och feta 203mm skivor tar effektivt hand om inbromsningen, vilket ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är dammigt, lerigt, regnigt eller slaskigt i branterna.

Tävlingsklar 1x-drivlina och greppsäkra gummin med hysterisk fartglädje

Utöver en tålig stomme och dämpare i toppklass så får du en extremt slagkraftig drivlina med 7 växlar från SRAM (XO1 DH) som tillsammans med ett högklassigt vevparti i kolfiber levererar pålitlig prestanda och en utväxling (34TX11-25T) som är fullt anpassad för branta utförslöpor. Ett par mästerliga hjulset från Race Face (Atlas) med fälgar i Aluminium (6069 Alloy) kombineras med kvalitetsgummin från Maxxis (Assegai), ett par tempostarka 29-tummare med 2.5" bredd som kännetecknas av en nästa hysterisk fartglädje och ett imponerande kurvgrepp.

Mångsidig anpassningsförmåga och stor flexibilitet är bara förnamnet!

Hur är det då med mångsidigheten på den nya upplagan? Till skillnad från nästan alla konkurrenter ger dig Gambler möjligheten köra på både 27,5-tummare och 29-tummare! Och det bästa av allt är att du varken behöver krångla med byta av framgaffel eller plock fram MIG-svetsen. Du kan ändra längden på kedjestagen och du kan enkelt reglera geometrin vilket ger dig maximal anpassning till både spår, väderförhållanden och dämpare. Som extra bonus kan du med 27,5-tummarna köra med en däcksbredd upp till 2,6 och med 29-tummarna hanterar du en däckbredd upp till 2,5 utan problem... som sagt, flexibilitet är bara förnamnet på lyckopillret Gambler!

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0108099-O676
Varumärke:SCOTT
Variant:SAVANA GREEN
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0108099
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Modellserie:Scott Gambler
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Savana Green
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):15.2 kg
Hemsida tillverkare:www.scott-sports.com/se/en/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

7-växlad (1 x 7)
Växelreglageserie:SRAM XO1 DH
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM XO1 DH
Modellserie:Scott Gambler
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Gambler Carbon / IMP Technology / HMX, BB107 / Carbon swingarm, VLK Virtual 4 Link kinematic, 27.5" (2.6) and 29" (2.5) tire compatible with Geo-BB adj., SW DH 12x157mm dropout, TBC Trunnion box construction
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:FOX 40 Factory, GRIP2 / High-Low speed Comp. Reb. adjust / 52mm Offset, 20mm Boost thru axle / 203mm Travel
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

203 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Bakdämpare:FOX Float X2 Factory, Independent high / low comp. / rebound / RVS, custom tune / 225x75mm
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

200 mm
Hjul
Framdäck:Maxxis Assegai 29x2.5" / 2x60TPI / DH / TR / 3C Maxx Grip
Däckdimension:63-622
Drivlina
Växelreglage:SRAM XO1 DH, Trigger Shifter / 7 Speed
Bakväxel:SRAM XO1 DH, Short cage / 7 Speed
Vevlager:SRAM DUB PF MTB107, Shell 107x41mm
Kassett:SRAM CS PG-720 DH 11-25
Komponenter
Frambroms:Shimano XT M8120 4 Piston Disc
Bakbroms:Shimano XT M8120 4 Piston Disc
Styrlager:Syncros DH adjustable, Semi integrated / adj +-1° with cup, ID 49.6mm / OD 56mm
Styre:Syncros Hixon iC DH Carbon, 15mm Rise / 8° / 800mm
Sadelstolpe:Syncros DH1.5 / 31.6mm / Alloy7050
Handtag/Styrlinda:Syncros Pro DH dual lock-on grips
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Orbea Oiz M-Team Xtr Tanzanite Carbon View-Carbon Raw Ma
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Oiz M-Team Axs Tanzanite Carbon View-Carbon Raw Ma
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Heldämpad Mtb Rallon M10 Mars Red Gloss/Black Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Heldämpad Mtb Rallon M10 Forest Green Carbon View Matt-Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan