• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cykeltillbehör  Elcykel tillbehör & delar  Elcykel Displayer  Bh Core Gravelx 2.2 Copper-Black-Black

Bh Core Gravelx 2.2 Copper-Black-Black

Bh Core Gravelx 2.2 Copper-Black-Black
Beskrivning

Mångsidig milslukare med atletisk eldrift och högklassig framkomlighet

Den rappa milslukaren BH Core Gravelx 2.2 levererar högvis med kraft samt genuin körglädje, helt oavsett hur många watt du råkar har kvar i benen. Det perfekta transportmedlet för dig som vill ha en snabb allkonstnär med praktisk funktion, högklassig framkomlighet och massor av skönt tryck i pedalerna. Modellen är definitivt inte begränsad till jämna cykelvägar utan mångsidighet och framkomlighet är en av dess absolut främsta egenskaper. Tack vare högklassiga material och en modern gravelgeometri med lite högre styrrör så är den här kraftfulla hojen extremt uthållig... du kan i princip korsa världsdelar utan att du behöver köra slut på din värdefulla energi.

Nyckeln till framgång!

  • Underhållande äventyrshoj som ger rätt balans mellan hastighet, funktionalitet och framkomlighet
  • Stomme med ram i Aluminium (BH Gravel Alloy) som klarar hårda påfrestningar 
  • Framgaffel i kolfiber från BH (Gravel Carbon ACR) som ser till att styrningen känns stabil, smidig och kvick
  • Kraftfull elmotor från BH (2EXMAG Gen 2) med vridmoment på 65 Nm och upp till 300 % assistans
  • Batteri som är integrerat i diagonalröret med 540 Wh och ger en räckvidd på upp till hela 165 km
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från kvalitetssäkra Shimano (GRX) som ytterst sällan krånglar
  • Robusta 28-tummare som rullar på 38 mm breda däck från Schwalbe (G-One) 
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (GRX) som fungerar i alla väder

Skulpturalt chassi med rena linjer och en modern gravelgeometri 

Chassit utgörs av en ram i aluminium med rena linjer och praktisk intern kabeldragning och en välbalanserad gravelgeometri som både är komfortabel, effektiv och samtidigt ger dig tydlig uppsikt över din omgivning. Den tydligt aerodynamiska utformade ramen har en robust konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men har samtidigt tillräckligt med flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur även på lite sämre underlag.

Atletisk elmotor med dynamisk körkänsla och ett kraftfullt vridmoment

Kraften kommer från en atletisk mittmotor med ett vridmoment på 65 Nm och den drivs av ett kraftfullt batteri med en helt integrerad placering i diagonalröret som ger dig imponerande mängder av extra krut i upp till hastigheter av 25 km/h. Hela elsystemet är dessutom centralt placerat i ramens nedre del, vilket skapar en föredömligt låg tyngdpunkt och det ger i sin tur en underbar balans, rätt stabilitet och dessutom supersmidig manöverförmåga.

Elsystemet är imponerde lätt och har dessutom riktigt bra stuns, men minst lika imponerande är dess följsamma känsla som skapar en dynamisk cykelkänsla i varje tramptag. Hela paketet har låg ljudnivå och levererar en solid känsla i kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med grymt hög effektivitet. Lägg därtill en display som via tydliga indikatorer visar vilken av de olika driftslägen du valt för stunden.

Slagkraftig 1x-drivlina som sällan krånglar och styrs via en lätthanterlig cockpit

Under motorhuven sitter en slagkraftig 1x-drivlina, det handlar kortfattat om 12 mekaniskt styrda växlar som ytterst sällan krånglar. Hjärtat i skapelsen är ett vevparti med singelklinga (42T) kombinerat med en 12-delad kassett (11-36T) vilket ger en utväxling med fin bredd men där fokus ligger på att skapa bergsäker funktion. Du styr drivlinan via en slimmad cockpit som ger dig en tydlig överblick och som dessutom är föredömligt lätthanterlig.

Robust hjulset med tempostarka kvalitetsgummin och kraftfulla skivbromsar 

Det robusta hjulsetet har fälgar i aluminium och rullar på ett par tempostarka gummin med 38 mm bredd, dessa greppsäkra 28-tummare kännetecknas av stor fartglädje i kombination med ett högklassigt grepp. När det går undan ökar kraven på bromsförmågan och därför så har hojen begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som matchar fartresurserna och ser till att du har högklassig bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt för dagen. 

Även taggad i

Egenskaper
Artikelnummer: 0112457-O403
Varumärke:BH
Variant:COPPER-BLACK-BLACK
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0112457
Specifikation
Personalisering:Gravel
Produktserie:BH Core Gravelx 2.2
Modellserie:BH Core
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:-
Årsmodell:2024
Vikt (enligt tillverkaren):15.9 kg
Hemsida tillverkare:www.bhbikes.com/en_SE
Elcykel:Ja
Elsystem:BH
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano GRX
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:-
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:-
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
Hjul:-
Framnav:-
Baknav:-
Ekrar:-
Framdäck:-
Bakdäck:-
Däckdimension:38-622
Drivlina
Växelreglage:-
Bakväxel:-
Vevparti:-
Kedja:-
Kassett:-
Komponenter
Frambroms:-
Bromsskiva fram:-
Bakbroms:-
Bromsskiva bak:-
Styrlager:-
Styre:-
Styrstam:-
Sadelstolpe:-
Sadel:-
Handtag/Styrlinda:-
Motor
Motor:-
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
65 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

165 km
Batteri
Batteri:-
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Diagonalrör, Invändigt
Avtagbart batteri:Nej
Laddningstid:4 h 30 m
Batterikapacitet (Wh):540
Batterikapacitet (Ah):15
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:4A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:BH Core Display
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Centrum
Laddport:Ja
Assistansnivåer:Boost, Eco, Eco+, Sport
Gåassistans:Ja
Utrustning
Lås:-
Övrigt:-
Storlekstabell
Recensioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan