• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  Elcykel trekking  Batavus Elcykel Verona E-Go 7-Växlad Black

Batavus Elcykel Verona E-Go 7-Växlad Black

Batavus Elcykel Verona E-Go 7-Växlad Black
Beskrivning

Lätthanterlig elcykel som smidigt och bekvämt tar dig dit du önskar

Den smidiga och lätthanterliga Batavus Verona E-GO är en pålitlig elcykel för cyklister som uppskattar hög komfort, pålitlig funktion och modern Holländsk design. En välbyggd och elegant brukscykel med föredömligt lågt insteg som ser till att du dagligen kan tillryggalägga långa distanser utan att bli trött, andfådd eller sliten. Last utgör inga större problem, baktill sitter nämligen en stabil pakethållaren som löser de flesta av dina vardagliga transportbehov med pålitlig effektivitet. Ramens stilrena lack har en sober svart nyan och pricken över i utgörs av en riktigt bekväm sadel och komfortabla handtag. Så om du vill mätta ett starkt habegär med en prisvärd, smidig och välutrustad elcykel med lågt insteg så borde det här vara ett riktigt lockande alternativ.

Nyckeln till framgång!

  • Prisvärd elcykel för cyklister som värdesätter en klassisk design och smidig funktion
  • Spänstig aluminiumram med föredömligt lågt insteg som ger massor av vardaglig smidighet
  • Pålitlig elmotor med framhjulsmontering från E-motion (Smart) med ett vridmoment på 25Nm 
  • Kraftfullt batteri med kapacitet på 400Wh (11Ah/36V) vilket ger dig upp till hela 90 km i räckvidd
  • Extremt pålitlig drivlina med 7 näst intill bombsäkra navväxlar från kvalitetssäkra Shimano (Nexus)
  • Pålitlig fotbroms i kombination med en fälgbroms ger pålitlig prestanda oavsett förhållanden
  • Stabilt hjulset med högklassiga däck från Schwalbe med hög komfort på de flesta typer av underlag
  • Generös utrustningsnivå med pålitliga kvalitetskomponenter som gör livet lite enklare att leva

Robust aluminiumram med lågt insteg och hög vridstyvhet på rätt ställen

Under den eleganta lacken döljer sig en robust aluminiumram med moderna former och ett praktiskt lågt insteg som ser till att cykeln blir föredömligt lätthanterlig och smidig. Ramen är lätt men den är samtidigt vridstyv på det rätta ställena, vilket ser till att den kraft du lägger på pedalerna verkligen når ner till bakhjulet och där omvandlas till önskad hastighet. Den är robust nog att tåla allt en stadspendlare eller vardagscyklist kan tänkas utsätta den för och den är samtidigt tillräckligt flexibel för att effektivt dämpa stötar och vibrationer från underlaget.

Bekvämt upprätt körställning som ger en glasklar vy över omgivningen

Cykeln medger en bekvämt upprätt körställning som sätter smidig manöverförmåga, god uppsikt och smidig framkomlighet i fokus. Dess styre är en aning vinklat för att skapa en extra komfortabel position för dina armar, och i ändarna sitter såklart ett par ergonomiska handtag monterade. Styrstammen är reglerbar i vinkel, så att du enkelt och smidigt kan hitta den position som du trivs bäst med för stunden. Sadeln är precis lagom bred och dessutom försedd med en mjuk dämpning, vilket sannerligen gör underverk för komforten.

Miljövänlig elmotor som ger dig lite extra drag under galoscherna

Kraften kommer från en pålitlig elmotor med framhjulsmontering från E-motion (Smart) och den kombineras med ett kompakt batteri (400Wh) som är lättåtkomligt placerat på cykelns robusta pakethållare, och dessutom avtagbart så att du kan ladda det på ställen där cykeln inte får plats (både på kontoret eller hemma i hallen) när så önskas. Den pålitliga elmotorn levererar 25Nm av miljövänlig kraft, vilket ger dig bra drag under galoscherna. Den skjuter på i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h, visst går det att cykla ännu snabbare men resten av jobbet får du då göra med hjälp dina benmuskler.

Med motorn i framnavet uppnås visserligen inte samma dynamisk känsla som med en centralt placerad mittmotor och räckvidden är heller inte riktigt lika lång, men prisnivån är också avsevärt mycket lägre.

Den pålitliga elmotorn samarbetar med de 7 inkapslade och näst intill underhållsfria navväxlarna från Shimano (Nexus 7) vilket sammantaget ger dig massor av cykelglädje. Partnerskapet sker effektivt, tyst och det levererar en räckvidd på upp till 90 km. Växlarna är dessutom väl skyddade från fysisk påverkan samt även regn, slask och smuts, vilket gör att de kräver ett absolut minimum av underhåll. Och med normal omtanke, lite kärlek och nån service då och då så kommer den skänka dig glädje under flera decennier framöver. 

Avancerad men lätthanterlig teknologi som skapar känslan av gränslös kraft

Trots all den moderna teknologin så är cykeln föredömligt lätthanterlig, du väljer helt enkelt ett av de fem assistansnivåerna och sedan är det bara att trampa på, främst tack vare kombinationen av noggrant kalibrerade sensorer och en kompetent programvara och som tar hand om resten. Du kan dessutom nyttja det så kallade ”walk assist” läget, vilket innebär att du kan använda elmotorn även när du promenerar bredvid din elcykel (upp till max 6km/h). På styret sitter en tydlig display som visar allt det som du behöver veta för stunden, t ex hastighet och hur mycket av batteriets kapacitet som återstår. 

Stabil hjulset med kvalitetsdäck samt bromsar med pålitlig prestanda

Hela bygget rullar på ett stabil hjulset med kvalitativa däck från Schwalbe (Delta Cruiser Plus) som levererar bra rull och hög komfort på de flesta typer av underlag. Med hjälp av eldriften tar du dig friktionsfritt fram i höga hastigheter utan minsta ansträngning, och det fungerar lika smidigt i uppförsbackarna som när du snabbt vill komma upp i fart igen efter att du vart tvungen att stanna vid rödljuset. När det väl blir dags att sakta ner farten så har du tillgång till en näst intill underhållsfri fotbroms i kombination med en pålitlig fälgbroms, vilket tillsammans ger resolut bromsförmåga oavsett vilka förhållanden som råder för dagen. 

Generöst utrustad med högklassiga komponenter som ökar din säkerhet

Utrustningen är både tålig samt väl tilltagen och den är utrustad med både en stabil pakethållare, robusta skärmar, ett heltäckande kedjeskydd, ett kjolskydd, en ställbar styrstam, ett robust stöd och ett godkänt lås som förhoppningsvis ser till att du får ha din nya elcykel i fred. Dess effektiva belysning (som både baktill och framtill drivs av samma batteri som elmotorn) ser till att du syns ordentligt och kan fortsätta cykla även när solen har gått ner, och tack vare däckens reflexrand så syns du bra även från sidan. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0063518-0119
Varumärke:BATAVUS
Variant:Svart
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0063518
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Pendling
Produktserie:Batavus Verona E-GO
Modellserie:Batavus E-GO
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell:2021
Vikt (enligt tillverkaren):23 kg utan batteri (3 kg)
Hemsida tillverkare:batavus.se/cyklar/
Elcykel:Ja
Elsystem:E-Motion
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Fälgbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

7-växlad (navväxel)
Växelreglageserie:Shimano Nexus
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Nexus
Modellserie:Batavus E-GO
Ramset
Ramstorlek:-
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Framdäck:Schwalbe Delta Cruiser Plus
Bakdäck:Schwalbe Delta Cruiser Plus
Drivlina
Växelreglage:Shimano Nexus
Bakväxel:Shimano Nexus
Komponenter
Frambroms:Fälgbroms
Bakbroms:Fotbroms
Styrstam:Justerbar
Pedaler:Standardpedaler ingår
Handtag/Styrlinda:Ergonomiska gummihandtag
Motor
Motor:E-Motion Smart
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Framhjul
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Sensorer:Hastighet, Kadens
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

95 km
Batteri
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Pakethållare
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):400
Batterikapacitet (Ah):11
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Display
Display:Sire-E Display
Displayplacering:Vänster
Assistansnivåer:5
Gåassistans:Ja
Utrustning
Belysning:Fram och bak, kopplat till cykelns batteri
Skärmar:Ja
Stöd:Ja
Korg:Ingår ej
Lås:Axa Defender ramlås med samma nyckel som till batteriet
Övrigt:Kjolskydd, styrlås
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan