Så här byter du skivbromsbelägg

Byte av skivbromsbelägg

Nya skivbromsbelägg, eller skivbromsklossar, har cirka 1,5 mm slityta och när det är 0,5 mm kvar behöver de bytas. Eftersom hydrauliska skivbromsar är självjusterande känner du inte av slitage i bromshandtaget, som man gör på en fälgbroms, utan du måste titta på själva beläggen i bromsoket.

Börjar de se slitna ut, tveka inte, byt!

Vissa gånger är lättare än andra att se skillnad på nya och gamla bromsbelägg...
  1. Börja med att ta bort hjulet. I och med att bromsarna är självjusterande behöver du bända isär beläggen med en skruvmejsel. Håll sedan kvar skruvmejseln en stund så att bromsoljan kan gå tillbaka i expansionskärlet i bromshandtaget.
  1. En del skivbromsbelägg sitter med små insexskruvar, medan de flesta sitter med en saxsprint. Ta bort sprinten med en tång, eller lossa på skruvarna, och tryck därefter ut beläggen. 
  1. Nu ska du ha de nya skivbromsbeläggen redo. Obs! Du ska inte ta på de nya beläggens bromsyta. Tryck in de nya beläggen där de gamla satt. Använd den nya saxsprinten (medföljer) eller de gamla insexskruvarna (nya medföljer ej).
  1. Sätt nu tillbaka hjulet. Byter du skivbromsbelägg i tid är det vanligtvis nu bara att tuta och köra. Men ibland och framför allt när det är riktigt slitna belägg, behöver du centrera bromsoket (bromsen). Lossa då lite på de två bultarna som håller oket i ramen, så att bromsen blir rörlig och går att justera i sidled. Tryck därefter in bromshandtaget hårt - och dra åt bultarna igen. 

Klart!

Mer i Cyklopedin